• God cares

Bakmaskinstråden 4

Här diskuterar vi recept och tips & trix för bakmaskiner!

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40520375.html

Andra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42811575.html

Tredje tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m45263963.html

Info och receptlänkar från tråden finns i bloggen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b114282.html

Recepttråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42385064-1.html

Glutenfria recept-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42744750.html

Välkomna!

• Svar på tråden Bakmaskinstråden 4
  • MBert
    awb skrev 2009-11-06 20:47:23 följande:
    Vi har 2 1/2 tsk jäst till 3 dl vatten, vi bakar efter ett av recepten som kom med maskinen. Brödet är ofta fluffigt ungfr till hälften, sen blir det stabbigare mot slutet och smakar jästigt. Kan det vara fel på maskinen, tro? Eller behöver vi ändra andelen ingredienser?
    När du skriver "fluffigt ungefär till hälften, sen blir det stabbigare mot slutet " vad menar du med slutet? Vilken hälft? Är det i botten?
    Jag förstår av ditt svar att du använder torrjäst. Använder du timer och i så fall var placerar du jästen då? Om du kör direkt med översyn kvittar det ju. Då kan du lika gärna använda vanlig färsk jäst (billigare!) som du löser i lite vatten.

Jag tror ett av "felen" är att du har för mycket jäst. Till ett vanligt vitt bröd (vetemjöl) räcker det med 1 tsk torrjäst, möjligen 1,5 tsk, men inte så mycket som 2,5 tsk till 3 dl vatten!

Men det kan också vara så att maskinen inte blandar som den ska.
  • awb

Ja jag menar att botten blir stabbig, den del som vetter nedåt i maskinen.

Men om man använder vanligt jäst uppblandat med vatten, var i förhållande till de andra ingredienserna häller man den?

Konstigt att det står i receptet att det ska vara 2,5 tsk jäst till 3 dl vatten när det är felproportionerat! Tack för tipset, vi ska prova med att minska andelen jäst, så får vi se.

• MBert
    awb skrev 2009-11-06 21:55:07 följande:
    Ja jag menar att botten blir stabbig, den del som vetter nedåt i maskinen.Men om man använder vanligt jäst uppblandat med vatten, var i förhållande till de andra ingredienserna häller man den?Konstigt att det står i receptet att det ska vara 2,5 tsk jäst till 3 dl vatten när det är felproportionerat! Tack för tipset, vi ska prova med att minska andelen jäst, så får vi se.
    Använder man vanlig färsk jäst använder man motsvarande mängd, alltså 1/4-1/3 paket vilket blir ca 15 g. Vanlig färsk jäst bör till skillnad från torrjäst lösas i lite vätska. Så häll i jästen först sen vattnet och rör runt lite. Sedan i med mjöl, därefter resten av ingredienserna (salt, socker, fett). För att få bästa möjliga jäskraft ska man ha rätt proportioner av salt (ca 20 g/kg mjöl), socker (max 40 g/kg mjöl) och fett (10-15 g/kg mjöl), se jästskolan på www.jastbolaget.se.

Använder man torrjäst och ska sätta på timer ska den i antingen först därefter mjölet eller sist direkt efter mjölet (åtskiljt från salt, socker och vätska).
  • Glenda Glad

Hallå tråden!

Nu har jag äntligen bytt ut min Princess bakmaskin mot en Kenwood 350 www.tretti.se/hushallsapparater/brod/bakmaskiner/kenwood-bm350

Det är en mycket tystare och rejälare maskin. Den gör en något mer kvadratiskt bröd, men det är kanske mer en utseendefråga.

De första 10 bröden var jag lite besviken på. De blev ganska kompakta, men nu är det bättre. Undrar om det är så att det är en inkörningstid på bakmaskiner?

• MBert

Glenda Glad - berätta varför du valde just Kemwood BM350.
    Jag har nämligen funderingar på att byta men vet inte till vilken.
    Den jag har gör ett kvadratiskt bröd, precis som BM350, och det trivs jag bra med, att nästa får gärna ha samma form...

