• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • livet leker
    funfactory skrev 2009-09-29 20:59:26 följande:
    För de vill bo tillsammans med sin släkt, familj. De bor gärna två familjer i en lägenhet här borta. Alla är grannar med alla. De har fått möjlighet att få lägenhet någon annanstans men de vill helt enkelt inte. Så det som många säger att Sverige placerar de på ett och samma ställer stämmer inte till 100%.
    Så är det ju det är inget konstigt med det, jag vet att de tär så här oxå det vittnar många inv själva om!
  • funfactory
    Grätchen skrev 2009-09-29 20:59:02 följande:
    Säger ännu en gång: joo tjena Så invandrare i Götet, vägrar att bo "fint", de får välja hejvilt var de vill bo... Men.De väljer alltså helt själva att bosätta sig i ett "ghetto". För att bo nära morsan. Mycket troligt.
    Ja så är det. Du väljer själv vad du vill tro på. Jag vet i alla fall.
    De ser inte ställena som "ghettot" de trivs där och säger att de inte trivs där alla svenskar bor. Utan de vill bo med sin släkt helt enkelt. Det är så deras kultur ser ut. Familj och släkt är väldigt viktigt för dem.
    Sen gäller detta inte så klart ALLA. Det finns alltid dem som gärna vill bo i stan i stället. Men sen blir de påverkade av familj och vänner. Barnen/ungdomar trivs ju inte i "ghettot" men de har heller inte haft något val.
    Men som sagt du får tro vad du vill. Jag har jobbat som jobbcoach på just arbetsförmedlingen här i förorten och jobbat med invandrare och har fått höra mycket ifrån DEM själva. Så vem har rätt du? eller dem som den hela diskussionen handlar om..

Sen har såklart inte Göteborg lediga lägenheter mitt i stan enbart för dem. Utan de är till för alla i Sverige. Denna killen som fick erbjudande på Linné levde inte på soc tex. Men han tackade nej för att bo här med sin familj och vänner.
  • Jmia
    funfactory skrev 2009-09-29 21:05:23 följande:
    Ja så är det. Du väljer själv vad du vill tro på. Jag vet i alla fall. De ser inte ställena som "ghettot" de trivs där och säger att de inte trivs där alla svenskar bor. Utan de vill bo med sin släkt helt enkelt. Det är så deras kultur ser ut. Familj och släkt är väldigt viktigt för dem. Sen gäller detta inte så klart ALLA. Det finns alltid dem som gärna vill bo i stan i stället. Men sen blir de påverkade av familj och vänner. Barnen/ungdomar trivs ju inte i "ghettot" men de har heller inte haft något val. Men som sagt du får tro vad du vill. Jag har jobbat som jobbcoach på just arbetsförmedlingen här i förorten och jobbat med invandrare och har fått höra mycket ifrån DEM själva. Så vem har rätt du? eller dem som den hela diskussionen handlar om.. Sen har såklart inte Göteborg lediga lägenheter mitt i stan enbart för dem. Utan de är till för alla i Sverige. Denna killen som fick erbjudande på Linné levde inte på soc tex. Men han tackade nej för att bo här med sin familj och vänner.
    Snälla, vilka är "dem"?
  • Grätchen
    funfactory skrev 2009-09-29 20:59:26 följande:
    För de vill bo tillsammans med sin släkt, familj. De bor gärna två familjer i en lägenhet här borta. Alla är grannar med alla. De har fått möjlighet att få lägenhet någon annanstans men de vill helt enkelt inte. Så det som många säger att Sverige placerar de på ett och samma ställer stämmer inte till 100%.
    Du får jättegärna komma med en riktigt bra källa på detta. För det du säger stämmer inte. Varken i Göteborg eller Stockholm.
    Vill gärna bli motbevisad.
     Invandrare blir INTE erbjudna en lägenhet i Linnéstan och inte heller på Östermalm. Inte i några välmående stadsdelar heller. De tar det som erbjuds.

Gör ett test i morgon, låtsas bryta på valfritt utländskt språk och försök att ringa på på en 2ndrahanslägenhet. Ring sedan och prata felfri svenska. Återkom med resultat.
    Finns åtskilliga dokumentärer från Sverige, Norge och Danmark som just handlar om detta.
  • funfactory

livet leker skrev 2009-09-29 21:03:53 följande:

Så är det ju det är inget konstigt med det, jag vet att de tär så här oxå det vittnar många inv själva om!
    Precis. Det är ingen som har sagt det till mig för att de har hört det någonstans från den personen som sedan har hört det från sin mosters grav ;)
    Utan som sagt invandrare har själv berättat det för mig.. om deras situation. Om deras val osv.

