• God cares

Bakmaskinstråden 4

Här diskuterar vi recept och tips & trix för bakmaskiner!

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40520375.html

Andra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42811575.html

Tredje tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m45263963.html

Info och receptlänkar från tråden finns i bloggen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b114282.html

Recepttråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42385064-1.html

Glutenfria recept-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42744750.html

Välkomna!

• Svar på tråden Bakmaskinstråden 4
  • Victoris
    God cares skrev 2010-12-13 13:37:15 följande:
    Jag såg frågan men glömde att svara Tyst I alla fall, 5 eller till och med 6 dl vätska har fungerat alldeles utmärkt för mig När jag gjorde lussekatter första gången i år så jäste det över lite, men inte så att degen föll ner utanför kanterna utan mer uppåt, så att locket öppnade sig lite och det är ju ingen fara egentligen. Det går ju att passa maskinen och om det jäser för mycket så är det bara att ta ur degen och baka ut direkt, och har den inte jäst färdigt kan den göra det när man bakat över. Andra gången med lussekatter använde jag ett annat mycket bättre recept och då jäste den alldeles perfekt. Jag tycker alltid att degen blir så bra och lättutbakad, förmodligen för att maskinen orkar knåda längre än man gör för hand :)

Jag vet inte hur mycket vätska det ska vara i bröd för 1500 gram, har faktiskt aldrig testat att baka ett så stort utan brukar köra på 3 dl-recept när jag bakar bröd. Fast jag har bakat frallor några gånger och då är det med 5 eller 6 dl vätska. Kanske står något recept på 1500 gram-bröd i recepthäftet? Jag vet inte riktigt var mitt är så du får kolla själv Cool
    Ja jag kollade i recepthäftet när jag väl packat upp maskinen, men det var efter jag frågat dig, tänkte att du har säkert stenkoll som gör mycket deg i den

Där fanns några olika recept i recepthäftet med 5 och 6 dl vätska, så då går det alltså att göra degar på 5 dl vätska, det är ju kanon! Har ett kanelbullerecept där det är 5 dl vätska, så då får jag väl pröva göra det helt enkelt Drömmer
    Oscar 080709 och Matilda 091014
  • Victoris

Bakade rågbullar ikväll som vi ska ha som tilltugg till middagen imorgon kväll då vi ska ha soppa. Receptet är från rutiga kokboken och det var såååå smidigt att köra degen i bakmaskinen och sen bara baka ut bullarna :)
    DSC00152.JPG
    Fler bilder finns i min blogg på aftonbladet

• lillAa

En fråga.. är det nån som har bakat eget vörtbröd?
    Finns ju färdiga kryddmixer, vad ska man tänka på om tillsätter det? (har en tefal XXL)

• Victoris
    lillAa skrev 2010-12-16 07:58:58 följande:
    En fråga.. är det nån som har bakat eget vörtbröd?
    Finns ju färdiga kryddmixer, vad ska man tänka på om tillsätter det? (har en tefal XXL)
    Inte än, men jag ska. Det receptet jag har ska ha vörtmix på 90 g (en påse från santa maria). Tror inte det är nåt särskilt att tänka på, det är nog bara att följa receptet.
  • lillAa

Victoris: gör du bara som det står på recepteten fast häller ingredienserna i bakmaskinen? (i rätt ordning såklart...)

• God cares

Jag har inte bakat vörtbröd i bakmaskinen men gjorde det på jobbet (jobbar som personlig assistent) i måndags. Tror inte heller att det är något särskilt att tänka på, åtminstone inte om man gör det direkt och inte använder timer. De bröd jag bakade i måndags innehöll bl a porter, svagdricka och russin och då är det nog inte så bra att använda timer men det borde fungera att använda degprogrammet i a f, och baka ut dem vanligt. Med vörtmix är det säkert ännu enklare

• Victoris
    lillAa skrev 2010-12-16 10:46:33 följande:
    Victoris: gör du bara som det står på recepteten fast häller ingredienserna i bakmaskinen? (i rätt ordning såklart...)
    Ja precis rågbullarna jag gjorde var på ett recept från rutiga kokboken. Hällde i vätska först och sen resten, hade t o m vanlig jäst i och körde igång degen
  • linn1

Hej!
    Är ny på det här med bakmaskin, har provat flera olika recept men inget funkar riktigt bra. Kan man använda vanligt jäst och blanda ut med vätska om man bakar direkt?

Hur vet man vilken vikt man ska ställa in?

Är det någon som har ett bra recept på ljust bröd som inte är i vikt? Har ingen bra våg.

Bakmaskinen jag har är en XXL.

• Victoris
    linn1 skrev 2010-12-30 08:41:50 följande:
    Hej!
    Är ny på det här med bakmaskin, har provat flera olika recept men inget funkar riktigt bra. Kan man använda vanligt jäst och blanda ut med vätska om man bakar direkt?

Är det någon som har ett bra recept på ljust bröd som inte är i vikt? Har ingen bra våg.

Jag har gjort bröd på vanlig jäst, eller rättare sagt deg och sen bakat ut degen. Jag har gjort både kanelbullar och rågnullar med vanlig jäst. Då smulade jag jästen sist det sista jag gjorde så det hamnade överst, precis som man ska när man använder torrjäst, och allt blandades runt kanonbra och jäste jättefint

Vikten på brödet du ska ställa in är på ett ungefär, det enda som skiljer det åt är gräddningstiden, ju större bröd desto längre gräddningstid. Den ökar på gräddningstiden 5 min ju större brödet är, iaf har jag för mig det var så när jag utläste det ur instruktionsboken.

Det finns massor med bra recept på nätet, bl a här home.swipnet.se/wasston/bakmask/recept.htm där dom flesta recepten är på 750 g.
  • MBert
    linn1 skrev 2010-12-30 08:41:50 följande:
    Hej!

Välkommen.
    Som sagt, det går utmärkt att använda vanlig färsk jäst i bakmaskinen om man tänker baka direkt. Ställer man i den på timer över natten är torrjäst bäst (och den får då inte komma i kontakt med varken vätska, salt eller socker, därav en viss ordning).
    Vanlig färsk jäst bör lösas i degvätskan, men om man häller i allt på en gång och låter den blanda så funkar det ändå, men det är bättre om man häller jästen och vätskan ihop (men man behöver inte blanda och lösa jästen i vätskan, det sköter maskinen). Man behöver inte värma vätskan för det gör maskinen.
    3 dl vätska ger ett bröd på ca 750 g och 5 dl vätska ett på ca 1000 g.
Svar på tråden Bakmaskinstråden 4