• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • MrsAssault

mina små kämpar skrev 2009-09-29 02:28:43 följande:

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-09-29 02:21:32 följande: de som ej tror på det är välkommna att tillbringa några dagar hemma hos mig jag kan garantera att efter det ändras den uppfattningen, innan jag flyttade hit hade jag aldrig kunat ana att något sånt här skulle kunna hända, så jag blev ganska chockad i början, men nu är man van vid att tonårs killar står och skriker din djä.. hora när man är ute, det målas saker på min ytterdörr det spottas på den, jag skulle kunna berätta hur mycket som helst sedan anmälde vi en man här för sexuellt utnyttjande av min dotter, det blev 100 resor värre eftersom alla slöt upp bakom honom, och vi fått levt med polis beskydd i ca 1,5 år hmmm jo sånt här förekommer ofta, vårt hyresbolag har fått hjälpa svenska familjer att akut flytta pga sakerna de blir utsatta för, känns fel att jag och mina barn inte ska kunna få bo här för att vi är svenskar eller hur
    Flytta.
  • Lolilla
    MijaMia skrev 2009-09-29 15:55:01 följande:
    Att ett barn inte lyssnar på någon för att hon är kvinna? Det kan inte vara så att de är barn, många barn lyssnar inte, på någon. Har heller inte stött på en man som inte svarar på tilltal från en kvinna.Så klart att det inte är bra, men man blir ju nyfiken på vilka kvinnor som inte har något värde?Idioter finns ju överallt. Har stött på många svenska män med skit taskig kvinnosyn. Detta är ett problem, men inte ett invandrar problem.
    Min exman kom hem från sin SFI-klass och var rasande en dag. Hela lektionen hade förstörts av ett stort bråk som hade sitt ursprung i att en av killarna inte "behövde lyssna på en kvinna, som inte ska bestämma över honom. Kvinnan var hans lärare. Det blev ett jävla liv. I det läget hade det varit trevligt om hon hade kunnat säga: Välkommen till Sverige, om du inte sitte ner och lyssnar inom 5 röda så kan du få en returbiljett.
  • kuddmys
    Lolilla skrev 2009-09-29 17:08:54 följande:
    Min exman kom hem från sin SFI-klass och var rasande en dag. Hela lektionen hade förstörts av ett stort bråk som hade sitt ursprung i att en av killarna inte "behövde lyssna på en kvinna, som inte ska bestämma över honom. Kvinnan var hans lärare. Det blev ett jävla liv. I det läget hade det varit trevligt om hon hade kunnat säga: Välkommen till Sverige, om du inte sitte ner och lyssnar inom 5 röda så kan du få en returbiljett.
    Då ska man inte ha asyl. Ett klart nej-fall. Såna attityder ska vi inte ha in.
  • Tant Green
    Vic2ria skrev 2009-09-29 16:59:03 följande:
    Nej det är jag inte jag är mer oroad hur Sverige mottar invandrare, spec flyktingar
    Jag röstade ja med samma motivering Jag tycker inte vi tar emot invandrare speciellt bra, vi borde ställa högre krav, det måste vara bättre för alla. Jag tror ingen vuxen (inte infödda svenskar heller) mår bra av att få bidrag utan att göra något för det. Man måste få känna sig behövd i samhället, det är när folk känner sig utanför samhället som det blir problem. Tror jag.
  • Stårschan
    Ztinisen skrev 2009-09-29 17:07:15 följande:
    Ja, men visst tror jag att man får info om skyldigheter och rättigheter i viss mån. Men har de som kommer hit INGEN skyldighet att ta reda på vissa saker själv? Det borde ju vara intressant att veta vad man har för skyldigheter/ rättigheter om man kommer till ett nytt land kan man tycka!?Frågan är om man ska behöva lämna ut en lång lista på vad man inte får göra...- Du får inte sätta eld på någon annan bil än din egen.- Du får inte rycka väskor av pensionärer- Du måste betala i alla butikerosv....Och nu menar jag inte att det bara är invandrare som gör dessa saker, men det var ett exempel. Så för er som var beredda med ett påhopp nu så lägg ner.....
    Det handlar väl kanske snarare om att upplysa om skyldigheter som skolplikt för samtliga barn över sju år, krav på att man använder bilbälte och cykelhjälm, förbud mot barnaga, stympning mm. Sånt som kanske var OK i hemlandet.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Ztinisen
    Apolline skrev 2009-09-29 17:03:24 följande:
    Att bli flyktingklassad innebär att svensk myndighet eller domstol har bedömt att personen inte har möjlighet att återvända till sitt hemland utan att riskera sitt liv. Du menar att vi ska kunna skicka dessa till ett land där de löper stor risk att dödas tex på grund av sin religion eller politiska övertygelse? Att vi ska skicka tillbaka personer till krigszoner? Naturkatastrofområden? Du vet nog inte vad asyl innebär. Det är liksom inget man kan förlora.
    Nu ska vi nedvärdera varann......
    Se det så här. Om man nu riskerar att bli dödad i sitt hemland så är det kanske ganska smart att sköta sig i det nya landet om detta med prövotid på asyl skulle finnas. Vet man att man är beroende av att det nya landet tar hand om en så kanske man ska vårda det? Fattar verkligen inte vad som kan vara fel med det. Å ja, jag vet att man inte kan förlora sin asyl om man fått det. Dock så önskar jag att man kunde förlora den eller att det i alla fall skulle prövas när man begår vissa brott.
  • Qaroliine

