• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Moj Katile

Nej definitivt inte!
    Jag är bara orolig för den dåliga integrering som sker av invandrare
    (och många andra grupper i samhället tex utvecklingsstörda, funktionshindrade, långtidssjukskrivna osv)
    Och måste jag erkänna även oroad av hur trångsynta och fördomsfulla svenskar är mot allt som itne är svenskt dvs indirekt allt som inte är "rätt" sätt att leva.

• Jess87

Jag bor i södra norrland o tycker att vi har på tok för mycket, så jag vill inte ens tänka mig hur det är i skåne.
    det är ju synd att vissa svenskar inte ska kunna trivas i sitt eget hemalnd pga av invandringen, tycker jag...

Henom skrev 2009-09-29 14:30:14 följande:
    Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 14:24:11 följande: Skåne tar emot så enormt många fler invandrare än Sverige i övrigt, därför märker vi också problemen väldigt tydligt. Bor man i norrland t ex så är det ju lätt och sitta och vara PK och fin när man slipper eländet.
  • Beautifully Human

Ja...PK börjar bli utslitet. Detta har ingenting med PK att göra. Det har med människosyn och förståelse att göra.

• Jmia
    MijaMia skrev 2009-09-29 14:33:42 följande:
    Vi har ju RÄTT till det ordet som svenskar fattar du vääääääl, det är ju vårt modersmål! Vår rätt!!!! Vår kultur!!!!
    Doooooooh......

Nej, men det beror helt enkelt på om man är ful i munnen eller ej.
  • Henom
    Jmia skrev 2009-09-29 14:33:57 följande:
    Känner du till Södertälje?
    Jo, där skulle man inte heller vilja bo. Där tvingades man ta emot fler irakier än hela USA och Kanada.
  • TheCoopers
    Apolline skrev 2009-09-29 14:31:15 följande:
    Men om ni flyttar till Israel till exempel? Vill du fortsätta fira påsk och midsommar och sätta dina barn i en svensk skola? Eller skulle ni börja fira judiska högtider, omskära sönerna och bära kalott?
    De skulle självklart fira sina högtider och vara svenska

Ingen svensk skulle omskära sin son ...

I'm the me I choose to be ...
  • Jmia
    Jess87 skrev 2009-09-29 14:34:38 följande:
    Jag bor i södra norrland o tycker att vi har på tok för mycket, så jag vill inte ens tänka mig hur det är i skåne. det är ju synd att vissa svenskar inte ska kunna trivas i sitt eget hemalnd pga av invandringen, tycker jag...
    Varför trivs du inte i ditt hemland?
  • M Y L F
    Henom skrev 2009-09-29 14:25:00 följande:
    M Y L F skrev 2009-09-29 14:20:32 följande:
    Anledningen till att dom har god sammanhållning är för att dom har så tunt med pengar, så alla i familjen är beroende av varandras ekonomiska trygghet. När de får det bättre ställt kommer det att ändras med kommande generationer. Vi levde på samma vis i Sverige förr, när Sverige var fattigt. Så det är inget särskilt gulligt eller glorifierande med det.
    Jag tror inte att vi känner samma nysvenskar. Dom jag känner har egna företag och har bra med egna pengar men sammanhållningen och gemenskapen har dom fortfarande kvar.

Mina vänner är också väldigt glada över att få lära känna andra "riktiga" svenskar så att dom kan få lära sig språket ännu bättre. För om man bara har sina landsmän omkring sig så har man svårt att lära sig flytande svenska. Dom tar varje chans att lära sig mer. Dom är otroligt generösa. Skulle jag behöva hjälp med något så vet jag direkt vem jag skulle ringa.
  • Beautifully Human

Svenskar är ganska extrema med det i min erfarenhet.

Svenskar som bor utomlands värnar mer om traditioner än svenskar i sverige. Så varför ska inte folk som kommer hit få värna om sina?

• Henom

Jo, PK är det enda ordet för människor som vägrar se verkligheten, för att den inte passar in med den utopiska fantasibild man själv har.

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?