• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Jmia
    Lolilla skrev 2009-09-29 17:30:06 följande:
    Vadå given replik? Tror du på allvar att en SFI-lärare skulle vågat sig på en sån "rasistisk kommentar"? Hon körde ett pedagogiskt utlägg som antagligen inte fick killen att fatta ett skit i vilket fall som helst. Lite tvättäkta svenskt tramstjat helt enkelt. Min exman frågade mig varför hon inte ringt polisen och fått honom ivägkörd.
    Jaa du.. jag tycker det vore en given replik. Polis och ivägkörning, dock lite over the top..
  • kuddmys
    Lolilla skrev 2009-09-29 17:30:06 följande:
    Det var inte hans attityd som jag ser som det största problemet.

Vadå given replik? Tror du på allvar att en SFI-lärare skulle vågat sig på en sån "rasistisk kommentar"? Hon körde ett pedagogiskt utlägg som antagligen inte fick killen att fatta ett skit i vilket fall som helst. Lite tvättäkta svenskt tramstjat helt enkelt. Min exman frågade mig varför hon inte ringt polisen och fått honom ivägkörd.
    Vad var problemet då? Att han avslöjade sin attityd?
  • MrsAssault

Jag är inte oroad. Ungdomarna som härjar i Rosengård kommer växa upp dom också och klippa sig och skaffa jobb. Precis som alla andra ungdomar som har härjat i olika stadsdelar genom åren.

• Jmia
    Stårschan skrev 2009-09-29 17:30:45 följande:
    Det kanske inte vore så dumt om vi kunde göra det.
    Fint förslag. Hur tänkte du nu? Muslimer göre sig icke besvär, men engelsmän och kanadensare välkomna?
  • Lolilla
    kuddmys skrev 2009-09-29 17:31:51 följande:
    Vad var problemet då? Att han avslöjade sin attityd?
    Att han ska leva i ett samhälle där man faktiskt lär få ganska stora problem om man inte lyder under kvinnor. Där han kommer ifrån funkar det säkert finfint, men inte här. Jag ser det absolut inte på något sätt som rasistiskt att försöka ta ur honom den villvarelsen. En dag hade jag kunnat vara hans chef tex, då hade han fått problem.
  • Örnie

Apropå det här med att Sverige ska komma ut ur sitt isolerade tillstånd eller vad det stod... Jag tycker att Sverige isolerar sig mer och mer för varje år från de länder som ligger närmast till hand. Ända sen medeltiden har Sverige haft kultur- och handelsutbyte med andra skandinaviska och europeiska länder. Handelsutbytet är väl kvar, men i o m att svenskarnas kunskaper i europeiska språk (förutom engelska då) har blivit urusla, och rädslan för alla möjliga konstiga konservativa eller omoderna eller vad-vet-jag för andra tankegångar, möbleringar eller andra fördomar, har ökat, så har svenskarna börjat isolera sig mot danskar, tyskar, fransmän, italienare och annat skumt folk. När läste ni senast något positivt om ett annat europeiskt land i en svensk tidning? Det är ganska orättvist, med tanke på att tyska tidningar alltid är överdrivet positiva mot svensk litteratur, livsstil och politik. Kan i o f sig tänka mig att andra europeiska länder inte bryr sig så mycket om Sverige, men tyskarna är som sagt väldigt ofta svenskofila.

Fast jag tycker att det är konstigt att kulturutbytet med de mest näraliggande länderna har minskat, medan man tror att man är så öppen.

• MrsAssault
    Jmia skrev 2009-09-29 17:32:51 följande:
    Fint förslag. Hur tänkte du nu? Muslimer göre sig icke besvär, men engelsmän och kanadensare välkomna?
    Neeeej inte engelsmän, de har dåliga tänder. Kanadensare vet jag inget om så det kanske är okej.

En kompis berättade om ett roligt klotter på en toalettvägg:

"Negrer åk hem!!!"

och under hade någon klottrat:

"Vem ska då ta hand om de svenska flickorna?"

Och under det stod det:

"Araberna"

:D
  • jaghopparhögt
    Jmia skrev 2009-09-29 17:32:51 följande:
    Kineser kompis, kineser :)
  • Stinky
    jaghopparhögt skrev 2009-09-29 17:43:37 följande:
    Kineser kompis, kineser :)
    Neeejdå! Postorder från Thailand! De gör allt för sina partners!
  • kuddmys
    Lolilla skrev 2009-09-29 17:38:02 följande:
    Att han ska leva i ett samhälle där man faktiskt lär få ganska stora problem om man inte lyder under kvinnor. Där han kommer ifrån funkar det säkert finfint, men inte här. Jag ser det absolut inte på något sätt som rasistiskt att försöka ta ur honom den villvarelsen. En dag hade jag kunnat vara hans chef tex, då hade han fått problem.
    Om han vägrat lyda dina order, vad hade du gjort?
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?