• God cares

Bakmaskinstråden 4

Här diskuterar vi recept och tips & trix för bakmaskiner!

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40520375.html

Andra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42811575.html

Tredje tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m45263963.html

Info och receptlänkar från tråden finns i bloggen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b114282.html

Recepttråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42385064-1.html

Glutenfria recept-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42744750.html

Välkomna!

• Svar på tråden Bakmaskinstråden 4
  • atelli

Nu har jag kommit igång efter en lååång bakmaskingsvila. Hade helt enkelt ingen inspiration och ungarna tjatade att "vi vill ha runda bröd" (typ polarkaka).... Jaja nu är iallafall ett ljust bröd med egenhändigt torkade blåbär på jäsning!

• Ankiz

Vi köpte en Melissa på netto fär 399:- och är riktigt nöjda! Det enda är att brödet får en konstig form, men maskinen funkar och det blir mumsigt bröd .

♥Mamma till Oliver 050922, Lucas 070708 och Kotten BF 100308♥
  • Lucho

Funderar på att köpa en bakmaskin till tjejen i julklapp. Vi käkar inte jättemycket bröd utan det brukar mest bli till helgen och några enstaka tillfällen under veckorna. Vad finns det för bra bakmaskiner om storlek och kvalitet är viktigare än pris och utseende?

• MBert
    Lucho skrev 2009-11-17 22:11:30 följande:
    Funderar på att köpa en bakmaskin till tjejen i julklapp. Vi käkar inte jättemycket bröd utan det brukar mest bli till helgen och några enstaka tillfällen under veckorna. Vad finns det för bra bakmaskiner om storlek och kvalitet är viktigare än pris och utseende?
    Vad menar du med storlek? Är det brödstorleken eller storleken på bakmaskin som är avgörande? När det gäller kvalitet finns det väl flera välrenommerade att välja bland. OBH Nordica, Kenwood och Tefal är de jag kommer på, på rak arm.
    Tänk efter vad som känns viktigt för er. För egen del kan jag säga att enkelheten är viktig, inte minst att brödet inte fastnar i maskinen, brödbehållaren alltså, Eller att degkrokarna fastnar i brödet och måste "slitas" ut. Det problemet har tyvärr några märken.
  • Majalaja

Jag testade morotsbrödet från recepttråden, bakade på normalprogram och tvåpundslimpa. Men det blev otroligt degigt. Gräddade lite extra vid ett par tillfällen men trots en halvtimmes extra gräddning totalt blev det inte bra. Nån som har bot mot detta?

Jag bloggar på majalaja.wordpress.com
  • Charlie74

High Heel Bitch skrev 2009-11-10 15:49:30 följande:

Hehe satt och kikade lite och fann inget för det priset, de var mycket billigare förr. Minns att vi hade en när jag var liten och den kostade bara ett par hundra kronor, det var andra tider då :) Ska kika på Melissa också och se om det kan vara något. Annars har jag hittat denna www.siba.se/Products/Product.aspx Men vad är det för märke? Är det bara skit?
    Jag har använt Nettos bakmaskin som någon verkar tycka är skit i ca 2,5 månad och har då bakat 2ffr/dygn. Vi är fem brödätare i familjen. Det var den här bakmaskinen vi hade råd med, ville inte ha någon begagnad. Vi är supernöjda. Brödet blir bra, utom när produkterna i sig försämrar resultatet. Ex kan vissa mjölsorter ge mindre fluffigt bröd. Jag kan definitivt rekommendera Melissas bakmaskin. Vi har räknat ut att vi tjänade in kostnaden för bakmaskinen efter en månad. När den är slut och man har använt den bakmaskinen mycket, kan man visst skaffa en större (ifall vi har råd till det då).
    Vi köpte en annan sort för ett par år sedan på onoff men lämnade tillbaks den. Det skulla anvädas något specialjäst som inte finns i sverige. Skit. Den var dessutom på extrapris men kostade ändån nästan tre ggr så mycket som melissas.
    Är jag inte säker på om bakmaskin är något för mig men vill prova så köp melissas som är billig och fungerar bra. Den går att lämna tillbaks, garanti finns. Det får du inte på blocket. Det går att byta upp sig senare vb.
  • Charlie74
    MBert skrev 2009-11-09 18:50:56 följande:
    Jag tror förresten att Netto sålde Melissas bakmaskin för kring 500 kr för ett tag sedan. Den är enkel och liten , men de flesta som jag har hört vara missnöjd med sin bakmaskin (eller inte använt den alls eftersom de inte är nöjda) har haft Melissa. Ideline är precis samma bakmaskin som Melissa. Å andra sidan så tror jag det var Melissa som fick bäst testresultat i ett norskt test, Norska TV2 tror jag det var. Men det var nog längesedan.
    Är nyfiken; hur kan man vara missnöjd om man inte provat den alls? Vad spelar formen för roll? Smaken är väl viktigast? Jag köper inte bröd på affären efter hur snygg form limpan har.
  • MBert

