• Anonym (mat)

extreemt billiga maträtter

Jag kanske kommer få försöka klara mig på 1 lön i 3 månader. så nu behöver jag de ultimata tipsen.
    Maträtter som gärna går på under 10kr per dag. vi är 2 personer så mycket mat krävs inte.
    Blodpudding vet vi är billigt men vi behöver fler råd.

• Svar på tråden extreemt billiga maträtter
  • Anonym

Var och handlade. Man kan köpa 1 kg oxfilé för 50 kronor. Det räcker till 5-10 måltider, beroende på vad man gör med den. Oxfile med pasta för 2:
    50 g oxfilé 2.50 kr
    1/2lök 50 öre
    champinjoner 1.50 kr
    2 dl grädde 3 kr
    pasta 200 g 2 kr

Totalt 9.50 för 2 portioner. Handla lika smart som jag så kommer ni undan med max 10 kr på er båda.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-27 10:36:33 följande:
    Var och handlade. Man kan köpa 1 kg oxfilé för 50 kronor. Det räcker till 5-10 måltider, beroende på vad man gör med den. Oxfile med pasta för 2: 50 g oxfilé 2.50 kr 1/2lök 50 öre champinjoner 1.50 kr 2 dl grädde 3 kr pasta 200 g 2 kr Totalt 9.50 för 2 portioner. Handla lika smart som jag så kommer ni undan med max 10 kr på er båda.
    Var hittar man oxfile för 50 kr kilot?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-27 10:55:04 följande:
    Var hittar man oxfile för 50 kr kilot?
    Min Konsumbutis sålde ut det som har sista datum idag. Passade på att handla ett kilo!
  • mosterYster
    Anonym skrev 2009-10-27 11:12:58 följande:
    Min Konsumbutis sålde ut det som har sista datum idag. Passade på att handla ett kilo!
    Oxfilé för 50 kronor KILOT - även om det är sista dagen????

Wow. Var bor du?
  • BlommyNess12

Makaronilåda
    Potatis och purjolökssoppa
    rotfruktssoppa
    köp billigt kött som går ut samma dag, brukar vara nedsatt till 15-40 spänn, fryser du det/äter det samma dag så är det ingen fara.
    Ät mycket potatis och rotfrukter nu under hösten, det är billigt då.
    Jagbrukar också äta vita bönor, kål, och potatismos, det är riktigt riktigt billigt.
    Tomatsoppa är ännu billigare!
    Ja, gör gratänger på rester osv, använd mycket rotfrukter som sagt.. Ni klarar er nog!

• uppdragmamma

Pannkaka

Äpplen är väl rätt billiga nu, vi hade 1 kr kg på Maxi, man kan blanda i grytor, lägga på ungspankaka, koka äppelmos, chutney osv och på så sätt dryga ut maten

Blodpudding hos oss räcker det till 2 vuxna 1 barn

Vitkålspudding /vitkålssoppa/Kåldolmar då vitkålen är billig just nu

Rotfruktssoppa
    Ugnsgrönsaker
    Rotmos
    Morotssoppa
    Potatissoppa

Använd linser och bönor istället för kött

Se till att använda upp resterna istället för att slänga

Macaronilåda

Korvgrytor

Baka eget bröd

köpa mjölk med lång hållbarhet istället för vanlig

Köpa varor med kortdatum=nedsatt pris och frysa in

Pasta är billigt

Havregrynsgröt till frukost

Omelett (perfekt att slänga ner lite rester i)

Handla efter säsong och handla lagom mycket

• StefanH

Hej
    Verkar inte som om någon levt på låg budget förr.

Köp en säck ris.
    Köp ett storpack lök

Koka ris och stek lök.

Krydda med grillkrydda eller aromat (enbart salt om du vill snåla).

Klart. Kostar ca 3-4 kronor per måltid

Hjälpte mig igenom åtta månader av studietiden. Dock måste jag tillägga att jag bara åt det sex dagar i veckan, lite bättre vill man ju unna sig en dag per vecka i alla fall.

• kodak
    StefanH skrev 2009-10-27 11:46:15 följande:
    Hej Verkar inte som om någon levt på låg budget förr. Köp en säck ris. Köp ett storpack lök Koka ris och stek lök. Krydda med grillkrydda eller aromat (enbart salt om du vill snåla). Klart. Kostar ca 3-4 kronor per måltid Hjälpte mig igenom åtta månader av studietiden. Dock måste jag tillägga att jag bara åt det sex dagar i veckan, lite bättre vill man ju unna sig en dag per vecka i alla fall.
    Det var billigt ja :D En nyfiken fråga, hur länge räcker en säck ris och ett storpack lök? Vad hade du för månadskostnad på mat liksom?
  • guppyn

Att laga billig mat verkar ju vara värsta viktminskningsmetoden!

• Anonym

Hemköp har just nu kycklingfilé (svensk) för 49.90/kilot. Ica där jag bor har samma kycklingfilé för 55 kr om man har Icakort.
    Willys har korvbröd,två pack för 20 kr. I varje packe är det 16 korvbröd. Varmkorv för 39.90 900 gram. Finns massor bara man tittar i reklambladen.

Svar på tråden extreemt billiga maträtter