• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Jmia
    vampyria2 skrev 2009-09-29 20:53:25 följande:
    Nej invandringen skrämmer mig inte och jag är helt övertygad om att den är bra för sverige. Tänk på allt bra som den har medfört, all god mat, alla olika religioner, arbetskrafft, alla nya arbetstillfällen väldigt många av dem har ju egna företag och sen inte minst alla trevliga människor   Visst finns det rötägg men det finns det över allt och i alla grupper, löper inte att det är invandrare som över lag gör samhället till skit. Bör själv för övrigt i Södertälje och visst har vi många invandrare här och visst har jag stött på många som beter sig illa men minst lika många svenskar som också beter sig dåligt.
    Kul att det finns fler åsikter än de här gamla trötta vi har fått höra hela kvällen.
  • funfactory
    aprilsill skrev 2009-09-29 20:51:36 följande:
    Och varför i hela friden kontaktade ni inte postkontoret?!
    Det gjorde vi när vi stötte på det första problemet (att de la fel brev i vår låda varje dag så vi fick gå runt i området och lämna de till rätt ägare. Men vi undrade var våra brev tog vägen. De kan ju faktiskt ha hamnat någonstans där personen i fråga inte bryr sig om att återlämna till rätt ägare. Efter det klagomålet blev det ännu värre och nu får vi ingen post alls typ.
    Nu ska vi anmäla dem eftersom det har gått så långt att vi inte får våra fakturor. De flesta räkningar får vi på internetbanken. Men ibland dyker det upp räkningar via post och de har vi inte fått och inte varit medvetna om att vi har fått så vi har inte kunnat ringa och prata med företagen fören det är för sent.
  • livet leker
    Hayati skrev 2009-09-29 20:53:27 följande:
    livet leker skrev 2009-09-29 20:51:31 följande:
    Ja, du gör rätt i att flytta, tycker jag
    Det va ett evigt tjatande, tack för tipset
  • Jmia
    funfactory skrev 2009-09-29 20:56:39 följande:
    Det gjorde vi när vi stötte på det första problemet (att de la fel brev i vår låda varje dag så vi fick gå runt i området och lämna de till rätt ägare. Men vi undrade var våra brev tog vägen. De kan ju faktiskt ha hamnat någonstans där personen i fråga inte bryr sig om att återlämna till rätt ägare. Efter det klagomålet blev det ännu värre och nu får vi ingen post alls typ. Nu ska vi anmäla dem eftersom det har gått så långt att vi inte får våra fakturor. De flesta räkningar får vi på internetbanken. Men ibland dyker det upp räkningar via post och de har vi inte fått och inte varit medvetna om att vi har fått så vi har inte kunnat ringa och prata med företagen fören det är för sent.
    Låter skumt. Man har ju även ett egenansvar att ha koll på sina räkningar- sin post. Uteblir den måste man upptäcka det.
    Varför får ni inte posten tror du? Det låter ju som ett allvarligt problem hos postkontoret.
  • Stinky
    funfactory skrev 2009-09-29 20:43:26 följande:
    Nej precis. I dagens läge får de själva bestämma vart de vill bo och istället för att tacka ja till en fin lägenhet på Linné i Göteborg (mitt i centrum) så väljer de istället att ta en mindre fin lägenhet långt ut i förorten för att bo med sin mamma osv. Är det så svårt att pendla liksom? Tar 20min. Moderaterna har dock kommit med ett förslag för ett tag sedan att de får bestämma vart de vill bo. Men vill de bo i det täta invandrarområdet så får de själva stå för kostnaden (inget soc alltså)
    Ja. Alltså bidrar invandrare till sin egen segrering.
  • Grätchen
    funfactory skrev 2009-09-29 20:52:14 följande:
    Ja det är sant. Sen vad Stockholmare erbjuder sina invandrare har inget med vad Göteborgare erbjuder.. Jag har träffat personen i fråga när jag jobbat som jobbcoach.
    Säger ännu en gång: joo tjena Så invandrare i Götet, vägrar att bo "fint", de får välja hejvilt var de vill bo... Men.De väljer alltså helt själva att bosätta sig i ett "ghetto". För att bo nära morsan.

Mycket troligt.
  • funfactory
    Grätchen skrev 2009-09-29 20:54:20 följande:
    Lite konstigt ändå att det är svenskar som flyttar, det är ju invandrare som har all möjlighet att välja VAR de vill bo?
    För de vill bo tillsammans med sin släkt, familj. De bor gärna två familjer i en lägenhet här borta. Alla är grannar med alla. De har fått möjlighet att få lägenhet någon annanstans men de vill helt enkelt inte.
    Så det som många säger att Sverige placerar de på ett och samma ställer stämmer inte till 100%.
  • aprilsill

Vissa svenskar ger sina barn hemska värderingar. Min mamma och son gick igenom ett bostadsrätt kvarter på väg hem till våran lägenhet. Då kommer det fram två barn som frågar om dom är invandrare. Då min mamma och son ser högst svenska ut så innebär det i mina ögon att dom inte har den minsta koll på vad invandrare är, bara att invandrare är något dåligt som dom inte ska prata med eller umgås med... Tragiskt.

• Jmia
    Grätchen skrev 2009-09-29 20:59:02 följande:
    Säger ännu en gång: joo tjena Så invandrare i Götet, vägrar att bo "fint", de får välja hejvilt var de vill bo... Men.De väljer alltså helt själva att bosätta sig i ett "ghetto". För att bo nära morsan. Mycket troligt.
    Inte särskilt. Det är definitivt inte situationen i sthlm iallafall oavsett vilken rappakalja Göteborg kommer med.
  • Hayati
    funfactory skrev 2009-09-29 20:59:26 följande:
    För de vill bo tillsammans med sin släkt, familj. De bor gärna två familjer i en lägenhet här borta. Alla är grannar med alla. De har fått möjlighet att få lägenhet någon annanstans men de vill helt enkelt inte. Så det som många säger att Sverige placerar de på ett och samma ställer stämmer inte till 100%.
    Ha ha ha, var får du din info ifrån??
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?