• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Stinky

livet leker skrev 2009-09-29 18:10:02 följande:

Ja såklart, vi bor ju i Södertälje. Vi flyttar snart står inte ut, känner många som flyttat och dom som är mitt uppe i planeringen- just av den anledningen.
    Det är så sorgligt att det blir så
  • riskakan

Invandrare är inte = muslimer.

Och nej, det handlar inte bara om muslimer och inte alla muslimer heller.

Jag räknade i mitt inlägg (#680) bara upp exempel på de samhällsförändringar vi har kunnat skönja och den backlash många känner i samhällsutvecklingen. Inte för att det kommer INVANDRARE hit i sig - invandring och visst kulturutbyte, har i alla tider snarare inneburit dynamik och att samhället har gått framåt. I alla länder. Utan för att vissa har mer sig en kultursyn som var vanlig på medeltiden och 1800-talet i Sverige, men som inte har varit vanlig sedan dess - alltså går det inte att säga att det är ett "svenskt" problem i lika stor utsträckning, som en del försöker göra. På samma sätt som man t ex inte kan säga att alkoholproblem är ett typiskt invandrarproblem (även om många grupper dricker) då det dricks sjukt mycket även bland många svenskar och andra nordbor.

• Lavish
    Stårschan skrev 2009-09-29 09:11:55 följande:
    Men ska vi vara mamma åt hela världen? Ska vi låta alla som det är lite synd om komma hit och ta del av vårt välfärdssystem bara för att ledarna i andra länder är korrupta? Ska vi verkligen agera som en hunsad tjej som stannar kvar hos en misshandlande make bara för att "han har ju problem och jag måste hjälpa honom"? Ska vi inte ha NÅGRA gränser? Vilka ska vi ställa krav på? När är det OK att säga att vi inte pallar mer om vi ska ha kvar grunden för vårt demokratiska system? Till vem är det OK att säga att "Nej tyvärr, du är inte välkommen här"? Den som inte vill ta en vanligt svenssonjobb utan börjar importera småflickor från Balkan istället?
    Jag tycker inte vi ska behandla människor med olika nationaliteter och kulturer olika från start helt enkelt. Begår man brott så ska man dömas som alla andra. Jag tycker inte vi agerar mamma åt hela världen. Snarare är vi del i en utsugande struktur där vi är rika på andras bekostnad. Jag tycker inte jämförelsen är den av den misshandlade tjejen. Utan snarare den av sk "gated communities" som finns i koloniserade länder men också börjar komma i Sverige. Där en liten klick med väldigt god levnadsstandard, pga utsugande av andra, bosätter sig bakom ett högt staket där de kan leva sitt lyxliv medan de som bekostar det hålls utanför av beväpnade vakter.
  • sherlock
    kuddmys skrev 2009-09-29 18:02:54 följande:
    Folkgrupper som muslimer o judar t ex.
    Att judar skulle ställa krav är något nytt för mig och måste påpeka attd et inte riktigt stämmer med de jag könner iallafall. Men så arbetar jag ju med alla möjliga nationaliteter i england och har inte märkt att någon folkgrupp är mer krävande än en annan.

Jo föressten de som är mest krävande här är den sk vita arbetarklassen som går på bidrag och inte har något intresse av utbildning eller att arbeta. De belastar samhället något enormt.
  • riskakan

Ingen skulle heller förneka att de alkoholproblem vi har i Sverige, hänger samman med den tusenåriga dryckeskultur vi har - det är ett kulturellt problem så väl som ett socialt. Det betyder INTE att alla svenskar super arslet av sig eller är alkoholister. Bara att kulturen uppmuntrar till eller underblåser sådant beteende. Detsamma gäller alla länder där alkohol är vanligt eller norm.

Men när det gäller inflyttades kulturer, då har plötsligt alla problem sociala orsaker? Då "får" man inte längre tala om kultur eller religion, för det är fördomsfullt och fel?

• Lavish
    riskakan skrev 2009-09-29 18:31:51 följande:
    Ingen skulle heller förneka att de alkoholproblem vi har i Sverige, hänger samman med den tusenåriga dryckeskultur vi har - det är ett kulturellt problem så väl som ett socialt. Det betyder INTE att alla svenskar super arslet av sig eller är alkoholister. Bara att kulturen uppmuntrar till eller underblåser sådant beteende. Detsamma gäller alla länder där alkohol är vanligt eller norm. Men när det gäller inflyttades kulturer, då har plötsligt alla problem sociala orsaker? Då "får" man inte längre tala om kultur eller religion, för det är fördomsfullt och fel?
    Det är ju ett besvärligt ämne. Som jag ser det är problemet nu att invandrare och deras kultur ses väldigt svartvitt. Motsatsen till att inte få tala om deras kultur alls är att göra dem helt inbundna av sin kultur (som man ofta ser). Dvs att de inte är individer med möjlighet att spräcka ramarna för vad som är normalt inom deras kultur. Utan att alla i en kulturell grupp i stort tänker och agerar på samma sätt, efter samma mall. Det är väldigt svårt att nyansera tillräckligt när man ska försöka diskutera saken.
  • Clobberella

Jag är inte oroad av invandringen som sådan, det som oroar mig är att vi tar hit en massa folk och sen inte hjälper dem tillräckligt. Om de ska stanna i Sverige så bör de få lära sig svenska, få hjälp med sysslesättning, få lära sig hur det svenska samhället fungerar osv, för att de inte ska sitta isolerade i förorter.

• Velour

Jag har en väldigt, väldigt fördomsfull fråga: är du östeuropé?

kuddmys skrev 2009-09-29 17:46:31 följande:
    Har aldrig hört engelsmän o kanadensare ställa krav o vägra kontakt med kvinnor.
  • Jmia
    Velour skrev 2009-09-29 18:45:34 följande:
    Jag har en väldigt, väldigt fördomsfull fråga: är du östeuropé?
    Intressant fråga. Hur tänkte du?
  • riskakan
    Lavish skrev 2009-09-29 18:39:13 följande:
    Det är ju ett besvärligt ämne. Som jag ser det är problemet nu att invandrare och deras kultur ses väldigt svartvitt. Motsatsen till att inte få tala om deras kultur alls är att göra dem helt inbundna av sin kultur (som man ofta ser). Dvs att de inte är individer med möjlighet att spräcka ramarna för vad som är normalt inom deras kultur. Utan att alla i en kulturell grupp i stort tänker och agerar på samma sätt, efter samma mall. Det är väldigt svårt att nyansera tillräckligt när man ska försöka diskutera saken.
    Absolut. Jag upplever dock inte att seriösa debattörer enbart ser "invandrare" eller "muslimer" som statiska eller "bärare av sin kultur" och inget annat. Vi är alla bärare av vår kultur, men också individer.

Problemet är att det finns så många tabun i debatten. Å ena sidan det ständiga mantrat: "men alla invandrare/muslimer etc är ju inte så, svenskar är också så" osv. Å andra sidan förväntas vi acceptera andra kulturer och oavsett om de går ihop med en sekulär demokrati eller ej - annars är vi antingen fördomsfulla eller försöker "uppfostra" invandrare, vilket är fel. (För vad är det som gör VÅÅÅR kultur bättre? osv). Som om det handlar om bättre eller sämre, utan snarare - vilket sorts samhälle vill vi ha? Skulle vi vara lika lyckliga i länder som Iran eller Saudiarabien? Skulle inte tro det... (Erkänner dock villigt att alkoholvanorna är det jag skulle sakna MINST från Sverige om jag - mot förmodan - flyttade till ett muslimskt land )
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?