• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Hayati
    funfactory skrev 2009-09-29 21:22:44 följande:
    Men en källa? ska jag ge dig numret till en av personerna jag har pratat med eller? Som sagt. Detta är bara löjligt. DU vet att det INTE är sant. Jaha? Jag tänker inte be dig bevisa det för jag har inget behov av det. Jag väljer nämligen att inte lägga massa onödig energi på sådana människor som du.
    Okay, du behöver inte fördjupa dig. Jag vet att det du säger icke stämmer så för mig är det heller ingen större förlust
  • livet leker
    funfactory skrev 2009-09-29 21:24:10 följande:
    livet leker skrev 2009-09-29 21:20:53 följande:
    Vet inte. Har aldrig sett personen i fråga. Men de flesta brevbärare jag har sett i området är från andra länder.
    Lurpassa när han kommer o ta han på bar gärning *fniss*
  • Grätchen
    funfactory skrev 2009-09-29 21:16:20 följande:
    Haha detta är löjligt. Vart får jag min info ifrån undrar ni?Ja jag har såklart hittat den under sängen och kände att jag ville dela med mig av den... Är ni verkligen allvarliga? Nej jag har ingen forskning bakom ryggen, jag har ingen statistik, jag har ingen bok.. Nej gissa vad jag har? Jo jag har RIKTIGA människor. Ny svenskar, invandrare som jag har pratat med om DERAS situation. Jag tror mer på deras erfarenheter, känslor och tankar mer än på någon forskning. Jag har alltså pratat med personerna personligen. Sen om ni inte vill tro på detta. Ja det är eran förlust. Jag lägger inte ner på onödig energi på folk som bara är ute efter att hitta hål, luckor och vägrar tro på andra människor än sig själv.. Översittare alltså.
    Eller så kan det vara så att du pratar med någon med utländsk bakgrund som har ett större privat kontaktnät med andra invandrare än vad du själv har?
  • funfactory
    Jmia skrev 2009-09-29 20:58:28 följande:
    Låter skumt. Man har ju även ett egenansvar att ha koll på sina räkningar- sin post. Uteblir den måste man upptäcka det. Varför får ni inte posten tror du? Det låter ju som ett allvarligt problem hos postkontoret.
    Jag hade ingen aning om att jag skulle få en räkning från tandvården. Jag betalar ca 500kr per år och de skickar ut en räkning per år och alla andra år har jag fått i olika månader. Så jag hade ingen aning och det var det sista jag tänkte på. Eftersom allt annat är på internet för min del. Därför har jag inte upptäckt det.
  • Jmia
    livet leker skrev 2009-09-29 21:26:25 följande:
    Lurpassa när han kommer o ta han på bar gärning *fniss*
    Honom.

Annars kan man göra det vuxna och kontakta postkontoret med sina klagomål. De brukar ta upprepad försvunnen post allvarligt.
  • funfactory

livet leker skrev 2009-09-29 21:15:42 följande:

Varför är det så tror du?? Rykten eller???? NEJ precis!!
    Min mamma är ifrån Polen och bryter väldigt mycket. Men hon har lyckats få lägenhet ändå. Nu har hon dock köpt ett hus men hon lyckades med det också. Hon har även ett jobb OJ oj oj!! Det är inte omöjligt..
    (Hon ser dessutom inte svensk ut så det är heller inte avgörande)
  • TaBz

Om man oroar sig för att invandringen (och flyktingmottagandet!) är alldeles för litet, ska man rösta ja då?

Tyckte inte det kändes rimligt, så jag röstade nej. Men jag är verkligen oroad över den inhumana och restriktiva asylpolitiken här i landet!

• livet leker
    Jmia skrev 2009-09-29 21:27:46 följande:
    Honom. Annars kan man göra det vuxna och kontakta postkontoret med sina klagomål. De brukar ta upprepad försvunnen post allvarligt.
    det är ju han som gör fel (eller hon) men det är fler män än kvinnor som är brevbärare
  • livet leker

Tora 80 skrev 2009-09-29 21:29:02 följande:

Om man oroar sig för att invandringen (och flyktingmottagandet!) är alldeles för litet, ska man rösta ja då?Tyckte inte det kändes rimligt, så jag röstade nej. Men jag är verkligen oroad över den inhumana och restriktiva asylpolitiken här i landet!
    Förstår att du kan säga så, ni i Umeå har ju inte direkt problem med invandringen............................................
  • Jmia
    funfactory skrev 2009-09-29 21:28:57 följande:
    livet leker skrev 2009-09-29 21:15:42 följande: Min mamma är ifrån Polen och bryter väldigt mycket. Men hon har lyckats få lägenhet ändå. Nu har hon dock köpt ett hus men hon lyckades med det också. Hon har även ett jobb OJ oj oj!! Det är inte omöjligt.. (Hon ser dessutom inte svensk ut så det är heller inte avgörande)
    Köpa hus kan alla med pengar göra. Hyra i andra hand däremot är en annan femma. Tänk på det.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?