• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • TheCoopers
    Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 14:18:36 följande:
    Oj, jag visste inte att all invandrare eldar upp bilar och bohag. Det kanske bara är de fåtal invandrare jag träffat som pratar svenska, inte eldar upp bilar och bohag och inte heller kallat mig hora.
    hahha hade missat det ? Stora majbrasor gör de varje dag medans de skriker hora och sedan kör de iväg i sin HUMMER alt BMW ..

Its the truth
    I'm the me I choose to be ...
  • Henom

Märker att inte många av er bor i skåne... Naiva så det förslår.

• Jmia
    jaghopparhögt skrev 2009-09-29 14:16:47 följande:
    Många men skriv i min gästbok då för jag misstänker att tråden kommer flooda ganska rejält sen. Men jag är uppriktigt nyfiken för jag tycker att Sverige snarare måste vara det bästa landet för invandrare.
    Hur många invandrare känner du som kan bekräfta de orden?
  • Jmia
    Henom skrev 2009-09-29 14:20:32 följande:
    Och PK-Sverige är inte välkomnande för invandrare?! Herregud, vi fullkomligt ger bort oss själva till förmån för invandrarna.
    Hur då?????????
  • Jmia
    M Y L F skrev 2009-09-29 14:20:32 följande:
    Jag är mer bekymrad över att alla invandrare hamnar utanför. Man får inget jobb och tvingas leva på bidrag. Det bidrar till okunskap och rasism hos "svenskar". Jag tycker att det är så fantastik vilken sammanhållning invandrare har, hur dom hjälper och tar hand om varandra. Det saknar jag hos oss svenskar. Men sedan finns det ju alltid nackdelar, det finns säkert dom som avsiktligt avskärmar sig från det svenska amhället och det är ju inte bra. Att man väljer att flytta dit man har sina landsmän gör ju att vissa områden inte har så bra status och så blir det "inbördes" rivalitet för att man kommer från olika ställen och har olika religion.
    Jag håller med.
  • Apolline
    Stårschan skrev 2009-09-29 14:11:25 följande:
    Skillnaden mellan forna tiders invandring (tyskar, valloner, chilenare, jugoslaver) och dagens invandring, är att det tidigare varit till största delen arbetskraftsinvandring. Det var personer som drev landet framåt som kom hit, med allt positivt det förde med sig. Ingen skulle ha fått för sig att släppa in personer som inte kunde försörja sig själva på 1700-talet. Det var till och med straffbart att vara "lösdrivare". Så jag tycker inte att man kan jämföra dagens flyktinginvandring med arbetskraftsinvandringen som var vanlig förr.
    Tur att inte samma regler gällde för alla de svenskar som emigrerade till USA på 1900-talet! De som gav sig iväg för att slippa svälten i Sverige och få möjlighet att skapa ett bättre liv för sig själva och sina familjer.

För övrigt så är det som jag tidigare nämt 11.000 som fick uppehållstillstånd som flyktingar, och 25.000 som fick arbetstillstånd eller studerandetillstånd. Alltså är det fortfarande högre arbetskraftsinvandring än flyktinginvandring!
  • Stårschan
    MijaMia skrev 2009-09-29 14:09:42 följande:
    Världen och sverige är i ständing förändring. Vill du behålla det sverige du växte upp i kanske du får tänka om.Jag tycker det är way för dramatiskt att tro att vi ska "förlora sverige". Varför skulle man göra det?Invandrare kan inte "ta" vår kultur ifrån oss. Vem har sagt att svenskar inte har rätt till sin kultur? Jag förstår inte resonemanget alls.Jag är gift med någon som jag varken delar kultur och religion med och det är aldrig några problem. Det finns tillräckligt med space för alla kulturer. Jag tror många inte vet riktigt vad kultur betyder, som begrepp. Kultur som företeelse är aldrig något statiskt, kulturen är allt och den är i ständig förändring. Intressant är det i allafall, det är precis detta jag läser om i Etnologin på uni just nu.VAD är det folk är rädda för att förlora? Mellanmjölken?
    Det här är en mycket bra fråga. Jag är införstådd med att något sådant som ett statiskt samhälle inte är realistiskt, eller ens önskvärt. Så vad är det egentligen jag vill värna och som jag är rädd att förlora? (Om man nu bortser från det rent ekonomiska - att jag vill att vi ska ha pengar så det räcker till att ta hand om dem som faktiskt är födda här i landet.)
    -Jag vill kunna gå omkring västerländskt lättklädd utan att vara rädd att bli betraktad som en svennehora för att jag inte bär slöja.
    -Jag vill att mina barn ska ha lärare i skolan som faktiskt behärskar svenskan.
    -Jag vill ha kvar de högtider som är traditionellt svenska/kristna (även om jag inte själv är troende). De röda dagarna ska vara lika för alla.
    -Jag vill att mina barn ska kunna leka fritt med både pojkar och flickor genom hela uppväxten utan att någon tycker att det är märkligt att de har nära vänner av andra könet.
    -Jag vill ha kvar ett sekulärt samhälle där man förväntas utöva religion på fritiden, men hålla den borta från politik och arbete.
    -Jag vill att den vårdpersonal jag möter behärskar svenska.
    -Jag vill att alla barn i Sverige ska omfattas av samma skolplikt och få samma undervisning - framför allt vad gäller sex&samlevnad.

Det är säkert mycket mer småtjafs som jag faktiskt tycker känns viktigt för mig.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • FreeForAll
    Henom skrev 2009-09-29 14:21:46 följande:
    Märker att inte många av er bor i skåne... Naiva så det förslår.
    Nej, jag bor inte i Skåne. Är det bara invandrarna i Skåne som är representativa för Sveriges invandrare?
  • Beautifully Human
    bodegapeppe skrev 2009-09-29 14:21:14 följande:
    [citat]
    Jag är oroad över att det är så många människor med invandrarbakrund på våra anstalter. Jag hoppas att andelen individer där med invandrarbakrund så småningom motsvarar deras andel i samhället.
    [/citat

Majoriteten av alla med invandrarbakgrund i fängelse är Europeér, inte Irakier eller Afrikaner.
  • jaghopparhögt
    Jmia skrev 2009-09-29 14:21:57 följande:
    Hur många invandrare känner du som kan bekräfta de orden?
    30-40 kanske
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?