Jag har bott här i ett tag nu. Har jobbat med dem till och från. Nu har jag dock riktat in mig på ett helt annat yrke och känner att det ska bli skönt att flytta. För jag trivs inte här. Jag känner mig inte hemma. Jag känner mig som en invandrare i mitt "eget" land. Som en alien.
    På julen är det värst. Det är kanske bara 30% som pyntar sina fönster. Det ser så tråkigt ut. Sen är inte det så konstigt eftersom många inte firar jul. Men jag firar jul och vill leva i ett samhälle som jag trivs i, där jag känner mig hemma helt enkelt. Det är väl inte så konstigt med det. De vill bo i ett samhälle där de trivs i och känner sig hemma och där alla pratar deras språk.
  • livet leker
    Grätchen skrev 2009-09-29 21:10:33 följande:
    Du får jättegärna komma med en riktigt bra källa på detta. För det du säger stämmer inte. Varken i Göteborg eller Stockholm. Vill gärna bli motbevisad. Invandrare blir INTE erbjudna en lägenhet i Linnéstan och inte heller på Östermalm. Inte i några välmående stadsdelar heller. De tar det som erbjuds.Gör ett test i morgon, låtsas bryta på valfritt utländskt språk och försök att ringa på på en 2ndrahanslägenhet. Ring sedan och prata felfri svenska. Återkom med resultat.Finns åtskilliga dokumentärer från Sverige, Norge och Danmark som just handlar om detta.
    det va inte längesen på TV om en utländsk kvinna som erbjudits bostad o arbete (hon va arbetslös) i piteå, men nej då, hon ville inte flytta hon hade ju hela släkten i staden hon bodde i!
  • aprilsill

livet leker skrev 2009-09-29 21:14:30 följande:

det va inte längesen på TV om en utländsk kvinna som erbjudits bostad o arbete (hon va arbetslös) i piteå, men nej då, hon ville inte flytta hon hade ju hela släkten i staden hon bodde i!
    Hahaha då borde du besöka resten av de norra delarna av Sverige! ALLA invandrare vill flytta söderut så fort som möjligt.
  • livet leker
    Gör ett test i morgon, låtsas bryta på valfritt utländskt språk och försök att ringa på på en 2ndrahanslägenhet. Ring sedan och prata felfri svenska. Återkom med resultat.Finns åtskilliga dokumentärer från Sverige, Norge och Danmark som just handlar om detta.
    Varför är det så tror du?? Rykten eller???? NEJ precis!!
  • funfactory

Haha detta är löjligt. Vart får jag min info ifrån undrar ni?

Ja jag har såklart hittat den under sängen och kände att jag ville dela med mig av den...

Är ni verkligen allvarliga? Nej jag har ingen forskning bakom ryggen, jag har ingen statistik, jag har ingen bok..

Nej gissa vad jag har? Jo jag har RIKTIGA människor. Ny svenskar, invandrare som jag har pratat med om DERAS situation. Jag tror mer på deras erfarenheter, känslor och tankar mer än på någon forskning. Jag har alltså pratat med personerna personligen. Sen om ni inte vill tro på detta. Ja det är eran förlust.
    Jag lägger inte ner på onödig energi på folk som bara är ute efter att hitta hål, luckor och vägrar tro på andra människor än sig själv.. Översittare alltså.

• Hayati
    Du får jättegärna komma med en riktigt bra källa på detta. För det du säger stämmer inte. Varken i Göteborg eller Stockholm. Vill gärna bli motbevisad. Invandrare blir INTE erbjudna en lägenhet i Linnéstan och inte heller på Östermalm. Inte i några välmående stadsdelar heller. De tar det som erbjuds.Gör ett test i morgon, låtsas bryta på valfritt utländskt språk och försök att ringa på på en 2ndrahanslägenhet. Ring sedan och prata felfri svenska. Återkom med resultat.Finns åtskilliga dokumentärer från Sverige, Norge och Danmark som just handlar om detta.
    Tragiskt med sant.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?