• God cares

Bakmaskinstråden 4

Här diskuterar vi recept och tips & trix för bakmaskiner!

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40520375.html

Andra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42811575.html

Tredje tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m45263963.html

Info och receptlänkar från tråden finns i bloggen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b114282.html

Recepttråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42385064-1.html

Glutenfria recept-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42744750.html

Välkomna!

• Svar på tråden Bakmaskinstråden 4
  • God cares

Roligt att tråden har tagits upp igen!
    Jag använder fortfarande min Tefal XXL och att den tar plats är inga problem för mig. Men jag bakar sällan hela bröd i den utan använder den till att göra deg och baka ut till frallor eller annat. Egentligen hade jag lika gärna kunnat ha en knådmaskin bara men eftersom Tefal XXL är så stor klarar den en hel bulldeg eller en hel deg till två brödlimpor, så jag tycker att den är värd pengarna ändå. Särskilt eftersom den jäser degen också förutom att bara knåda, och degarna blir alltid perfekta!

Anledningen till att jag inte bakar hela bröd i den är att knådarna fastnar så det blir stora hål i skivorna och så blir kanterna hårda trots att jag alltid gräddar på det ljusaste, och jag gillar inte alls hård skorpa på bröd.

• Victoris

Äntligen några svar här

MBert skrev 2010-12-05 21:21:43 följande:
    När det gäller Centurion så är det samma maskin som Melissa och Ideline. Den säljs under flera olika namn beroende på vem som säljer den.

Tefal XXL tar stor plats. Tänk efter var du vill ha din bakmaskin stående och hur stor plats den får ta.
    Okej, har för mig jag läste nånstans att den inte var så bra. Men som det är nu har jag skippat den och det står mellan Tefal XXL och OBH Nordica Inox 6544. Jag var och kollade på Tefal på onoff och jeezez vad stor den är! :-O Den går ju att ställa undan även om det kanske är meningen att man ska ha den framme hela tiden så man slipper ta fram och ställa undan hela tiden, men man kan ju baka några bröd och sen frysa in och ta fram efterhand som man behöver och sen sätta undan maskinen och sen ta fram den igen när det är dax att baka nya bröd

God cares: Det tänkte jag också jag skulle göra, hur smidigt som helst att göra deg i den Tänkte bl a göra deg till kanelbullar som jag älskar! Bara att dela upp och lägga i bullpapper sen och in i ugnen, smidigt Drömmer Har dock fortfarande svårt att välja mellan XXL och Inox :-k
    Oscar 080709 och Matilda 091014
  • Victoris
    Virriga Vera skrev 2010-12-06 22:52:16 följande:
    Jag använder denna sidan med massor av fina recept för bakmaskin.

www.kingarthurflour.com/recipes/yeast-breads-...

Köpte en amerikansk måttsats sist jag var i USA så nu slipper man översätta måtten.
    Håller mig till dom svenska sidorna till att börja med, enklast så har hittat massor av recept
  • God cares
    Victoris skrev 2010-12-07 15:31:54 följande:
    God cares: Det tänkte jag också jag skulle göra, hur smidigt som helst att göra deg i den Tänkte bl a göra deg till kanelbullar som jag älskar! Bara att dela upp och lägga i bullpapper sen och in i ugnen, smidigt Drömmer Har dock fortfarande svårt att välja mellan XXL och Inox :-k
    Ja, det är perfekt att slippa köpa en degblandare också Jag har gjort lussekattsdeg i den två gånger och det blir verkligen perfekt blandat, bara att baka ut! Men som sagt så tycker inte jag att den är särskilt bra på att göra hela bröd. Det gör ingenting för mig eftersom jag tycker om att baka men inte orkar knåda så länge som det behövs för bröd, men för en person som vill ha färdiga bröd så är den inte lika perfekt. Jag köpte min på Tretti.se för ca 1,5 år sedan och såg att den har gått ner i pris med ca 100 kr sedan dess. Tretti.se är väldigt bra för övrigt.

