• God cares

Bakmaskinstråden 4

Här diskuterar vi recept och tips & trix för bakmaskiner!

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40520375.html

Andra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42811575.html

Tredje tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m45263963.html

Info och receptlänkar från tråden finns i bloggen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b114282.html

Recepttråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42385064-1.html

Glutenfria recept-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42744750.html

Välkomna!

• Svar på tråden Bakmaskinstråden 4
  • linn1

Tack för svaren, gör ett försök till så får vi se hur det blir.

• MBert

Glömde tipsa dig om att köpa en digital hushållsvåg. Den kommer du ha stor nytta av.
    Bara att ställa degblandarbunken på vågen, i med ingrediens, nollställ och i med nästa. Inga mått alls, bara vikt.

Men visst, fram tills dess får du räkna om till dl...

Prova dig fram. Ska du baka direkt så ser du ju hur degen blir och kan modifiera. Det är värre om man sätter på timer över natten. Då vill det till att proportionerna är rätt och då är vågen guld värd.

• Cillilutta

Hej på er!

Var det någon av er som provade att göra vörtbrödet någon gång?
    Funderar på att göra det, då vi fortfarande har lite julskinka kvar, men det går dessvärre inte att få tag på vörtlimpa i butiken längre..!

Ett par månader sedan jag bakade något nu, innan dess köpte jag inte bröd på flera månader. Så enkelt att bara hälla i allting i maskinen!
    Idag blir det att slänga ihop något!

• MBert
    Cillilutta skrev 2011-01-09 09:00:47 följande:
    Hej på er!

Funderar på att göra det, då vi fortfarande har lite julskinka kvar, men det går dessvärre inte att få tag på vörtlimpa i butiken längre..!

Ett par månader sedan jag bakade något nu, innan dess köpte jag inte bröd på flera månader. Så enkelt att bara hälla i allting i maskinen!
    Ja jag gjorde ett vörtbröd i bakmaskinen. Det funkade kanon. Jag hade ingen riktig vört utan använde julmust och svagdricka som degvätska, och sen i med allt annat som behövdes (russinen fick vänta tills allra sist då maskinen hade jobbat ett tag).
  • Victoris
    Cillilutta skrev 2011-01-09 09:00:47 följande:
    Hej på er!

Jag gjorde vörtbröd i julas jag använde julmust som degvätska och santa marias färdiga vörtkrydda.
    Oscar 080709 och Matilda 091014
  • lillAa

Jag gjorde också vörtbröd i julas. Använde receptet på santa marias vörtkrydda, degvätskan var väl öl, tror jag... Blev jättebra!
    Vågade dock inte lämna den över natten, eftersom jag var lite osäker på hur det skulle gå med kolsyran, men det var inga problem!

• linn1

Hej, har provat mig fram med olika recept hittar inget som jag tycker är bra.
    Har barn som är kräsna av sig.

Har ni något bra att rekomendera mig helst ljust bröd.
    Gärna i mått ej vikt då vågen jag har inte är bra.

Hur gör ni för att inte få så hårda kanter på brödet?

• Victoris
    linn1 skrev 2011-01-12 19:26:02 följande:

Julitabrödet och Lokes gottelimpa, som båda finns i recepttråden.

Jag väljer alltid den ljusaste inställningen på min XXL och tycker det blir bra. Förvarar sen brödet i en fryspåse och då brukar det mjukna lite om det hårdnat lite under tiden det svalnade, även om det ligger i två kökshanddukar.
  • MBert
    linn1 skrev 2011-01-12 19:26:02 följande:

Julitabrödet är som sagt älskat av alla barn. Det är ett sött och rätt ljust bröd.
    Mått blir inte lika bra som vikt. Skaffa dig en digital köksvåg som kan nollställas emellan ingredienserna så sparar du både tid och disk.

Vill du inte ha hårda kanter så pensla brödet med rikligt med vatten och vira in det i en fuktig bakhandduk.
  • linn1

Tycker det är svårt att veta vilket program och vikt man ska använda på maskinen. har en XXL.
    Har ni några tips.

Är röd jäst lättare att baka på än blå? (torrjäst)

Tack för tipset med julitabrödet, det blev godkänt av barnen!!!

• MBert

Program påverkas av bl.a. hur grovt brödet är. Grovt bröd behöver mer tid på sig. Det är bara att prova sig fram. Vikt handlar om hur stort bröd du bakar. Gå på hur mycket degvätska du har i. Det finns väl lite recept i manualen att relatera till. 3 dl degvätska brukar ge ett bröd på ca 700 gram.

Röd jäst är anpassad till söta degar, dvs till degar med mer än 3 msk socker per paket jäst. Den röda jästen "äter" mer socker och sött bröd jäser därför bättre med den. Annars så hämmas jäskraften av för mycket socker. Lite socker påskyndar och ökar jäsförmågan (sockret jäser bort) men för mycket hämmar. Det är då man tar till jäst för söta degar.

• tinaaaaaa

jag tänkte baka kanelbullar i min bakmaskin men hittar inget recept som verka bra. någon som har något att dela med sig?
    jag kollade i recept tråden men hittade bara bröd där.

• Victoris
    tinaaaaaa skrev 2011-08-11 11:41:16 följande:
    jag tänkte baka kanelbullar i min bakmaskin men hittar inget recept som verka bra. någon som har något att dela med sig?
    jag kollade i recept tråden men hittade bara bröd där.
    Jag har ett recept för ca 40 kanelbullar som jag kör i min Tefal XXL

5 dl mjölk
    150 g smör som jag brukar smälta innan jag häller i
    1 ägg
    1,5 dl socker
    0,5 tsk salt
    ca 1 1/3 l vetemjöl (jag brukar behöva ta lite mer)

Jag tar ur degen ur formen en stund innan den är klar, annars jäser den över kanterna.

Sen är det bara ut med degen och baka ut den :) jag brukar dela upp den i två delar och sen blir det ca 20 bullar per del.

Fyllning:
    150 g margarin
    1 dl socker
    0,5 dl kanel

Lägg bullarna på plåt och jäsa under duk ca 25 minuter. Pensla med ett lätt uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda bullarna i ugnen i ca 225 grader i ca 10-12 min.
  • Victoris

Köp bullpapper för stora bullar för dom blir ganska stora. Rulla ihop degen ganska hårt så blir dom lite mindre

• Victoris
    tinaaaaaa skrev 2011-08-26 10:10:43 följande:
    ingen jäst?
    Haha oj, jo det kan ju vara bra att ha ;) ett paket färskjäst som du smular sönder på vetemjölet allra sist. Man kan säkert ha torrjäst också, men jag har kört med färskjästen.
Svar på tråden Bakmaskinstråden 4