• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Eisa

Har inget alls emot invandringen. Det är allas värld

• Velour

tja...jag tror att jag först väntar på Kuddmys svar. Frågan hade ju en riktig fördom över sig.

Jmia skrev 2009-09-29 18:46:52 följande:
    Intressant fråga. Hur tänkte du?
  • Jmia
    Velour skrev 2009-09-29 18:49:35 följande:
    tja...jag tror att jag först väntar på Kuddmys svar. Frågan hade ju en riktig fördom över sig.
    Vänta på du, jag fattar bara inte varför du frågade.
  • kuddmys
    sherlock skrev 2009-09-29 18:28:48 följande:
    Att judar skulle ställa krav är något nytt för mig och måste påpeka attd et inte riktigt stämmer med de jag könner iallafall. Men så arbetar jag ju med alla möjliga nationaliteter i england och har inte märkt att någon folkgrupp är mer krävande än en annan.Jo föressten de som är mest krävande här är den sk vita arbetarklassen som går på bidrag och inte har något intresse av utbildning eller att arbeta. De belastar samhället något enormt.
    Ställer krav på speciell mat o att få skära av förhuden på pojkar.
  • riskakan

Manlig omskärelse är ju t ex en sån där laddad kulturell fråga och ett fenomen som alltid har förekommit i Sverige - men knappast i den omfattning som sker nu. Att det är vanligt i många länder och påstått mer hygieniskt, är ju ingen ursäkt för att tillåta det. Blindtarmen är inte heller något som behövs - vi skulle lika gärna kunna operera bort den på alla nyfödda, så de slipper ev. inflammation senare i livet - men inte gör vi det! Det är ju ett operativt, icke mediciniskt motiverat ingrepp.

Oavsett vad man tycker om manlig omskärelse eller stympning, måste man hålla med om att det är en religiös och kulturell fråga snarare än medicinsk eller hygienisk, så länge vi inte snackar förhudsförträngning eller så. De flesta västerländska män (judar och många amerikaner undantagna) blir aldrig omskurna och inte har de sämre hälsa för det...
    Inte nödvändigtvis bättre heller, men en del omskurna män vittnar om sexuella problem eller infektionsproblem men deras röster tystas ofta ner.

• fania
    Eisa skrev 2009-09-29 18:48:19 följande:
    Så sant så .
  • jaghopparhögt
    Eisa skrev 2009-09-29 18:48:19 följande:
    Då är du emot välfärdssamhället då också hoppas jag?
  • Stinky
    Clobberella skrev 2009-09-29 18:40:10 följande:
    Jag är inte oroad av invandringen som sådan, det som oroar mig är att vi tar hit en massa folk och sen inte hjälper dem tillräckligt. Om de ska stanna i Sverige så bör de få lära sig svenska, få hjälp med sysslesättning, få lära sig hur det svenska samhället fungerar osv, för att de inte ska sitta isolerade i förorter.
    Varför tror du SFI finns? Jo, för att de ska lära sig svenska. Men detta är idag frivilligt, och senaste förslaget (vet ej om det gått igenom) är att de ska få 10 000kr i belöning(!) för att de varit så j*vla duktiga att de satt sig vid skolbänken och lärt sig språket i det land de kommit till! Är inte Sverige för underbart...
  • livet leker
    ebij skrev 2009-09-29 19:44:41 följande:
    är inte ett dugg orolig faktiskt!
    Det beror på var i landet man bor, antar att du inte bor i Södertälje.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?