BebisIAug skrev 2009-10-18 12:11:35 följande:
MBert: hehehe, jaaa det hade ju vart nåt! men tror inte att just surdegsbröd blir det bästa i bakmaskinen... men kommer förmodligen testa lite längre fram.Är sugen på foccacia, nån som har nåt bra recept för bakmaskin?
Jo då, visst blir surdegsbröd bra i bakmaskin bara man anpassar jästiden. Varför skulle det inte funka? Jag har som sagt provat med lite jäst som hjälp och det blir jättebra.
När det gäller recept så kan man anpassa vanliga recept till i stort sett alla bakmaskiner. Vad man ska tänka på är att avpassa mängden. Det brukar innebära att ungefär halvera ett vanligt recept på 5 dl degvätska, så det blir 2,5-3 dl vätska. Har man större bakmaskin (Tefal XXL t.ex.) så behöver man inte anpassa mängden alls utan köra på som vanligt eftersom den klarar den mängden.
När det gäller Focaccia, så är ju det ju inte heller ett bröd man bakar i bakmaskin eftersom det görs i långpanna, med de karaktäristiska groparna och kryddor (örtkrydda och salt). Det blir ju i så fall också att bara använda bakmaskinen som degknådare, och eftersom det krävs lite mer mängd till en hel långpanna så skulle jag nog råda dig att hellre använda en degbunke och elvispens degkrokar el.dyl.
Här är i alla fall ett recept, men ska du ha det till bakmaskin så måste du anpassa mängden!!
Focaccia (ca 20 bitar)
25 g jäst
6,5 dl vatten, 37 grader
2 tsk salt
1 msk olivolja
ca 1 kg Siktat Dinkelmjöl (varav ca 4 dl Durummjöl) Det kan bytas mot vetemjöl men jag tycker det blir så gott med dinkelmjöl och durum.
Till pensling 1-2 msk olivolja
Garnering 2 tsk flingsalt, 2 tsk rosmarin.
Smula ner jästen i en degskål. Häll över vatten och rör om.
Tillsätt salt, olja och mjöl men spara 0,5 dl till utbakningen. Arbeta kraftigt tills den känns smidig.
Låt degen jäsa ca 1 timme.
Häll upp direkt i en smord långpanna. Jämna till med mjölad hand.
Låt degen jäsa ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.
Tryck gropar i degen med fingertopparna när 10 minuter av jästiden återstår.
Pensla med olja efter jästidens slut och strö över garnering.
Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter
Låt svalna på galler och skär i bitar.