• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Stårschan

Stinky, Lolilla, Riskakan - välkomna in i debatten! Det har varit lite ensidigt ett tag.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Jmia
    Tant Green skrev 2009-09-29 17:10:54 följande:
    Jag röstade ja med samma motivering Jag tycker inte vi tar emot invandrare speciellt bra, vi borde ställa högre krav, det måste vara bättre för alla. Jag tror ingen vuxen (inte infödda svenskar heller) mår bra av att få bidrag utan att göra något för det. Man måste få känna sig behövd i samhället, det är när folk känner sig utanför samhället som det blir problem. Tror jag.
    Självklart! Att peka med hela handen till en nykommen invandrare eller en som går tillbaka till SFI för att slutföra, att där ligger soc kontoret. Vassegod att ställa dig i kö tillsammans med alkisarna och de försummande föräldrarna. Welcome to Sweden. Snacka om att lägga grund för en pissig inställning till detta landet och en urkass start på livet här.
  • Velour

Förresten, vissa saker drabbar den enskilde svensken trots allt. Ett antal värderingar som är mindre bra kan resultera i visst beteende som en svensk inte är van vid, t.ex. viss kvinnosyn.

• Jmia

Varför likställer alla ni som snackar om kass kvinnosyn invandrare med stenåldersmuslimer?
    Kan någon svara på det? Ni är pinsamma.

• Stårschan
    Velour skrev 2009-09-29 17:11:52 följande:
    Jag är inte negativ till invandringen. Anser att vem som helst ska få bo var som helst, men att man minst ska lära sig hur man ska kunna försörja sig själv. En viktig förutsättning är att bli accepterad av samhället och komma ut ur rollen som avvikare. Naturligtvis hänger det lika mycket på en själv som det gör på övriga. Lite som "it takes two to tango". Vissa invandrare är mindre accepterade och vissa mer. Mycket beror på fördomarna om invandraren, invandrarens språkliga utveckling i svenskan och utbildning och invandrarens nätverk. För Sverige kan invandring vara bra på olika sätt. Ett är att Sverige kommer ut ur sitt isolerade tillstånd och den så utbredda mekaniska solidariteten. Ett annat är utbytet av traditioner och kulturer som så länge varit så exotiska och kännts så fjärran. Det senare är både på gott och ont. Risken med införandet av andra kulturer är att även de som är farliga införs. Men det är inget som drabbar den vanlige svensken egentligen, förutom det att han får se det på nära håll (t.ex. tvångsgifte, kvinnlig könsstympning, hedersmord etc.) Men en positiv aspekt av införandet av negativa riter till ett land som inte utför sådana riter, är att dessa uppmärksammas rejält och ifrågasätts. Uppmärksammandet sprider sig även till de länder där dessa riter kommer ifrån, vilket tvingar utövarna att tänka till en eller två gånger innan de kan utföra dem. Det finns ju exempel på avrättningar som inte har utförts pga omvärldens ramaskri och andra ändringar av straff.Här i Sverige har sådana riter debatterats hett och man har även gjort lagändringar för att förbjuda dem, vilket jag ser som positivt. För vill man göra ändringar inom kulturer så måste de ju uppmärksammas tillräckligt mycket vilket i sin tur ger möjlighet till folk att göra sig hörda. Sådan uppmärksamhet hjälper både de som är uppväxta med sådana traditioner i Sverige och även i hemlandet. Så invandringen hjälper människor på många olika sätt förutom att ge invandrarna möjlighet till ett nytt liv i ett nytt land. Svenskarna kommer ur sitt skal och homogenitet och invandrarna måste omvärdera sig och får chans till ett drägligt liv, bl.a. Förutsatt att båda sidor hjälper till förståss.Vilket jävla ordbajseri!
    INtressant inlägg, även om jag inte är enig. Vid en första genomläsning kändes det lite "We shall overcome"-blåögt, men det ligger nog en del i det du säger. Fast jag personligen vore rätt nöjd om vi kunde få stanna kvar i vår homogenitet, hur tråkig den än kan vara. Mångkulturella samhällen finns ju på så många andra ställen...
  • Stårschan
    Jmia skrev 2009-09-29 17:20:26 följande:
    Varför likställer alla ni som snackar om kass kvinnosyn invandrare med stenåldersmuslimer? Kan någon svara på det? Ni är pinsamma.
    Man likställer inte, men faktum är att stenåldersmuslimerna (ditt uttryck) med sin kassa kvinnosyn inte hade varit här om vi inte haft fri invandring. Och nu är de här! Det är ointressant att tala om dem som inte utgör något problem.
  • Jmia
    Stårschan skrev 2009-09-29 17:25:25 följande:
    Man likställer inte, men faktum är att stenåldersmuslimerna (ditt uttryck) med sin kassa kvinnosyn inte hade varit här om vi inte haft fri invandring. Och nu är de här! Det är ointressant att tala om dem som inte utgör något problem.
    Sjukt naivt att bara fokusera på dessa grottmänniskor, invandringen är inte deras fel eller deras förtjänst.
    Snacka kass kvinnosyn kan vi göra nån annanstans, det har inte med invandringspolitiken att göra. Lika lite som alla svenskar med apkass kvinnosyn har med debatten att göra. De blir vi inte av med, och vi kan inte välja ut invandrare.
  • södertälje

Har inte ett dugg emot invandringen,min man är invandrare och ättlingar i min släkt är invandrare,själv bor jag i den mångkulturerade staden Södertälje.
    Allt som händer här beror inte bara endast på invandrare även om de svartmålas som de största busarna.
    Många invandrare driver egna företag och kämpar hårt för att etablera sig i Sverige,jobbar 10-11 timmar om dagen 7 dagar i veckan och så finns det dom som inga jobb har och lever på sos som många många andra.
    Svenskar utvandrar och har utvandrat i stor utsträckning och är inte alls populära i vissa länder för att dom gör exakt samma sak där som invandrarna gör när dom kommer hit,bor i näravarandra i samma grupp,äter sin egen mat,utövar sin kultur och spåk osv.

• Lolilla
    kuddmys skrev 2009-09-29 17:10:02 följande:
    Då ska man inte ha asyl. Ett klart nej-fall. Såna attityder ska vi inte ha in.
    Det var inte hans attityd som jag ser som det största problemet.
    Jmia skrev 2009-09-29 17:13:43 följande:
    Vad sa hon då? Det hade ju annars varit en ganska given replik.
    Vadå given replik? Tror du på allvar att en SFI-lärare skulle vågat sig på en sån "rasistisk kommentar"? Hon körde ett pedagogiskt utlägg som antagligen inte fick killen att fatta ett skit i vilket fall som helst. Lite tvättäkta svenskt tramstjat helt enkelt. Min exman frågade mig varför hon inte ringt polisen och fått honom ivägkörd.
  • Stårschan
    Jmia skrev 2009-09-29 17:27:45 följande:
    Sjukt naivt att bara fokusera på dessa grottmänniskor, invandringen är inte deras fel eller deras förtjänst. Snacka kass kvinnosyn kan vi göra nån annanstans, det har inte med invandringspolitiken att göra. Lika lite som alla svenskar med apkass kvinnosyn har med debatten att göra. De blir vi inte av med, och vi kan inte välja ut invandrare.
    Det kanske inte vore så dumt om vi kunde göra det.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?