• Anonym (mat)

extreemt billiga maträtter

Jag kanske kommer få försöka klara mig på 1 lön i 3 månader. så nu behöver jag de ultimata tipsen.
    Maträtter som gärna går på under 10kr per dag. vi är 2 personer så mycket mat krävs inte.
    Blodpudding vet vi är billigt men vi behöver fler råd.

• Svar på tråden extreemt billiga maträtter
  • Anonym (mat)

kan skriva med att jag bor i Uppsala.
    Tack så jätte mycket för alla tips!

• cid

"2 korvringar för 30 kr. Wow, var hittar du det? Blodpudding för 9 kr. Hur många räcker den biten till? Grönsakerna är tokbilliga hos dig. Broccoli för 7 kr. Hur mycket får du då? 200 gram? Paprika för 3 kr! Vad ska den räcka till? Det blir max 100 g paprika och halva vikten är kärnor och annat skräp så för receptet behöver man 2 paprikor för att få 100 gram färdig paprika.. En banan kostar 5 kronor här, ett äpple mellan 3-4 kronor... Här betalar vi mycket mer även denna årstid. Potatisen kostar i billigaste affären 6.90 kilot. Hur gör du för att kunna handla så små mängder vitkål så billigt? Priset brukar bli betydligt dyrare om man ber personalen dela."

2 korvringar på willys
    Blodpuddingen räcker garanterat till 1 vuxen + 1 barn
    Brockoli för 7 kronor får man så att det räcker till de måltiderna jag skrev.
    1 paprika räcker till soppan, och nog räcker ett par kronor.
    Potatisen ändrade jag, men kan ju som sagt köpa 5 kilo för 15 kronor nu, så bara att passa på.
    Vitkålen får man helt enkelt be dom dela en så pass liten del som man behöver.
    Och bananerna kostar för övrigt just nu 5 kr kilot på willys.

• vadskajaghetadå
    cid skrev 2009-10-27 09:53:05 följande:
    "2 korvringar för 30 kr. Wow, var hittar du det? Blodpudding för 9 kr. Hur många räcker den biten till? Grönsakerna är tokbilliga hos dig. Broccoli för 7 kr. Hur mycket får du då? 200 gram? Paprika för 3 kr! Vad ska den räcka till? Det blir max 100 g paprika och halva vikten är kärnor och annat skräp så för receptet behöver man 2 paprikor för att få 100 gram färdig paprika.. En banan kostar 5 kronor här, ett äpple mellan 3-4 kronor... Här betalar vi mycket mer även denna årstid. Potatisen kostar i billigaste affären 6.90 kilot. Hur gör du för att kunna handla så små mängder vitkål så billigt? Priset brukar bli betydligt dyrare om man ber personalen dela."2 korvringar på willysBlodpuddingen räcker garanterat till 1 vuxen + 1 barnBrockoli för 7 kronor får man så att det räcker till de måltiderna jag skrev.1 paprika räcker till soppan, och nog räcker ett par kronor.Potatisen ändrade jag, men kan ju som sagt köpa 5 kilo för 15 kronor nu, så bara att passa på.Vitkålen får man helt enkelt be dom dela en så pass liten del som man behöver.Och bananerna kostar för övrigt just nu 5 kr kilot på willys.
    okej det var ju bra priser.

vilket märke är det på korvarna?
  • cid

Samma som du skrev...Vet inte huruvida de är bra eller inte. Men smakar de inte bra så är det ju inget vidare. Men samtidigt, om man tänkt sig klara sig på 10:- per dag får man kanske krydda lite extra...

• Anonym (fattigt)

Vi brukar köpa hem en hink med yougurt, grekisk eller turkisk. De kostar lite under 30kr och räcker länge,länge. Dela upp i mindre förpackningar och frys in halva.

Creme fraiche är ju jättegott i matlagning men ganska dyrt.

• Anonym
    cid skrev 2009-10-27 09:53:05 följande:
    "2 korvringar för 30 kr. Wow, var hittar du det? Blodpudding för 9 kr. Hur många räcker den biten till? Grönsakerna är tokbilliga hos dig. Broccoli för 7 kr. Hur mycket får du då? 200 gram? Paprika för 3 kr! Vad ska den räcka till? Det blir max 100 g paprika och halva vikten är kärnor och annat skräp så för receptet behöver man 2 paprikor för att få 100 gram färdig paprika.. En banan kostar 5 kronor här, ett äpple mellan 3-4 kronor... Här betalar vi mycket mer även denna årstid. Potatisen kostar i billigaste affären 6.90 kilot. Hur gör du för att kunna handla så små mängder vitkål så billigt? Priset brukar bli betydligt dyrare om man ber personalen dela." 2 korvringar på willys Blodpuddingen räcker garanterat till 1 vuxen + 1 barn Brockoli för 7 kronor får man så att det räcker till de måltiderna jag skrev. 1 paprika räcker till soppan, och nog räcker ett par kronor. Potatisen ändrade jag, men kan ju som sagt köpa 5 kilo för 15 kronor nu, så bara att passa på. Vitkålen får man helt enkelt be dom dela en så pass liten del som man behöver. Och bananerna kostar för övrigt just nu 5 kr kilot på willys.
    Ber jag dem dela vitkålen så får jag betala 13.90/kilo. Willys kostar mig drygt 100 kronor i respengar så det måste jag lägga på matpriser. Vi har bananer för 19.90 kilot där jag bor.
  • Trollet Ludenben

Kålsoppa är billigt
    korvstroganoff
    Pastagratäng med tonfisk
    Kycklingklubbor 1 kg påse. Kronfågel...

Denna brukar vi göra. Den är billig soch super god

kycklingklubbor 3-4 st (går med file med men klubborna är godare)
    passerade/krossade tomater
    lök
    höns/grönsaksbuljong
    matlagningsvin (kan uteslutas)
    champinjoner i burk (kan ta färska med)
    örtkryddor som tex oregano och basilika
    salt/peppar

vill man kan man slänga i extra saker som något av tex slantade morötter, strimlad paprika, pasternacka eller vitlök osv. Går att variera...eller så har man den enligt grundreceptet (det har oftast vi)
    Kan tillredas i kastrull, stekgryta eller lergryta. Koka i hop allt och låt koka minst en timme.

Serveras med ris. Ris är billigare i tex 5 kg säckar.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • cid

Anonym: Ja, för DIG är det 100:- i respengar. Men det var ju inte det det handlade om. Det handlar inte om dig och inte om respengar. det var ett exempel på hur billigt man skulle kunna handla.
    Och eftersom du fortsätter att argumentera. Vitkål för 13.90:-/kg á 100 g = 1,39:-
    Kilopriset är inte alltid det viktiga, utan hur mycket man handlar. Man köper så mycket som det går åt, på så sätt minskar man sina kostnader.

• Anonym (mm)
    cid skrev 2009-10-27 10:10:20 följande:
    Anonym: Ja, för DIG är det 100:- i respengar. Men det var ju inte det det handlade om. Det handlar inte om dig och inte om respengar. det var ett exempel på hur billigt man skulle kunna handla. Och eftersom du fortsätter att argumentera. Vitkål för 13.90:-/kg á 100 g = 1,39:- Kilopriset är inte alltid det viktiga, utan hur mycket man handlar. Man köper så mycket som det går åt, på så sätt minskar man sina kostnader.
    handlar det inte om ts?? trodde det var ts som startat tråden??
  • cid

Jo, om ts, vilket jag antar att den jag svarade inte var eftersom det inte står trådstartaren efter namnet.

Svar på tråden extreemt billiga maträtter