Emms84 skrev 2009-10-09 22:34:41 följande:
Har inte följt med i tråden men jag tycker det är jättekul med dialekter. Jag försöker själv att skriva korrekt men när jag pratar använder jag mig nog av mycket "dialekt" ord och jag hade MVG i alla svenska kurser i gymansiet. =) Men jag säger som Fredrik Lindström; man får prata som man vill men när man skriver ska man hålla sig till de "rätta" orden. Och faktum är att cirka 150 nya ord läggs till svenska akademins ordlista varje år (hoppas det forfarande stämmer, såg det på en dokumntär för några år sen). Något jag kan störa mig på är folk som inte kan skillnad på de och dem, skriv då dom istället för det är helt okej, det är ett ord i svenska akademins ordlista numera. Jag flyttade ner till skåne för 2.5 år sen och har fått lära mig en hel del nya ord som just "bytade", andra ord är:Spann= HinkBoppar= TuttarKlöks= KväljningarGump= RumpaHossor= StrumporPosse= Påse/KasseÄnnaklämd= StirrigRabbemos= RotmosRullebör= SkottkärraSprallevann= SodavattenMög= SkitM.fl. Och där jag kommer ifrån säger väldigt många inkl. jag själv "böt", hur fult som helsthaha!
Fast de som talar så är ändå inte helt representativa för skåningarna. Tror att man använder bytade i sk. lägre socialgrupper.
Alla jag umgås med i Skåne säger bytte!
Och nej, jag är inte snobb, bara realist...