• Anonym (mat)

extreemt billiga maträtter

Jag kanske kommer få försöka klara mig på 1 lön i 3 månader. så nu behöver jag de ultimata tipsen.
    Maträtter som gärna går på under 10kr per dag. vi är 2 personer så mycket mat krävs inte.
    Blodpudding vet vi är billigt men vi behöver fler råd.

• Svar på tråden extreemt billiga maträtter
  • mamma030407

en god å billig gratäng

kokt pasta
    2 pkt eller 1 pkt bacon
    1 burk majs
    creme frasishe
    riven ost

koka pastan,stek baconen å lägg i smörad form. Häll i majsen å cremefrashen på med osten i ugnen ca 15 min 200 grader.. mkt god å kan frysas in:)

• Dilong
    Qaroliine skrev 2009-10-28 20:37:12 följande:
    Tonfisklåda Lägg färdigkokt ris i botten av en ugnsform, strö över tonfisk, ärter och majs. pulver-hollandaisås eller någon hemmagjord. Riven ost om man har råd. In i ugnen tills det blivit varmt och fått lite färg ! Jättegott!
    Ta inte illa upp, men det du rekommenderar är inte billig mat.

Tonfisk, vad får du betala per kilo? Och sås i påse, helfel.

Enkelt kanske, men billigt, näe.
  • Qaroliine
    Dilong skrev 2009-10-28 20:54:04 följande:
    Ta inte illa upp, men det du rekommenderar är inte billig mat.Tonfisk, vad får du betala per kilo? Och sås i påse, helfel.Enkelt kanske, men billigt, näe.
    Ursäkta mig då.
    En burk tonfisk kostar 5 spänn.
    Pulversås finns av billiga märken som kostar 10 för 3 påsar. En påse sås 3.50 kr.
  • Anonym (mat)
    mamma030407 skrev 2009-10-28 20:52:42 följande:
    en god å billig gratängkokt pasta2 pkt eller 1 pkt bacon1 burk majscreme frasisheriven ostkoka pastan,stek baconen å lägg i smörad form. Häll i majsen å cremefrashen på med osten i ugnen ca 15 min 200 grader.. mkt god å kan frysas in:)
    Brukar du ha vanlig creme fraiche eller smaksat?
  • Dilong
    Qaroliine skrev 2009-10-28 21:05:17 följande:
    Ursäkta mig då. En burk tonfisk kostar 5 spänn. Pulversås finns av billiga märken som kostar 10 för 3 påsar. En påse sås 3.50 kr.
    Lägg ner, att någon tycker annorlunda än du innebär inte att du har fel eller att du behöver be om ursäkt.

Tonfisk brukar kosta en tia burken, var hittar du för en femma? I en burk finns det ca 100 g tonfisk, vilket om man köper för en tia, innebär 100:-/kg.

Påssåsen som du anser kostar 3:50 ska du tillsätta smör eller margarin till, vilket gör priset högre. Att göra egen sås är betydligt billigare, dessutom kan man skippa att tillsätta fett om an vill ha smalare mat.
  • Qaroliine
    Dilong skrev 2009-10-28 21:11:55 följande:
    Tonfisk brukar kosta en tia burken, var hittar du för en femma? Påssåsen som du anser kostar 3:50 ska du tillsätta smör eller margarin till, vilket gör priset högre. Att göra egen sås är betydligt billigare, dessutom kan man skippa att tillsätta fett om an vill ha smalare mat.
    Tonfisk kostar 4.90 där jag handlar i Malmö. Två burkar till denna rätt är lagom, alltså 10 kr.
    Jag skrev att man kunde välja mellan pulversås eller hemmagjord.
  • Dilong
    Qaroliine skrev 2009-10-28 21:18:29 följande:
    Tonfisk kostar 4.90 där jag handlar i Malmö. Två burkar till denna rätt är lagom, alltså 10 kr.
    Kan du kolla hur mycket tonfisk det är i en sådan burk.
  • fabler
    Dilong skrev 2009-10-28 22:02:24 följande:
    Kan du kolla hur mycket tonfisk det är i en sådan burk.
    men vad spelar de för roll? du har redan sagt att du inte tycker receptet passar här. ifråga sätt inte folk som försöker hjälpa till, inget sagt att TS kommer äta varenda rätt som tas upp här. och fortsätter du hacka finns ju risken att TS inte får fler tips.
  • Dilong
    fabler skrev 2009-10-28 22:12:04 följande:
    men vad spelar de för roll? du har redan sagt att du inte tycker receptet passar här. ifråga sätt inte folk som försöker hjälpa till, inget sagt att TS kommer äta varenda rätt som tas upp här. och fortsätter du hacka finns ju risken att TS inte får fler tips.
    Det är viktigt för att avgöra om din tonfisk verkligen är billig.

Om du inte är van vid att bli ifrågasatt ber jag om ursäkt.
  • fabler
    Dilong skrev 2009-10-28 22:15:30 följande:
    Det är viktigt för att avgöra om din tonfisk verkligen är billig. Om du inte är van vid att bli ifrågasatt ber jag om ursäkt.
    ja nu vet jag inte vad du yrar om för jag har varken skrivit om tonfisk eller blivit ifråga satt inte av dig och inte i denna tråd åtminstone. Jag satte bara ner foten då jag ansåg från början att detta va en mycket bra tråd men som nu höll på att tas över av onödigt skrivande. = inga recept utan bara ifråga sättande.
Svar på tråden extreemt billiga maträtter