God cares skrev 2010-12-13 13:37:15 följande:
Jag såg frågan men glömde att svara

I alla fall, 5 eller till och med 6 dl vätska har fungerat alldeles utmärkt för mig

När jag gjorde lussekatter första gången i år så jäste det över lite, men inte så att degen föll ner utanför kanterna utan mer uppåt, så att locket öppnade sig lite och det är ju ingen fara egentligen. Det går ju att passa maskinen och om det jäser för mycket så är det bara att ta ur degen och baka ut direkt, och har den inte jäst färdigt kan den göra det när man bakat över. Andra gången med lussekatter använde jag ett annat mycket bättre recept och då jäste den alldeles perfekt. Jag tycker alltid att degen blir så bra och lättutbakad, förmodligen för att maskinen orkar knåda längre än man gör för hand :)
Jag vet inte hur mycket vätska det ska vara i bröd för 1500 gram, har faktiskt aldrig testat att baka ett så stort utan brukar köra på 3 dl-recept när jag bakar bröd. Fast jag har bakat frallor några gånger och då är det med 5 eller 6 dl vätska. Kanske står något recept på 1500 gram-bröd i recepthäftet? Jag vet inte riktigt var mitt är så du får kolla själv

Ja jag kollade i recepthäftet när jag väl packat upp maskinen, men det var efter jag frågat dig, tänkte att du har säkert stenkoll som gör mycket deg i den
Där fanns några olika recept i recepthäftet med 5 och 6 dl vätska, så då går det alltså att göra degar på 5 dl vätska, det är ju kanon!

Har ett kanelbullerecept där det är 5 dl vätska, så då får jag väl pröva göra det helt enkelt