• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • livet leker
    Hayati skrev 2009-09-29 20:26:18 följande:
    livet leker skrev 2009-09-29 20:23:53 följande:
    Flytta då
    Vi ska!
  • funfactory

Jag bor i ett invandrarområde här i Göteborg. Anledningen till att jag inte trivs här är för att jag har blivit påhoppad. Äggkastning på mig personligen och på våra fönster. Smällare som släpps ner i vårt brevinkast. Tonåringar som spottar på en när man går förbi. Brevbäraren har slängt våra brev och jag har fått betalningsanmärkningar pga detta. osv osv.
    Jag är fullt medveten om att det finns idioter till svenskar också. Men här är som sagt majoriteten invandrare. dvs 98%.
    Jag har växt upp i ett "väldigt" svenskområde och råkade inte ut för samma sak där.

Nu har vi dock köpt lägenhet mitt i stan så vi flyttar här ifrån och det känns så sköönt!!

Jag tycker inte det är bra att Sverige tar in så mycket invandrare. De borde göra ett stopp för ett par år för att istället koncentrera sig på de som vi redan har. Se till att de får utbildning, jobb och ett liv.

• tebax

livet leker skrev 2009-09-29 20:40:10 följande:

Vi ska!
    bra för er, det gjorde vi med.
  • livet leker
    Är det FAKTA eller RYKTEN? Vet du det 100% eller är det bara skitsnack från ditt jobb? Är det bara du som är irriterad eller är det sant?
    Det är sant, jag lever ju i verkligheten o jag har vänner som jobbar inom kriminalvården.
  • livet leker
    tebax skrev 2009-09-29 20:27:18 följande:
    livet leker skrev 2009-09-29 20:23:53 följande:
    Känner igen mig i det du beskriver. Men jag tycker det är regeringens och politiken i första hand som måste få upp ögonen för problemen, det räcker ju inte om vi "svenskar" klagar lite. Man förstår inte riktigt om man inte bor mitt i det så kallade ghettot. Skulle politiker få bo i din lägenhet/hus i 1 månad så hade dom blvit mörkrädda.
    så är det, i Djursholm har dom inte dom problemen vi har o det roliga är att det är mest problem i områderna som det bor mest invandrare i, alla som flyr därifrån till bättre områden vittnar om det,.
  • funfactory
    Stinky skrev 2009-09-29 20:34:22 följande:
    För att integrera dem ut i samhället, kanske? Skulle vara riktigt nyttigt om de skulle säras på, och vissa hamnar i Kiruna, andra på Djursholm och Märsta, och att de inte uppehåller sig klungvis i ex. Södertälje.
    Nej precis. I dagens läge får de själva bestämma vart de vill bo och istället för att tacka ja till en fin lägenhet på Linné i Göteborg (mitt i centrum) så väljer de istället att ta en mindre fin lägenhet långt ut i förorten för att bo med sin mamma osv. Är det så svårt att pendla liksom? Tar 20min.
    Moderaterna har dock kommit med ett förslag för ett tag sedan att de får bestämma vart de vill bo. Men vill de bo i det täta invandrarområdet så får de själva stå för kostnaden (inget soc alltså)
  • livet leker
    tebax skrev 2009-09-29 20:33:51 följande:
    Nej men om man från barnsben bott i ett område som sedan förvandlats till en krigszon alltefter hur mycket nysvenskar det flyttat dit , som endel av dessa medför problem så ska alltså vi flytta på oss för dem ?Varför inte se till att det blir lite mer stöd och tillrättvisa de som hamnar snett i våra städer. Nej för att regeringen strunat eller blundar för problemen tyvärr. Dessa människor har haft det tufft och vi sätter dom i utanförskap.
    exakt, denna stad är körd, tyvärr för det är en fins tad, men droppen är nådd, pga alla invandrare, ni tror mig inte det är lilla irak här.
  • aprilsill

Hayati: Gör ditt bästa för att missförstå?

Nej SFI bidrar inte till svartjobb och det har inte med utbildningsnivå att göra. Dom har förmodligen insett att det är för olönsamt för dom att läsa SFI eftersom dom istället för att plugga kan ägna den tiden åt att arbeta. Vitt eller svart.

• Grätchen
    funfactory skrev 2009-09-29 20:43:26 följande:
    Nej precis. I dagens läge får de själva bestämma vart de vill bo och istället för att tacka ja till en fin lägenhet på Linné i Göteborg (mitt i centrum) så väljer de istället att ta en mindre fin lägenhet långt ut i förorten för att bo med sin mamma osv. Är det så svårt att pendla liksom? Tar 20min. Moderaterna har dock kommit med ett förslag för ett tag sedan att de får bestämma vart de vill bo. Men vill de bo i det täta invandrarområdet så får de själva stå för kostnaden (inget soc alltså)
    Jo men visst
     Invandrare erbjuds  en lägenhet i Linné??? Det är lika troligt som att invandrare i Stockholm erbjuds en lägenhet på Djursholm, Lidingö eller Östermalm.
  • Hayati

livet leker skrev 2009-09-29 20:44:24 följande:

exakt, denna stad är körd, tyvärr för det är en fins tad, men droppen är nådd, pga alla invandrare, ni tror mig inte det är lilla irak här.
    Ja, skulle faktiskt inte heller ha trivts med att ha folk som resonerar som du i min närhet.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?