Victoris skrev 2010-12-09 08:48:19 följande:
MBert: EBM8000 var lite för dyr tycker jag, så den är inget alternativ, men tack ändå för tipset
Hur omvandlar man torrjäst till hur mycket vanlig jäst det ska vara? Tänkte om man skulle göra deg till t ex kanelbullar i bakmaskinen.
Mmmm. Jag tycker också den är för dyr, så jag håller tillgodo med min gamla så länge men drömmer om en sån så småningom
Med allt det brödbakande jag gör (och med tanke på hur billigt jag köpte min bakmaskin) så har jag säkert redan sparat ihop till de där pengarna. Men det blir en senare fråga...
Omvandling färsk jäst och torrjäst är inte så svår.
Ett paket färsk jäst är 50 g och ett paket torrjäst är 12 g.
En tsk torrjäst väger 3 g. Det går alltså 4 tsk på ett paket torrjäst. Ett halvt paket torrjäst är alltså 12/2= 6 g (två tsk) och en tredjedel blir 12/3=4 g.
Jag brukar räkna 4-5 g torrjäst till en deg på 3 dl degvätska. Grovt mjöl kräver mer jäst än vitt.
Men du vet väl att du mycket väl kan använda vanlig färsk jäst i bakmaskinen om du bakar direkt. Det är bara när man vill sätta på timer som torrjäst är att föredra. Fast köper man så man alltid har torrjäst hemma för att det är bekvämt så använder man förstås det.
Tänk på att lägga överbliven torrjäst väl försluten (t.ex påsklämma) i kylskåpet. Den är mycket känsligare för luftens syre än färsk jäst och den tappar jäskraft redan efter 3 dygn öppnad (enligt jästbolaget, fast inte märkbart förrän det gått minst en vecka, tycker jag).