• Anonym (mat)

extreemt billiga maträtter

Jag kanske kommer få försöka klara mig på 1 lön i 3 månader. så nu behöver jag de ultimata tipsen.
    Maträtter som gärna går på under 10kr per dag. vi är 2 personer så mycket mat krävs inte.
    Blodpudding vet vi är billigt men vi behöver fler råd.

• Svar på tråden extreemt billiga maträtter
  • Dilong

Bra tråd!

Det mesta är redan nämnt, men jag tror inte jag sett groddar. Det mesta går att grodda, gott, nyttigt och billigt.

Baka själv kanske någon redan sagt. Givetvis med egen surdeg så det blir godare och billigare.

Wokade grönssaker och rotfrukter (och egna groddar).

Naturligtvis köper man mat efter säsong, gäller speciellt frukt, grönsaker och rotfrukter.

• vadskajaghetadå

lasagne och makaronipudding tycker jag är bra, billigt, räcker länge men det är nog nämnt

• Mjolle

Torghandel, om det finns någon. Möjligheter finns att hitta mycket billiga grönsaker, till och med pruta lite. :)

• Dilong
    Mjolle skrev 2009-10-27 01:37:17 följande:
    Torghandel, om det finns någon. Möjligheter finns att hitta mycket billiga grönsaker, till och med pruta lite. :)
    När jag kollat torgpriser så är det inte så billigt (men lokalt och bra på andra sätt). Men man kanske kan pruta som du säger.
  • Dilong

Och jo, en favorit, kanske inte så mycket näring, men ändå:

Koka spaghetti
    När pastan ligger i durkslaget, häll i olivolja i kastrullen och fräs hackad vitlök - massor!
    Rör sedan i pastan. Salta och ha i nymald svartpeppar
    Ha eventuellt i färsk (egenodlad såklart!) basilika

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-25 15:24:34 följande:
    Kålpudding med lingon är gott och billigt =)
    Är det svårt att göra?
  • Dilong
    Anonym skrev 2009-10-27 02:27:34 följande:
    Är det svårt att göra?
    Jättesvårt eftersom ingen lägger ut några recept på webben.
  • Anonym (ekorren)

läs annons bladen (på nätet el det som kommer i lådan) från dina lokala affärer och gör vecko/månads matsedel utifrån dessa & deras erbjudanden..

Googla på "billig mat", "koka soppa på en spik" osv el sök på ica, arla eller googla på dom ingredienser du har hemma för att hitta nya roliga recept.

Minnestrone soppa, pastalådor, korv stroganoff, köttfärssås som man drygar ut med morötter/bönor/linser, kålpudding/soppa, korvsoppa m linser & quinoua och grönsaker är oxå en storkoksklassiker här hos oss.

• Dilong

Fan, jag borde tipsa om en överlevnadsutbildning med Survival Kilta. Jag gick ner massor, inga kostnader för mat, bra motion osv.

• Anonym
    sannispannisen skrev 2009-10-27 01:26:24 följande:
    jag handlade en falukorvsring 1,2 eller om det var 1,5 kg för 39 kronor på willys i dag. å andra sidan köper jag inte "lantfalu" av t. ex märket scan, den smakar verkligen ILLA. då är nog eldorado eller willys märke godare, men kan tänka mig att just lantfalu säljs två för 30...
    Till korv stroganoff duger lantfalu utmärkt och billigare korv är svår att hitta, har ibland köpt 2x800g för 25kr

För att göra fynd ska man lusläsa alla reklamblad och göra en djupdykning i alla varor som många butiker säljer för halva priset då bästföredatumet är på väg att gå ut, där kan man spara mycket pengar. Då köper man på sig tex köttfärs och fryser ner så håller den sig i 6-12 månader utan problem.
Svar på tråden extreemt billiga maträtter