• reserverad

Vad faaan betyder "bytade"?!

Jag blir galen! Jag vet inte hur många inlägg jag har sett där folk skriver "bytade". Vad faaan betyder bytade? Det är inte ens ett ord!

"Jag bytade till en röd bil".

Herregud, säger jag bara. Det är nog dags för en del personer att sätta sig i skolbänken på KomVux och ta om svenskan för de måste helt tydligt ha haft IG i svenska när de gick i skolan.

• Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!
  • elinelversson

igentligen säger man väl bytade?

• MrsCD
    elinelversson skrev 2009-10-10 07:39:34 följande:
    igentligen säger man väl bytade?
    nej
  • k girl
    Argo skrev 2009-10-09 08:17:40 följande:
    La Lola skrev 2009-10-08 23:59:56 följande:
    Precis så talas det i Umeåtrakten.Dammsugade, bytade osv ...
    Att det används sådana böjelser som "gedde", "dammsugade", "skärde" osv är sant. Men jag har ALDRIG hört någon - från Umeå eller övriga Västerbottens län - som sagt "bytade"?!
  • Vicki77
    snorkråka skrev 2009-10-10 01:14:54 följande:
    I Värmland säger vi "ja har böte te en ny bil"
    det gör inte ja... :D
    jag säger: ja bytte te ny bil.
    och jag bor i Säffle.
  • isisisis
    Viewsonic skrev 2009-10-09 22:43:22 följande:
    Jo.
    Böt är korrekt enl svenska akademiens ordlista.
  • Nannasan

Jag säger också bytte - trots att jag är skåning, haha!

Men jag håller med Emms84 angående "de" och "dem". Blir alltid förvirrad och får läsa om meningar flera gånger när personer inte använder den korrekta benämningen. Ser inte gärna "dom" heller, men vet att man får lov att skriva så, och det föredrar jag verkligen framför det andra alternativet.

"De" är alltså inte samma sak som "det", people! Say it with me!!!

En annan sak är när man skriver till exempel: "d e jobbigt". Arrgh! Tillbaka till skolbänken med dig och lär dig svenska språket!!!

*pustar ut* Vad SKÖNT att ha fått säga det! :D

• kaksmulan
    k girl skrev 2009-10-10 08:55:17 följande:
    Att det används sådana böjelser som "gedde", "dammsugade", "skärde" osv är sant. Men jag har ALDRIG hört någon - från Umeå eller övriga Västerbottens län - som sagt "bytade"?!
    Jag bor i Umeå och har inte heller hört "bytade" mer än från folk som inte kan säga en enda mening rätt gramatiskt.
    Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Viewsonic
    drever skrev 2009-10-09 23:25:50 följande:
    nädå böt man kan med säga som i dalarna ..jag böt till en röd bil.
    Dialekt eller fel. Jag vet inte hur man pratar i Dalarna. Men jag tror knappast att de lär ut det i skolan. Det är nationellt hur de lär ut.

Byta, bytte, bytt.
  • Viewsonic
    isisisis skrev 2009-10-10 10:38:35 följande:
    Böt är korrekt enl svenska akademiens ordlista.
    Mmm... jag kopierade in vad det stod. På 1500-talet sa man så. Men nu säger man byta, bytte, bytt. På 1700-talet sa man bytade. Så då kan man enligt ordlistan säga böt, bytade eller vad som helst. När jag träffade en kille som sa böt, så fattade jag inte vad han menade, förrän han förklarade. Alla får väl prata hur de vill, men det blir jobbigt när man inte begriper. Obs, han pratade inte dialekt. - Stockholmare.
  • cloudberry79

Böt eller bytte säger jag, men oftast bytte. Det är också den formen jag lär mina elever. Bytade ser jag mer som dialekt och det är oerhört fult i skrift.

If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!