Oroad över invandringen? Självklart, bor 3 mil ifrån krigszonen Rosengård. Min mamma jobbar som lärare där och man är förbannat orolig kan jag säga.
    Sveriges sätt att ösa in varenda flykting i landet är ett skämt. Om 10 år brinner hela sverige. Ska bli intressant att se hur lilla landet lagom sköter det.

• Velour

Jag är inte negativ till invandringen. Anser att vem som helst ska få bo var som helst, men att man minst ska lära sig hur man ska kunna försörja sig själv. En viktig förutsättning är att bli accepterad av samhället och komma ut ur rollen som avvikare. Naturligtvis hänger det lika mycket på en själv som det gör på övriga. Lite som "it takes two to tango". Vissa invandrare är mindre accepterade och vissa mer. Mycket beror på fördomarna om invandraren, invandrarens språkliga utveckling i svenskan och utbildning och invandrarens nätverk.

För Sverige kan invandring vara bra på olika sätt. Ett är att Sverige kommer ut ur sitt isolerade tillstånd och den så utbredda mekaniska solidariteten. Ett annat är utbytet av traditioner och kulturer som så länge varit så exotiska och kännts så fjärran. Det senare är både på gott och ont. Risken med införandet av andra kulturer är att även de som är farliga införs. Men det är inget som drabbar den vanlige svensken egentligen, förutom det att han får se det på nära håll (t.ex. tvångsgifte, kvinnlig könsstympning, hedersmord etc.) Men en positiv aspekt av införandet av negativa riter till ett land som inte utför sådana riter, är att dessa uppmärksammas rejält och ifrågasätts. Uppmärksammandet sprider sig även till de länder där dessa riter kommer ifrån, vilket tvingar utövarna att tänka till en eller två gånger innan de kan utföra dem. Det finns ju exempel på avrättningar som inte har utförts pga omvärldens ramaskri och andra ändringar av straff.

Här i Sverige har sådana riter debatterats hett och man har även gjort lagändringar för att förbjuda dem, vilket jag ser som positivt. För vill man göra ändringar inom kulturer så måste de ju uppmärksammas tillräckligt mycket vilket i sin tur ger möjlighet till folk att göra sig hörda. Sådan uppmärksamhet hjälper både de som är uppväxta med sådana traditioner i Sverige och även i hemlandet.

Så invandringen hjälper människor på många olika sätt förutom att ge invandrarna möjlighet till ett nytt liv i ett nytt land. Svenskarna kommer ur sitt skal och homogenitet och invandrarna måste omvärdera sig och får chans till ett drägligt liv, bl.a. Förutsatt att båda sidor hjälper till förståss.

Vilket jävla ordbajseri!

• Jmia
    Lolilla skrev 2009-09-29 17:08:54 följande:
    Vad sa hon då? Det hade ju annars varit en ganska given replik.
  • Ztinisen
    Stårschan skrev 2009-09-29 17:11:23 följande:
    Det handlar väl kanske snarare om att upplysa om skyldigheter som skolplikt för samtliga barn över sju år, krav på att man använder bilbälte och cykelhjälm, förbud mot barnaga, stympning mm. Sånt som kanske var OK i hemlandet.
    Självklart!
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?