Visste du att det finns en BM450 också? Fast den verkar inte ha kommit till Sverige ännu. Jag har bara sett den på nätet. Fördelen med den är att man kan göra egna favoritprogram, alltså själv bestämma hur länge det ska jäsa mm.

• High Heel Bitch

Hejdär! Vilken rolig tråd jag fann när jag sökte på det här med brödmaskin. Har haft en tanke på att införskaffa det. Men vilken modell och märke ska man välja? Har ni ingen lista på vilka modeller och märken ni alla har i tråden, och hur mycket dem kostar? Jag betalar max 500 kr tänkte jag om det finns någon för det priset förstås.

• MBert

High Heel Bitch skrev 2009-11-09 18:28:03 följande:

Hejdär! Vilken rolig tråd jag fann när jag sökte på det här med brödmaskin. Har haft en tanke på att införskaffa det. Men vilken modell och märke ska man välja? Har ni ingen lista på vilka modeller och märken ni alla har i tråden, och hur mycket dem kostar? Jag betalar max 500 kr tänkte jag om det finns någon för det priset förstås.
    Det är väl tveksamt om det finns någon för det priset. Jo på Blocket förstås. Där kan du säkert hitta någon bra begagnad för 300 kr eller nåt.

Tips är att gå in på www.pricerunner.se/cl/90/Bakmaskiner? och titta och jämföra lite.
    Själv har jag sparat ner fakta från olika bakmaskiner i ett excelark för att kunna jämföra. Det är ju flera faktorer man vill ska finnas med. Inte minst ska den få plats i det utrymmet där man tänkt placera den (och i vårt fall får den inte vara bredare/djupare än 30 cm).
  • MBert

Jag tror förresten att Netto sålde Melissas bakmaskin för kring 500 kr för ett tag sedan. Den är enkel och liten , men de flesta som jag har hört vara missnöjd med sin bakmaskin (eller inte använt den alls eftersom de inte är nöjda) har haft Melissa. Ideline är precis samma bakmaskin som Melissa.

Å andra sidan så tror jag det var Melissa som fick bäst testresultat i ett norskt test, Norska TV2 tror jag det var. Men det var nog längesedan.

• High Heel Bitch
    MBert skrev 2009-11-09 18:43:16 följande:
    High Heel Bitch skrev 2009-11-09 18:28:03 följande: Det är väl tveksamt om det finns någon för det priset. Jo på Blocket förstås. Där kan du säkert hitta någon bra begagnad för 300 kr eller nåt. Tips är att gå in på www.pricerunner.se/cl/90/Bakmaskiner? och titta och jämföra lite. Själv har jag sparat ner fakta från olika bakmaskiner i ett excelark för att kunna jämföra. Det är ju flera faktorer man vill ska finnas med. Inte minst ska den få plats i det utrymmet där man tänkt placera den (och i vårt fall får den inte vara bredare/djupare än 30 cm).
    Hehe satt och kikade lite och fann inget för det priset, de var mycket billigare förr. Minns att vi hade en när jag var liten och den kostade bara ett par hundra kronor, det var andra tider då :)

Ska kika på Melissa också och se om det kan vara något.

Annars har jag hittat denna www.siba.se/Products/Product.aspx

Men vad är det för märke? Är det bara skit?
  • MBert

Hm, den är väldigt lik en Melissa!!! Undra om Melissa säljs under flera olika namn?
    Sen finns det ju olika modeller. Den som heter 643111 kan man hitta för knappt 700 kr på webshoppen.se.

Men tipset är annars att leta på blocket. Där får du säkert mer för pengarna. En del har bara haft sina bakmaskiner ståendes och därför nästan helt nya eller lagom inkörda... En bättre maskin för billigare peng helt enkelt.

Svar på tråden Bakmaskinstråden 4