Charlie74

Att man ska använda en speciell sorts jäst är bara trams.
    Man kan använda alla slag i bakmaskin MEN det beror på hur man använder bakmaskinen, dvs bl.a. om man vill sätta den på timer eller inte. Ska man baka direkt kan man med fördel använda färsk jäst eftersom det är billigare. Men eftersom den ska/bör lösas i vätska kan man inte sätta den på timer under natten då precis... Då fungerar torrjäst bäst.
    Man kan även använda en sort som heter Jäsblandning eller Quickjäst om man vill baka på ett extra snabbt program. Det är torrjäst och bakpulver blandat och kräver endast EN jäsning á 15 minuter till skillnad från vanlig jäst.

Jag orkar inte bläddra igenom alla trådar där bakmaskin omnämnts som du förstår, men jag vet som sagt att någon som inte vill använda sin bakmaskin för att det var för jobbigt och inte blev önskat resultat hade Melissa. Jag funderar också över hur man kan ge upp så snabbt. Det brukar ändå vara lite "inkörningstid" innan man har lärt sig sin maskin, och om brödet är gott eller inte beror ofta på ingredienserna. Visst kan det handla om att den inte blandar ordentligt eller gräddar dåligt/fel, men oftast beror ändå resultatet på vad och ev. hur (timer) man stoppar in ingredienser.

Tittar jag på de få kommentarer jag har sett och sparat på senare tid om Melissa så är det:
    *Sämst blandad blir den deg som Ideline/Melissa gör. (från ett test av ICA provkök)
    *Billigt intryck
    *Låter mycket. Piper 10 ggr när den är färdig.
    *Den gir supert resultat på brød, loff og syltetøy, selv om eltekroken har en tendens til å sitte igjen. Maskina er veldig enkel å bruke og den er blant de billigste. (från ett norskt test)

När det gäller formen och vad den spelar för roll, så är mitt svar att det kan ha betydelse för hur väl maskinen kan blanda och knåda degen. Och just blanda och knåda, samt grädda brödet, är ju det bakmaskinen ska vara bra på.
    Fördelen med en kvadratisk och hög bakform och därmed hög bakmaskin är att den förhoppningsvis tar mindre bänkyta, men det är inte alla som gör det ändå.
    Nackdelen kan vara att den "vandrar" och att den helt enkelt inte står så stabilt när den knådar degen.
    Sen kan det ju vara lättare att skära ett bröd som inte är så högt, utan har en mer rektangulär form. Degkroken påverkar ju också en mindre del av brödet och brödet är rektangulärt.
    Att det sen ser mer ut som en limpa och "snyggare" är en bisak.

• korvmamman

Har något ett recept på lussekatter? Alltså så att man använder programmet dough...

Har en obh nordica metall som har storlek 900 eller 750 gram

Trodde jag gjorde det... men har just gjort ett sött saffransbröd.. var inte riktigt tanken..hahaha...

• MBert
    korvmamman skrev 2009-11-28 16:36:14 följande:
    Har något ett recept på lussekatter? Alltså så att man använder programmet dough...Har en obh nordica metall som har storlek 900 eller 750 gramTrodde jag gjorde det... men har just gjort ett sött saffransbröd.. var inte riktigt tanken..hahaha...
    Men lussekatter är ju sött saffranbröd av vetemjöl.... eller menar du att du råkade trycka igång så att det blev bakat som bröd
    Recept kan man använda samma som man brukar använda, men halvera mängden så att det får plats i bakmaskinen. Blir till en plåt ungefär (beroende på hur stor ugn man har vill säga). Låt maskinen kåda och jäsa, baka ut till lussekatter, jäs på plåten och sen in i ugnen!
Svar på tråden Bakmaskinstråden 4