• God cares

Bakmaskinstråden 4

Här diskuterar vi recept och tips & trix för bakmaskiner!

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40520375.html

Andra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42811575.html

Tredje tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m45263963.html

Info och receptlänkar från tråden finns i bloggen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b114282.html

Recepttråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42385064-1.html

Glutenfria recept-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42744750.html

Välkomna!

• Svar på tråden Bakmaskinstråden 4
  • God cares
    Victoris skrev 2010-12-09 08:48:19 följande:
    MBert: EBM8000 var lite för dyr tycker jag, så den är inget alternativ, men tack ändå för tipset

Hur omvandlar man torrjäst till hur mycket vanlig jäst det ska vara? Tänkte om man skulle göra deg till t ex kanelbullar i bakmaskinen.
    Grattis till XXL-köpet
    Om du gör en "full" sats med kanelbullar tar du lika mycket som det står, ska det vara 50 gram jäst (oftast baserat på 5 dl vätska) så ta ett paket torrjäst respektive ett paket färsk jäst, är det en halv sats tar du ett halvt paket. När jag använder bakmaskinen bara som knådare och att jäsa degen i (program 13) så använder jag vanliga recept, som t.ex ett vanligt kanelbullerecept. Lycka till med bakandet!
  • Victoris
    God cares: Hur mycket vätska ska det vara till ett program för bröd på 1500g? Är max vätska ca 5 dl? Iofs så står det väl i receptboken man får till? Har hämtat ut paketet idag, men inte hunnit kika än, ska göra det sen när vi lagt barnen, dvs om ca 10 min
    Oscar 080709 och Matilda 091014
  • MBert
    Victoris skrev 2010-12-09 08:48:19 följande:
    MBert: EBM8000 var lite för dyr tycker jag, så den är inget alternativ, men tack ändå för tipset

Hur omvandlar man torrjäst till hur mycket vanlig jäst det ska vara? Tänkte om man skulle göra deg till t ex kanelbullar i bakmaskinen.
    Mmmm. Jag tycker också den är för dyr, så jag håller tillgodo med min gamla så länge men drömmer om en sån så småningom
    Med allt det brödbakande jag gör (och med tanke på hur billigt jag köpte min bakmaskin) så har jag säkert redan sparat ihop till de där pengarna. Men det blir en senare fråga...

Omvandling färsk jäst och torrjäst är inte så svår.
    Ett paket färsk jäst är 50 g och ett paket torrjäst är 12 g.
    En tsk torrjäst väger 3 g. Det går alltså 4 tsk på ett paket torrjäst. Ett halvt paket torrjäst är alltså 12/2= 6 g (två tsk) och en tredjedel blir 12/3=4 g.
    Jag brukar räkna 4-5 g torrjäst till en deg på 3 dl degvätska. Grovt mjöl kräver mer jäst än vitt.

Men du vet väl att du mycket väl kan använda vanlig färsk jäst i bakmaskinen om du bakar direkt. Det är bara när man vill sätta på timer som torrjäst är att föredra. Fast köper man så man alltid har torrjäst hemma för att det är bekvämt så använder man förstås det.

Tänk på att lägga överbliven torrjäst väl försluten (t.ex påsklämma) i kylskåpet. Den är mycket känsligare för luftens syre än färsk jäst och den tappar jäskraft redan efter 3 dygn öppnad (enligt jästbolaget, fast inte märkbart förrän det gått minst en vecka, tycker jag).
  • Victoris

Har gjort det första brödet idag (Julitabröd, på bild nedan) och håller nu på med det andra (Lingonbröd) Tungan ute Julitabrödet blev jättegott! Inget svårt alls ju

DSC00141.JPG

• God cares
    Victoris skrev 2010-12-12 20:05:08 följande:
    Har gjort det första brödet idag (Julitabröd, på bild nedan) och håller nu på med det andra (Lingonbröd) Tungan ute Julitabrödet blev jättegott! Inget svårt alls ju

Grattis! Det ser gott och fint ut :) Fastnade knådarna i brödet?
  • Victoris
    God cares skrev 2010-12-13 11:15:54 följande:
    Grattis! Det ser gott och fint ut :) Fastnade knådarna i brödet?
    Tack ja det blev jätteluftigt och fint gjorde ett andra bröd också, Lingonbröd från OBH nordicas receptbok och det blev mer kompakt men det antar jag beror på mjölet man använder. Ju grövre mjöl desto mer kompakt bröd?

På bröd nr 1 fastnade båda men en lossnade när jag vände upp och ner på byttan och riste ut brödet. På bröd nr 2 satt båda fast.
  • Victoris
    God cares: Skriver igen om du nu inte såg förra frågan Hur mycket vätska brukar du använda som max när du bakar/gör deg? Kan man använda 5 dl utan problem? Vet inte om jag vågar göra kanelbullar nämligen med 5 dl vätska, inget kul om det skulle jäsa över Obestämd
  • lillAa

Hej!

Hittade tråden här idag och har en tefal XXL, som vi invigde i helgen. Kul med en tråd om detta! KOmmer att kolla in recept o så senare.
    TAck!

• Victoris
    lillAa skrev 2010-12-13 11:53:46 följande:
    Hej!

Hittade tråden här idag och har en tefal XXL, som vi invigde i helgen. Kul med en tråd om detta! KOmmer att kolla in recept o så senare.
    TAck!
    Samma här! Gjorde två bröd igår och båda blev kanon
  • God cares
    Victoris skrev 2010-12-13 11:23:43 följande:
    God cares: Skriver igen om du nu inte såg förra frågan Hur mycket vätska brukar du använda som max när du bakar/gör deg? Kan man använda 5 dl utan problem? Vet inte om jag vågar göra kanelbullar nämligen med 5 dl vätska, inget kul om det skulle jäsa över Obestämd
    Jag såg frågan men glömde att svara Tyst I alla fall, 5 eller till och med 6 dl vätska har fungerat alldeles utmärkt för mig När jag gjorde lussekatter första gången i år så jäste det över lite, men inte så att degen föll ner utanför kanterna utan mer uppåt, så att locket öppnade sig lite och det är ju ingen fara egentligen. Det går ju att passa maskinen och om det jäser för mycket så är det bara att ta ur degen och baka ut direkt, och har den inte jäst färdigt kan den göra det när man bakat över. Andra gången med lussekatter använde jag ett annat mycket bättre recept och då jäste den alldeles perfekt. Jag tycker alltid att degen blir så bra och lättutbakad, förmodligen för att maskinen orkar knåda längre än man gör för hand :)

Jag vet inte hur mycket vätska det ska vara i bröd för 1500 gram, har faktiskt aldrig testat att baka ett så stort utan brukar köra på 3 dl-recept när jag bakar bröd. Fast jag har bakat frallor några gånger och då är det med 5 eller 6 dl vätska. Kanske står något recept på 1500 gram-bröd i recepthäftet? Jag vet inte riktigt var mitt är så du får kolla själv Cool
Svar på tråden Bakmaskinstråden 4