• God cares

Bakmaskinstråden 4

Här diskuterar vi recept och tips & trix för bakmaskiner!

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40520375.html

Andra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42811575.html

Tredje tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m45263963.html

Info och receptlänkar från tråden finns i bloggen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b114282.html

Recepttråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42385064-1.html

Glutenfria recept-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42744750.html

Välkomna!

• Svar på tråden Bakmaskinstråden 4
  • MBert

white cheese skrev 2009-10-23 10:54:28 följande:

Det kunde man ju önska... Nej, jag vet faktiskt inte varför, men just blandarna är dåliga på att släppa brödet. Själva bunken är inga problem alls (vad gäller teflonet då), men blandarna verkar det som att brödet fastnar på. Inga synliga skrapor i teflonet dock, och jag handdiskar dem med skonsam svamp... De här är också plattor, fast med ett rör i ena änden, som träs över hållaren i bunken. *googlar*Ah, här kan man se dem:peekstyle.blogg.se/images/2009/nya10_37565666...Men brödet fastnar alltså längs med ovankanten av plattan (den smala kanten).
    Jag tror orsaken till problemet att blandaren fastnar beror på dess utformning. Visst kan det bero på dålig teflonbeläggning också (men i så fall ifrån fabrik, inte att ni har orsakat något).
    Vad jag kan se på bilden tar "röret" rätt mycket yta där degen kan fastna.
    Jag hittar ingen bild på den jag har, men där är "röret" tunnare och degblandaren är vinklad, ca 135 grader. Det kanske gör det lättare att lossna?

Det måste ju vara väldigt irriterande att inte ha det färdigt när man skakar ut brödet utan att man måste "jobba" med att få ut degblandarna och därmed kanske dra sönder brödet. För det som fastnat följer väl i så fall med?
  • white cheese
    MBert skrev 2009-10-23 18:22:49 följande:
    Jag tror orsaken till problemet att blandaren fastnar beror på dess utformning. Visst kan det bero på dålig teflonbeläggning också (men i så fall ifrån fabrik, inte att ni har orsakat något). Vad jag kan se på bilden tar "röret" rätt mycket yta där degen kan fastna. Jag hittar ingen bild på den jag har, men där är "röret" tunnare och degblandaren är vinklad, ca 135 grader. Det kanske gör det lättare att lossna? Det måste ju vara väldigt irriterande att inte ha det färdigt när man skakar ut brödet utan att man måste "jobba" med att få ut degblandarna och därmed kanske dra sönder brödet. För det som fastnat följer väl i så fall med?
    Japp! (både irriterande och det som fastnar följer med)
    Jag sa ju att jag inte rekommenderar den.
  • EmelieFiluren

Kan man baka surdegsbröd i bakmaskin?

• MBert
    EmelieFiluren skrev 2009-10-26 16:50:53 följande:
    Kan man baka surdegsbröd i bakmaskin?
    Ja, men man måste anpassa jästiderna om man kör enbart med surdegsstart.
  • längtans tider

Jag köpte en tefal xxl igår, bakade det första brödet idag-och det var såå gott! :)
    visst vart det ett par märken i brödet där degblandarna varit, men tyckte det gick jättelätt att få ut dessa med kroken man fick med. inget av brödet följde med när man tog bort blandarna. Stog ju tips i boken också OM man hade lite svårt att få bort de, så kunde man smörja in med matolja innan bakning så går det ännu lättare :)

• MBert

längtans tider skrev 2009-10-28 21:46:07 följande:

Jag köpte en tefal xxl igår, bakade det första brödet idag-och det var såå gott! :)visst vart det ett par märken i brödet där degblandarna varit, men tyckte det gick jättelätt att få ut dessa med kroken man fick med. inget av brödet följde med när man tog bort blandarna. Stog ju tips i boken också OM man hade lite svårt att få bort de, så kunde man smörja in med matolja innan bakning så går det ännu lättare :)
    OK. Här fick jag svaret... (vilken sort du har köpt).
  • awb

Vi har ett problem med vår bakmaskin, en obh nordica, och det är att den sista biten på brödet alltid smakar jäst och inte blir lika pösigt som resten. Vad tror ni vi gör för fel? Vi bakar ofta ett vanligt enkelt vitt bröd.

• MBert
    awb skrev 2009-11-05 21:32:37 följande:
    Vi har ett problem med vår bakmaskin, en obh nordica, och det är att den sista biten på brödet alltid smakar jäst och inte blir lika pösigt som resten. Vad tror ni vi gör för fel? Vi bakar ofta ett vanligt enkelt vitt bröd.
    Det låter ju som om maskinen inte blandar ordentligt?
    När detta sker - sätter ni den på timer eller bakar ni direkt?
    Hur mycket jäst använder du (till hur mycket vätska)?
  • awb

Vi har 2 1/2 tsk jäst till 3 dl vatten, vi bakar efter ett av recepten som kom med maskinen. Brödet är ofta fluffigt ungfr till hälften, sen blir det stabbigare mot slutet och smakar jästigt.

Kan det vara fel på maskinen, tro? Eller behöver vi ändra andelen ingredienser?

• awb

Och vi bakar oftast direkt, vi ställer inte in timern.

Svar på tråden Bakmaskinstråden 4