• Anonym (mat)

extreemt billiga maträtter

Jag kanske kommer få försöka klara mig på 1 lön i 3 månader. så nu behöver jag de ultimata tipsen.
    Maträtter som gärna går på under 10kr per dag. vi är 2 personer så mycket mat krävs inte.
    Blodpudding vet vi är billigt men vi behöver fler råd.

• Svar på tråden extreemt billiga maträtter
  • Strumpläst83

Nu kanske jag upprepar ett tips men jag ids inte läsa igenom hela tråden.

Broccolipasta är gott och billigt!

Koka broccoli, häll av vattnet, häll på lite creme fraiche och pressa i vitlök. Salta och peppra och ät med pastaskruvar.

• Dilong
    Anonym skrev 2009-10-27 12:01:54 följande:
    Hemköp har just nu kycklingfilé (svensk) för 49.90/kilot. Ica där jag bor har samma kycklingfilé för 55 kr om man har Icakort. Willys har korvbröd,två pack för 20 kr. I varje packe är det 16 korvbröd. Varmkorv för 39.90 900 gram. Finns massor bara man tittar i reklambladen.
    Korv med bröd platsar inte här. Kolla vad du får betala för brödet per kilo.
    Och korven innehåller ca 50% kött, för 39:-/kg. Inte så billigt.
  • Anonym (mat)
    Strumpläst83 skrev 2009-10-27 13:41:59 följande:
    Nu kanske jag upprepar ett tips men jag ids inte läsa igenom hela tråden. Broccolipasta är gott och billigt!Koka broccoli, häll av vattnet, häll på lite creme fraiche och pressa i vitlök. Salta och peppra och ät med pastaskruvar.
    Mm det lät gott. hade inte kommit upp tidigare :)
    tack
  • Anonym
    Dilong skrev 2009-10-27 14:02:59 följande:
    Korv med bröd platsar inte här. Kolla vad du får betala för brödet per kilo. Och korven innehåller ca 50% kött, för 39:-/kg. Inte så billigt.
    Ok tänkte bara att om man är riktigt fattig så behöver man inte äta 5 korvar var utan 2-3. Då blir det många korvar kvar och man kan äta fler dagar.
  • Dilong
    Anonym skrev 2009-10-27 16:32:57 följande:
    Ok tänkte bara att om man är riktigt fattig så behöver man inte äta 5 korvar var utan 2-3. Då blir det många korvar kvar och man kan äta fler dagar.
    Man ska ju bli mätt, vilket fungerar med många av de övriga förslagen här.

Det är mest korvbrödet jag hänger upp mig på, för det brukar _inte_ vara billigt.
  • Anonym
    Dilong skrev 2009-10-27 16:39:41 följande:
    Man ska ju bli mätt, vilket fungerar med många av de övriga förslagen här. Det är mest korvbrödet jag hänger upp mig på, för det brukar _inte_ vara billigt.
    så du menar att 32 korvbröd för 20 kr är dyrt?
  • Blomman20

Willys har 5kg potatis för 15kr och COOP har samma erbjudande för 20 kr.
    5kg potatis kan räcka länge till två pers.

• guppyn

Man kan baka eget korvbröd! Fanns recept på det i senaste mama tidningen, fast såna ska man nog inte gå och köpa när man sparar pengar

• Dilong
    guppyn skrev 2009-10-27 19:50:18 följande:
    Man kan baka eget korvbröd! Fanns recept på det i senaste mama tidningen, fast såna ska man nog inte gå och köpa när man sparar pengar
    Jag länkade faktiskt till ett korvbrödsrecept i inlägg #107. Tyvärr fungerar länkarna här sisådär ibland. Men, man kan ju googla.

Och använder man surdeg slipper man kostnaden för jäst, samtidigt som man får ett godare och hållbarare korvbröd
Svar på tråden extreemt billiga maträtter