Inox verkar inte vara lika stor och jag tror att det bara är XXL (kanske någon mer) som gör bröd på 1500 gram, vilket innebär att XXL är stor nog att göra en fullstor bulldeg med jäsning och allt. När jag gjorde lussekatter var det precis att degen fick plats när den var färdigjäst, så en mindre maskin än XXL skulle inte fungera för mina knåd -och jäsbehov :)
  • Victoris
    God cares: Nej Inox kan bara göra deg/bröd på 750g och 900g, så den är inte lika stor som XXL och så är den snyggare, gillar den rostfria designen, den passar bra i vårt kök

Bakar inte så ofta så att kunna göra fullstora degar har jag inget behov av. Än kanske jag ska säga då för när jag väl köpt bakmaskinen kommer jag kanske börja baka massor

Tänkte jag skulle försöka bestämma mig snart så jag kan beställa en på nätet, så jag hinner få hem den innan jul och kan göra eget vörtbröd i bakmaskinen
  • MBert

Jag har en gammal Nordica som jag är jättenöjd med.
    Det började med att jag lånade en och sen "sprang jag på en" likadan på Blocket för bara nån hundring och slog till. Jag tänkte att jag kunde ha det tills vidare, tills jag hittat den bakmaskin jag vill ha (och gjorde ett excelark under tiden för att jämföra alla möjliga olika modeller). Den var nästan oanvänd men hade problem med att brödet fastnade i formen ibland något jag inte alls kände igen (och inte alls gillade!) från den jag lånat som jag var supernöjd med.
    Det slutade med att jag beställde en ny form och sen dess är det helt toppen. Inga bröd som fastnar och ingen degkrok som fastnar i brödet! Så när jag vänder formen upp och ner så faller brödet ur direkt och degkroken sitter kvar. Bara att skära upp brödet och äta!

Victoris.
    Börja med att fundera ut vad du har för krav på din bakmaskin.
    Det där med att ställa undan och plocka fram fungerar sällan. Då blir den till slut inte använd! Så låt ett av dina krav vara att du kan ha den framme. Ett av mina krav är att jag ska få plats med den på ett visst ställe i köket med lite begränsad plats, så då går de stora maskinerna bort. Jag gör hellre små bröd och ofta än stora bröd, och hellre EN plåt lussekatter eller kanelbullar, just för att det är godast med nybakat och att man kan unna sig det med en bakmaskin som gör så mycket av jobbet åt en. Så för min del behöver jag inte ha en stor maskin.
    (Jag gjorde förresten en sats lussebullar på 3 dl vätska, dvs. ung. halv sats mot normala 5 dl, som jag satte i fredagskväll på degprogrammet. Degen var färdigjäst för utbakning direkt på morgonen och en knapp timme senare hade vi nybakta lussekatter (lite tid för att forma lussekatterna (tar ju inte så lång tid med en liten sats), en dryg halvtimma till jäsning och minuterna i ugnen)).

Du skrev att du gillar den rostfria designen och att den passar ert kök. Bra tänkt - då har du tänkt att ha den framme och utseendet spelar roll (en bit avklarad på önskelistan).
    Har du kollat in Electrolux bakmaksin EBM8000. Den är helt ny på marknaden och har alla finesser bl.a. varmluftsugn, automatisk nerfällning av degblandaren och låter inte vid fördröjd start (om man t.ex. sätter den på timer över natten) och är dessutom snygg i rostfritt. Men visst, den kostar ju...
    Här är en länk http://www.electrolux.se/Products/Sm%c3%a5apparater/Matlagning/Bakmaskin/EBM8000

• MBert

Till Electroluxen följer det dessuotm med en rund form. Lite kul att variera formen på brödet eller så bakar man sockerkakan i den

• Victoris
    MBert: EBM8000 var lite för dyr tycker jag, så den är inget alternativ, men tack ändå för tipset

Hur omvandlar man torrjäst till hur mycket vanlig jäst det ska vara? Tänkte om man skulle göra deg till t ex kanelbullar i bakmaskinen.
Svar på tråden Bakmaskinstråden 4