• Anonym (mat)

extreemt billiga maträtter

Jag kanske kommer få försöka klara mig på 1 lön i 3 månader. så nu behöver jag de ultimata tipsen.
    Maträtter som gärna går på under 10kr per dag. vi är 2 personer så mycket mat krävs inte.
    Blodpudding vet vi är billigt men vi behöver fler råd.

• Svar på tråden extreemt billiga maträtter
  • MneD

Det här brukar jag alltid göra i slutet av månaden då man inte har hur mycke pengar som helst att röra sig med.

1packet bacon
    1½msk smör
    1½msk vetemjöl
    4dl mjölk eller grädde
    (en paprika)
    Salt, peppar och paprikapulver

Skiva baconet i små bitar stek tills det är knaprigt.
    Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölet, låt koka i ca 30sekunder tillsätt mjölken/grädden under omrörning.
    Tillsätt baconbitarna (och fin hackad paprika) salta, peppra efter egen smak.
    Har jag ingen paprika så brukar jag ha i lite paprikapulver för att få paprika smaken.

passar super till pasta.
    Brukar räcka till ca 4 stora portioner

Lycka till :)

• MrsAlonso

Gulasch med köttfärs ca 6 portioner

300-400 gram köttfärs
    2 burkar tomatkross
    6-8 dl vatten
    2 paprikor i bitar valfri färg
    1-2 gul lök i grova bitar
    2 vitlöksklyftor (el pulver)
    2 köttbuljongtärning
    torkad timjan salt peppar paprikapulver (lite kummin, kan uteslutas)
    2 msk tomatpuré
    6-8 potatisar skurna i tärningar

1 burk gräddfil, gott bröd

fräs köttfärs, kumminfrö, lök & vitlök i gryta
    häll i kryddor rör om
    häll på tomatpure, kross, buljong och vatten samt hälften av paprikan låt koka ca 30-40 min
    smaka av, häll i resten paprika, samt potatisen, koka tills potatisen e mjuk, servera med klick gräddfil och bröd

mkt gott billigt och mättande!

• lillaemilia

Fryst Alaska pollock 6 bitar för 29,90 på Willys
    Grädde 15kr för 5 dl
    potatis ca. 15 kr för 5kg = blir väldigt billigt styckpris

Lägg fisken i ugnssäker form. Salta, peppra och häll på grädden. Häll i lite hummerfond (en flaska brukar räcka länge och är supergod till all fisk). In i ugnen till fisken är klar.
    Servera med klyftpotatis eller pressad potatis! En lyxmiddag för en fattig;). Receptet räcker till 5-6 personer. Underbart gott och bra variation till all pasta!

• EJai

Mammut och Papput skrev 2009-10-22 19:04:55 följande:

1 burk krossade tomater (ca 3 kr)1 burk tonfisk (ca 5 kr på coop)1 gul lökkryddor/vitlökGör gryta på detta och ät med ris eller pasta! Blir ca 4 portioner.
    Skall prova denna å får vi se vad vi kan ge den för betyg
  • ThisIsMe

Linssoppa, mättande och väldigt billigt. Gör man den på gröna linser som man köpt storpack av kan en portion kosta 2 kr.

• Mary Wollstonecraft

Säger också linssoppa: Krossade tomater, 1 burk, 1 grönsaksbuljongtärning, 1 gul lök + vatten och torkade röda linser.
    stek löken i lite smör/olja, på med tomat, vatten och buljongtärning samt linser, koka tills linserna är mjuka = klart!
    Superbilligt, dessutom gott!

• EJai

Man får ju helt enkelt kolla vad äns egna butik har för veckans priser. 2 falukorv ringar har vi nu i gbg på hisingens willys. lant korv heter den. så ibland kommer det bra priser.

sannispannisen skrev 2009-10-27 01:23:04 följande:
    tyckte att dina priser var lite väl låga, var hittar man två ätbara falukorvsringar för 30 kronor?och inte kan man laga till så många rätter med potatis för endast 6 kronor heller?
  • Anonym (....)
    Anonym (oj oj) skrev 2009-10-27 13:11:31 följande:
    Skulle inte rekomendera det till någon. Vad hände med matpyramiden? grönsaker,kolhydrater, protein.... + att man bör nog variera kosten om man inte vill dra på sig nån slags näringsbrist eller bli sjuk.
    fast nu tror ju inte jag ts går o drar på sig näringsbrist på 3månader, högst osannolikt. sen att det lät sjukt trist att äta samma mat under så lång tid är ju en annan femma.
  • moretime

Köp så grov mat som möjligt, det mättar och håller en mätt länge. Olika pastarätter kan man ha jättebilliga såser till om man bara har fullkornspasta till, då behövs inte kött, man blir mätt ändå.
    Jag menar vem blir mätt på varmkorv med bröd till middag? (fast barnen gillar det ju, så ibland så)

Svar på tråden extreemt billiga maträtter