• reserverad

Vad faaan betyder "bytade"?!

Jag blir galen! Jag vet inte hur många inlägg jag har sett där folk skriver "bytade". Vad faaan betyder bytade? Det är inte ens ett ord!

"Jag bytade till en röd bil".

Herregud, säger jag bara. Det är nog dags för en del personer att sätta sig i skolbänken på KomVux och ta om svenskan för de måste helt tydligt ha haft IG i svenska när de gick i skolan.

• Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!
  • Natosh

Jag brukar säga "snottade" bara för att det är roligt. Men över internet är det inte lätt att veta om personen medvetet säger fel eller om de bara är dumma

www.natosh.se - roligare än svinpälsinfluensan
  • minnapinna

å jag har en kompis som säger "böt". det är ju inte mkt bättre...

• Viewsonic
    isisisis skrev 2009-10-09 16:42:17 följande:
    Böt är korrekt enl svenska ordlistan.
    Då är det nytt. Så fick vi _inte_ lära oss i skolan. Ibland blir jag mörkrädd...
  • morriis

Haha, det såg jag en senast idag som skrev, flera gånger, en människa utan dyslexi så det var inte det som var problemet heller. Och jag stör mig något fruktansvärt på ordet.

"Bytade".... Hm...

**..hamstern snurrar men hjulet är dött...**
  • Mitka79

ne det heter verkligen inte bytat!
    fan va det låter illlllla!!!

• Emms84

Har inte följt med i tråden men jag tycker det är jättekul med dialekter. Jag försöker själv att skriva korrekt men när jag pratar använder jag mig nog av mycket "dialekt" ord och jag hade MVG i alla svenska kurser i gymansiet. =)
    Men jag säger som Fredrik Lindström; man får prata som man vill men när man skriver ska man hålla sig till de "rätta" orden. Och faktum är att cirka 150 nya ord läggs till svenska akademins ordlista varje år (hoppas det forfarande stämmer, såg det på en dokumntär för några år sen).
    Något jag kan störa mig på är folk som inte kan skillnad på de och dem, skriv då dom istället för det är helt okej, det är ett ord i svenska akademins ordlista numera.
    Jag flyttade ner till skåne för 2.5 år sen och har fått lära mig en hel del nya ord som just "bytade", andra ord är:
    Spann= Hink
    Boppar= Tuttar
    Klöks= Kväljningar
    Gump= Rumpa
    Hossor= Strumpor
    Posse= Påse/Kasse
    Ännaklämd= Stirrig
    Rabbemos= Rotmos
    Rullebör= Skottkärra
    Sprallevann= Sodavatten
    Mög= Skit
    M.fl.
    Och där jag kommer ifrån säger väldigt många inkl. jag själv "böt", hur fult som helst
    haha!

• Viewsonic

by³ta², v.
    -er, -te, -t, -t; äfv. (i sht i vissa trakter, hvard.) -er by⁴ter, böt bø⁴t, böto bø³tω², bytit by³ten², byten by³ten²; förr äfv. -ade (-te osv. 1525 osv. böt, böto SAD 1: 151 (1787), LARSSON Logen 5455 27 (1916); bytit FörsökSvSpr. 109 (1847), LEVERTIN Diktare 4 (1898); byten FörsökSvSpr. 109 (1847). -ade KKD 5: 54 (1709). ? bött, p. pf. BtFinlH 4: 270 (1564: wtbött)). vbalsbst. -ANDE, -ELSE (?, HELSINGIUS F 7 b (1587),

... av SAOB framgår det att böt, böto användes på 1500-talet, likaså bytade - och bött på 1700-talet. ;)

• Viewsonic

byta, bytte, bytt - nutid. Varken jag eller min mamma har hört något annat. Hon är 71 och jag är 40.

• avilo

Heter det inte "jag bytte till en röd bil"?

Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!