• God cares

Bakmaskinstråden 4

Här diskuterar vi recept och tips & trix för bakmaskiner!

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40520375.html

Andra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42811575.html

Tredje tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m45263963.html

Info och receptlänkar från tråden finns i bloggen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b114282.html

Recepttråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42385064-1.html

Glutenfria recept-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42744750.html

Välkomna!

• Svar på tråden Bakmaskinstråden 4
  • white cheese

Ni som frågar efter tips på bakmaskin - jag skulle i alla fall avråda från Tefal XXL. Det är möjligt att jag har fått ett måndagsexemplar, men nöjd är jag inte. Krokarna fastnar i det färdiga brödet (plus i maskinen!), skorpan blir alldeles för hård även på ljusaste programmet, och personligen tycker jag den piper alldeles för högljutt.
    Så välj nån av alla de maskiner som de andra verkar lovprisa istället...

• MBert

white cheese skrev 2009-10-18 15:21:45 följande:

Ni som frågar efter tips på bakmaskin - jag skulle i alla fall avråda från Tefal XXL. Det är möjligt att jag har fått ett måndagsexemplar, men nöjd är jag inte. Krokarna fastnar i det färdiga brödet (plus i maskinen!), skorpan blir alldeles för hård även på ljusaste programmet, och personligen tycker jag den piper alldeles för högljutt. Så välj nån av alla de maskiner som de andra verkar lovprisa istället...
    Jag har hört den synpunkten tidigare och läste att krokarna (degblandarna) "ska" fastna i brödet och att det följer med ett redskap, en tillbehörskrok, just för att få ut det! Dumt tycker jag.
    Jag föredrar när degblandaren sitter kvar i bunken och det bara är att vända upp och ner på bunken och skaka ut det färdiga brödet. Men det vill ju till att bunken har bra ytskikt (teflonbelagd) och därmed bra släppförmåga.
  • white cheese
    MBert skrev 2009-10-18 15:29:38 följande:
    Jag har hört den synpunkten tidigare och läste att krokarna (degblandarna) "ska" fastna i brödet och att det följer med ett redskap, en tillbehörskrok, just för att få ut det! Dumt tycker jag. Jag föredrar när degblandaren sitter kvar i bunken och det bara är att vända upp och ner på bunken och skaka ut det färdiga brödet. Men det vill ju till att bunken har bra ytskikt (teflonbelagd) och därmed bra släppförmåga.
    Ja, jag skrev ju om det i förra tråden - att krokarna inte släpper varken bunken eller brödet (vilket naturligtvis krånglar till det hela), men det har alltså inget med bunken ytskikt att göra, utan med hur krokarna är fästa i bunken.
    Nå, det går ju att använda maskinen, men jag skulle inte rekommendera den till någon annan!
  • MBert

white cheese skrev 2009-10-18 17:06:11 följande:

Ja, jag skrev ju om det i förra tråden - att krokarna inte släpper varken bunken eller brödet (vilket naturligtvis krånglar till det hela), men det har alltså inget med bunken ytskikt att göra, utan med hur krokarna är fästa i bunken. Nå, det går ju att använda maskinen, men jag skulle inte rekommendera den till någon annan!
    Men degblandarna borde väl släppa brödet om de (och bunken) är teflonbelagd, så att brödet trillar ut men att degblandarna i så fall sitter kvar i bunken och får lirkas loss?
    Den degblandaren som OBH Nordicas modeller har är en lite vinklad teflonbelagd platta. Det gör att brödet lätt lossnar och kvar blir bara en liten skåra av plattan/degblandaren.
  • MBert
    madebyinferno skrev 2009-10-21 19:01:32 följande:
    någon som har en tefal xl och har dennes receptbok, är akut behov av måtten till pizzadegen och jag har uppenbarligen förlagt min egen receptbok.... Hjälp någon???
    Alltså, du kan använda ett vanligt pizzadegsrecept. Det måste inte vara anpassat till bakmaskin. Det som anpassas är mängden, men i en Tefal XXL får man ju plats med en normalstor deg: Så här är ett:

½ paket jäst. färsk- eller torrjäst eller Dr Oetkers Jäsblandning (se till att det är väl blandat så de båda beståndsdelarna kan arbeta ihop. Alternativet är att dubbla satsen och använda hela påsen)
    2,5 dl vatten
    1-2 msk olja
    1 tsk salt
    6-7 dl vetemjöl
    Gärna 1-2 tsk socker som jästnäring, som påskyndar jäsningen, men som jäser bort.

Blanda torrjäst/jästblandningen med mjölet. Tillsätt de övriga ingredienserna. Färsk jäst ska lösas i vattnet innan resterande ingredienser tillsätts.
    (Fördelen med jäsblandningen är att degvätskan inte behöver värmas upp och att degen bara behöver jäsa i 15 minuter). Under tiden hinner ugnen bli varm och man har plockat fram och förberett pizzapålägg!
    Med jäst ska det jäsa en halvtimme innan man bakar ut till pizzor.
  • white cheese
    MBert skrev 2009-10-19 17:21:50 följande:
    Men degblandarna borde väl släppa brödet om de (och bunken) är teflonbelagd, så att brödet trillar ut men att degblandarna i så fall sitter kvar i bunken och får lirkas loss? Den degblandaren som OBH Nordicas modeller har är en lite vinklad teflonbelagd platta. Det gör att brödet lätt lossnar och kvar blir bara en liten skåra av plattan/degblandaren.
    Det kunde man ju önska...
    Nej, jag vet faktiskt inte varför, men just blandarna är dåliga på att släppa brödet. Själva bunken är inga problem alls (vad gäller teflonet då), men blandarna verkar det som att brödet fastnar på. Inga synliga skrapor i teflonet dock, och jag handdiskar dem med skonsam svamp...

De här är också plattor, fast med ett rör i ena änden, som träs över hållaren i bunken.
    *googlar*
    Ah, här kan man se dem:
    peekstyle.blogg.se/images/2009/nya10_37565666.jpg
    Men brödet fastnar alltså längs med ovankanten av plattan (den smala kanten).
  • white cheese
    madebyinferno skrev 2009-10-21 20:02:59 följande:
    ingen som har just tefal xxl:s recept, tror vattenmängden var 400ml men minns inte mer, annars får jag köra på MBert´s recept... har lovat göra pizzasnurror till sonen som ska på utflykt imorrn...
    Sorry, såg inte ditt inlägg förrän nu... Antar att det är försent nu, men mängden var iaf 400 ml...
  • MBert
    madebyinferno skrev 2009-10-21 20:02:59 följande:
    ingen som har just tefal xxl:s recept, tror vattenmängden var 400ml men minns inte mer, annars får jag köra på MBert´s recept...har lovat göra pizzasnurror till sonen som ska på utflykt imorrn...
    Hur gick det? Gick det bra med mitt grundrecept på pizzadeg eller hittade det du ville ha? Det brukar ju kunna gå att söka på bakmaskinens bruksanvisningar, om receptet finns där.
Svar på tråden Bakmaskinstråden 4