• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • jaghopparhögt
    funfactory skrev 2009-09-29 20:40:24 följande:
    Jag bor i ett invandrarområde här i Göteborg. Anledningen till att jag inte trivs här är för att jag har blivit påhoppad. Äggkastning på mig personligen och på våra fönster. Smällare som släpps ner i vårt brevinkast. Tonåringar som spottar på en när man går förbi. Brevbäraren har slängt våra brev och jag har fått betalningsanmärkningar pga detta. osv osv. Jag är fullt medveten om att det finns idioter till svenskar också. Men här är som sagt majoriteten invandrare. dvs 98%. Jag har växt upp i ett "väldigt" svenskområde och råkade inte ut för samma sak där. Nu har vi dock köpt lägenhet mitt i stan så vi flyttar här ifrån och det känns så sköönt!! Jag tycker inte det är bra att Sverige tar in så mycket invandrare. De borde göra ett stopp för ett par år för att istället koncentrera sig på de som vi redan har. Se till att de får utbildning, jobb och ett liv.
    Kastar de verkligen ägg på dig? Och lägger bomber i ert brevinkast? Herregud!
  • Grätchen
    funfactory skrev 2009-09-29 21:28:57 följande:
    livet leker skrev 2009-09-29 21:15:42 följande: Min mamma är ifrån Polen och bryter väldigt mycket. Men hon har lyckats få lägenhet ändå. Nu har hon dock köpt ett hus men hon lyckades med det också. Hon har även ett jobb OJ oj oj!! Det är inte omöjligt.. (Hon ser dessutom inte svensk ut så det är heller inte avgörande)
    Vem har sagt att det är omöjligt? Jag är blatte, har en bostadsrätt i Sthlms innerstad, min bror äger en villa i utkanten av Stockholm, mina föräldrar likaså.

Det är allt det andra du säger som jag finner föga troligt. Fnissar ganska mycket om din vetskap om invandrarnas situation.
  • Hayati
    funfactory skrev 2009-09-29 21:32:45 följande:
    Okej.Att jag har förmågan att lägga ner en diskussion utan problem är nog för att jag inte har ett stort behov över att VINNA! Varför ska jag ödsla massor med energi på en person som ändå har bestämt sig för en sak och aldrig kommer ändra sig? Nej det finns ingen anledning.
    Men det du säger är ju inte sant, det är stoor skillnad.
  • funfactory
    bifnaked skrev 2009-09-29 21:35:30 följande:
    Vi Polacker har en jäkla drive! :D
    ;) Yes. Man står ju för sin egen lycka - som jag brukar säga =)
  • Jmia
    funfactory skrev 2009-09-29 21:37:25 följande:
    Det är väl lika svårt att hyra i andrahand som att få ett förstahand kontrakt. Oavsett så är det inte omöjligt. Tänker man negativt "det kommer aldrig gå" osv osv. Ja då kommer det inte gå bra helt enkelt. Det är inte bara invandrare som får kämpa med att hitta lägenheter eller jobb, det är minst lika många svenskar som har det så svårt. Men det går om man vill. Livet är inte enkelt. Man får slå sig fram helt enkelt.. Man kan inte förvänta sig att få allt serverat. Då kommer man ingenstans.
    Hmm.. nu är det iofs jag som talar av erfarenhet, så det där snacket går jag inte på.
  • Grätchen
    funfactory skrev 2009-09-29 21:32:45 följande:
    Okej.Att jag har förmågan att lägga ner en diskussion utan problem är nog för att jag inte har ett stort behov över att VINNA! Varför ska jag ödsla massor med energi på en person som ändå har bestämt sig för en sak och aldrig kommer ändra sig? Nej det finns ingen anledning.
    Vinna? För sjutton, jag VILL bli motbevisad!
  • funfactory
    Hayati skrev 2009-09-29 21:37:42 följande:
    Men det du säger är ju inte sant, det är stoor skillnad.
    Fortfarande så vet ni inte vad som är sant och vad som är falskt i detta läget. Jag pratar om mina erfarenheter. Jag berättar om människor som pratat med mig om detta. Människor som själva tackat nej för att de vill bo med släkten. Jag har ju pratat med dessa människor. Vad är det ni inte förstår? Hur har du tänkt att jag ska bevisa en sådan sak? Skulle jag ha filmat händelsen?

Ifall din väninna skulle säga "jag körde 50mil igår" skulle du säga till din väninna - Nej jag tror inte på dig. För jag var inte med när det hände. Du har inget bevis på detta!

Nej jag tror inte det va?

Som sagt. Du får TRO precis vad fan du vill. Jag bryr mig inte ett skit. Så låt mig va och terrorisera någon annan.
  • funfactory
    Hayati skrev 2009-09-29 21:36:32 följande:
    Hon hade väl antagligen mutat fastighetsägaren.. För det är inte lätt att få lgh öht..
    Har du något belägg på det? Har du bevis? Ha?
  • funfactory
    jaghopparhögt skrev 2009-09-29 21:37:29 följande:
    Kastar de verkligen ägg på dig? Och lägger bomber i ert brevinkast? Herregud!
    Japp. De kastar allt möjligt skräp i vårt brevinkast. Men det värsta är smällare. Sen har de kastat ägg på fönsterna och på mig när jag varit ute och fått en promenad. Känner mig som sagt inte välkommen här.
  • Jmia
    funfactory skrev 2009-09-29 21:42:44 följande:
    Fortfarande så vet ni inte vad som är sant och vad som är falskt i detta läget. Jag pratar om mina erfarenheter. Jag berättar om människor som pratat med mig om detta. Människor som själva tackat nej för att de vill bo med släkten. Jag har ju pratat med dessa människor. Vad är det ni inte förstår? Hur har du tänkt att jag ska bevisa en sådan sak? Skulle jag ha filmat händelsen? Ifall din väninna skulle säga "jag körde 50mil igår" skulle du säga till din väninna - Nej jag tror inte på dig. För jag var inte med när det hände. Du har inget bevis på detta! Nej jag tror inte det va? Som sagt. Du får TRO precis vad fan du vill. Jag bryr mig inte ett skit. Så låt mig va och terrorisera någon annan.
    Problemet uppstår när du konstant skriver "dem" och "invandrare, invandrarna" som om du faktiskt hänvisar till samtliga.
    Du måste nog specificera dig.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?