• Anonym (mat)

extreemt billiga maträtter

Jag kanske kommer få försöka klara mig på 1 lön i 3 månader. så nu behöver jag de ultimata tipsen.
    Maträtter som gärna går på under 10kr per dag. vi är 2 personer så mycket mat krävs inte.
    Blodpudding vet vi är billigt men vi behöver fler råd.

• Svar på tråden extreemt billiga maträtter
  • Svenne3

Skulle gissa att falukorv är den ultimata belly fillern. Lågt pris per gram protein. Doftar lågkonjunktur, recession och kris lång väg.

• Mmmartina

Jag har en skitbra tonfisk pasta röra Tonfisk Craim fraish Broccoli Peppar Salt Serveras med pasta . Skit gott! Stinas kyckling med ris är billig nöd mat 22 :- räcker till 4 portioner! Linssoppa: 2 dl röda linser som kokas i krossade tomater och vatten. Krydda med vitlök, lök och lite torkade örter. Super gott och asbilligt! Lyxa till med vitlök aioli. Återkommer när jag kommit på fler!

• Anonym (Korvomakaroner)

leta upp det billigaste stället där dom säljer falukorv och pasta. (Lidl kör jag) 

en falukorv kostar ca 20-30 kr. om ni snålar kan ni få den att räcka till 5 måltider. blir ca 4-6 kr per måltid. + pasta då.
    vill ni ha lite mer varierad smak använder ni lite olika kryddor att smaksätta med. eller varför inte koka pastan i olika sorts buljonger. Smakar nice.
    Där har du billig mat. Glöm dock ej att det kan vara bra med lite finare mat nån helg lite då och då, för att hålla motivationen uppe. Kan vara en pizza för 65 kr eller vad som helst. 

glömde en sak.
    Använd för guds skull inte creme fraice och liknande när du gör såser. funkar bra vanlig redning med vatten och mjöl. ska de va billigt så ska det :)

• QueenObscene

Köttfärs finns ofta för t.ex 30- 40 kr/kg. Jag brukar göra en "röra" med köttfärs, röda linser, krossade tomater & kryddor. Blir väldigt mättande och billigt!
    Linser kan man köpa på orientaliska livsmedelsbutiker galet billigt!

har ni nära till en sjö så kan ni ju fiska själva. billigt och gott

• Marih

Vi brukar göra korvgryta med korv (valfri sort) morötter, potatis, vatten och buljong i. När allt är färdigkokt så häller vi i lite senap och massor med fryst persilja. Gott och värmande nu på hösten!

• Anonym (Carrot)

Recept på hemgjord pizza (verkade som att det efterfrågades):

Degen:
    25 g jäst
    5 dl vatten
    1 msk olja
    2 tsk salt
    12-13 dl vetemjöl

Gör degen och låt jäsa 30-45 min. Knåda den smidig och kavla ut lagom stora bottnar. Lägg dem på en smord eller bakplåtspappersklädd plåt eller långpanna.

Tomatsås (görs medan pizzan jäser eller i förväg)

1 hackad gul lök
    (1 hackad vitlöksklyfta)
    olja
    1-2 burk eller tetra krossade tomater
    1-2 sockerbitar (eller strösocker)
    salt och peppar
    pizza eller örtkrydda

Fräs löken i olja utan att den tar färg. Tillsätt tomaterna och kryddorna. Koka minst 15 min gärna längre.

Bred lite tomatsås på den utkavlade degen.

Fyllning (man tager vad man haver) några förslag:

Skinka
    Korv
    Champinjoner
    Räkor
    Crabfish
    Tonfisk
    Stekt köttfärs
    Stekt kyckling
    Bananer
    Ananas

Riven ost (finns billig pizzatoppingost om man inte har varit förutseende och rivit ner ostkanter i en burk i frysen eller har skapligt billig ost hemma)

Grädda i 250 graders ugn ca 10-15 min mitt i ugnen.

• Anonym (affären)

Denna vecka har hemköp vitkål,morötter,gul lök för 2 kr /kg.

Ica här iallafall där jag bor har korvbröd för 5kr/10 st och varmkorv 20 st för 19.90. TIPS.

• Akela05

Här hemma använder vi ofta fläskfärs till biffar eller kålpudding,
    köttfärslimpa, steker strimlad vitkål eller mosar kokt blomkål med smör o aningen gräådde eventuellt,
    korv i olika former, grytor och soppor av det kött som är billigt, el korv el fisk.
    köttfärssåser med  vitkål då vi inte äter pasta.
    Över lag så enkel o ren mat som möjligt, inget krångel el dyra ingredienser.

• miatialotten
    Vad andra har skrivit
    1.
    leta upp det billigaste stället där dom säljer falukorv och pasta.
    Denna vecka har hemköp vitkål,morötter,gul lök för 2 kr /kg.
    Ica här iallafall där jag bor har korvbröd för 5kr/10 st och varmkorv 20 st för 19.90.

Anpassa er efter priset hos handlaren, säsong och
    leta upp de billigaste ställena. Byt ut korvbröd mot toast.

2. har ni nära till en sjö så kan ni ju fiska själva. billigt och gott
    Blir det för dyrt i handeln får ni väl införskaffa och göra egen mat.
    ? ( Införskaffa jakt, fiske, bär och svampplockning) (göra egen mat odla, föda upp djur)

Igår åt jag för 10 kr, den 6/9 åt jag

morgonmål råggröt med sirap
    lunch ungsraggmunk, vita bönor, blodpudding och ägg, tomat
    mellanmål: Bröd med riven morot, räddisa
    kvällsmål: 1 korv med potatismos och råkost
Svar på tråden extreemt billiga maträtter