• Anonym (mat)

extreemt billiga maträtter

Jag kanske kommer få försöka klara mig på 1 lön i 3 månader. så nu behöver jag de ultimata tipsen.
    Maträtter som gärna går på under 10kr per dag. vi är 2 personer så mycket mat krävs inte.
    Blodpudding vet vi är billigt men vi behöver fler råd.

• Svar på tråden extreemt billiga maträtter
  • Anonym (mat)

Någon frågade vad jag har i frysen. Vi har hållt på att tömma frysen länge nu. så det finns lite korv, en bit oxfilé, 3 bitar pangasui filé, lite kyckling lårfilé, 2 laxfilé bitar och lite lövbiff. Sen en del matlådor.

Tack för helt underbara tips!
    Kanske ska man alltid leva på denna billiga mat. Det som ni kommer förslag på verkar jätte nyttigt och gott :)

• Dilong

Anonym (mat) skrev 2009-10-28 19:33:57 följande:

Det som ni kommer förslag på verkar jätte nyttigt och gott :)
    Det som är dyrt är ofta halvfabrikat, påssåser etc, och sådant är inte alls lika gott som det man själv gör från grunden. Dessutom nu när många är rädda för tillsatser, det är i halvfarikat det finns, inte i köttsoppan eller såsen man själv tillagar.

Jag brukar smygtitta i andras varukorgar när jag står i kön till kassan, och förvånas över hur mycket skräp en del köper.

Vid ett tillfälle stod jag vid köttdisken, och ett par i trettioårsåldern beklagade sig inför varandra över att det inte fanns pepparstek, för det var de ju så sugna på.
    Jag sa att de kan köpa något nötkött och krydda själva.
    -Va, kan man göra det, sa det förvånat.
  • Anonym (mat)
    Dilong skrev 2009-10-28 19:56:49 följande:
    Anonym (mat) skrev 2009-10-28 19:33:57 följande:
    Det som är dyrt är ofta halvfabrikat, påssåser etc, och sådant är inte alls lika gott som det man själv gör från grunden. Dessutom nu när många är rädda för tillsatser, det är i halvfarikat det finns, inte i köttsoppan eller såsen man själv tillagar.Jag brukar smygtitta i andras varukorgar när jag står i kön till kassan, och förvånas över hur mycket skräp en del köper.Vid ett tillfälle stod jag vid köttdisken, och ett par i trettioårsåldern beklagade sig inför varandra över att det inte fanns pepparstek, för det var de ju så sugna på.Jag sa att de kan köpa något nötkött och krydda själva.-Va, kan man göra det, sa det förvånat.
    Haha ja det är väl så.
    Men jag får hålla med om att det är läskigt hur hemsk mat folk äter. Vi har blivit lite duktigare sista tiden så det är jag jätte glad för. Men denna tiden lär göra mig helt omvänd. Men idag blev det helfabrikat. Vi hade en burk ravioli i skafferiet. Vi skulle egentligen koka vitkålssoppa och ha raviolin i morgon men vi kom hem sent idag så vi bytte dagar. Men när allt skit är ur hemmet kommer det aldrig mer in igen :)
  • Mamsis

Hmm vet inte om jag redan skrivit i den här tråden, men isf får ni se receptet två ggr

Morotssoppa

1 kg morötter skalas och skärs i småbitar så de mjuknar fortare.
    Lägg i kastrull coh täck med vatten, vattnet ska precis täcka bara.
    Ha i kryddor, olika örtkryddor är gott, ev en buljongtärning.

När bitarna är mjuka passeras de antingen i mixer eller mosas för hand.
    Ev kan man behöva späda med mer vatten i efterhand.

Ät med ett gott bröd. Hos oss kostar ett kg morötter just nu 3 kr kg så detta är det billigaste jag kan komma på.

• Anonym (mat)
    Mamsis skrev 2009-10-28 20:05:39 följande:
    Hmm vet inte om jag redan skrivit i den här tråden, men isf får ni se receptet två ggr Morotssoppa1 kg morötter skalas och skärs i småbitar så de mjuknar fortare.Lägg i kastrull coh täck med vatten, vattnet ska precis täcka bara.Ha i kryddor, olika örtkryddor är gott, ev en buljongtärning. När bitarna är mjuka passeras de antingen i mixer eller mosas för hand. Ev kan man behöva späda med mer vatten i efterhand.Ät med ett gott bröd. Hos oss kostar ett kg morötter just nu 3 kr kg så detta är det billigaste jag kan komma på.
    Jag som länge letat efter ett bra recept på morotsoppa! Tack!
  • Dilong
    Mamsis skrev 2009-10-28 20:05:39 följande:
    Morotssoppa...
    Det där kan man göra med valfri eller valfria rotsaker, och förutom att det är sjukt billigt, så är det ofta riktigt smarrigt.

Brödet som man ska ha till är naturligtvis hembakat och med surdeg istället för köpejäst

Jag gillar verkligen den här tråden, den visar att många faktiskt kan laga mat och att inte alla bara har halvfabrikat i sina matkassar. Det finns hopp!
  • fabler
    Dilong skrev 2009-10-28 20:13:48 följande:
    Det där kan man göra med valfri eller valfria rotsaker, och förutom att det är sjukt billigt, så är det ofta riktigt smarrigt. Brödet som man ska ha till är naturligtvis hembakat och med surdeg istället för köpejäst Jag gillar verkligen den här tråden, den visar att många faktiskt kan laga mat och att inte alla bara har halvfabrikat i sina matkassar. Det finns hopp!
    vi köper ytterst sällan halvfabrikat även om vi inte alltid lagar så här billig mat. Men är man utbildad kock och lever med en kock så borde man inte använda halvfabrikat, sen är hemlagat sjukt mkt godare.

här är några ställen jag kikat på när jag haft idé torka på billigare mat
    www.flavourrider.com/budget.php
    billigmat.se/index.php
    www.matkompassen.se/

har inget bättre recept på rak arm mot dem du redan fått.
  • Qaroliine

Tonfisklåda

Lägg färdigkokt ris i botten av en ugnsform, strö över tonfisk, ärter och majs. pulver-hollandaisås eller någon hemmagjord. Riven ost om man har råd.
    In i ugnen tills det blivit varmt och fått lite färg !
    Jättegott!

• Anonym (..)

Men ni som rek FISK, är de verkligen billigt?? Jag tycker torsk är DYRT då det blir så lite kvar av fisken då den är klar(ex i ugn)

• Indianica

De flesta vardagssoppor är ju billiga. Finns massa goda billiga soppor, t .ex .korvsoppa, morotssoppa eller potatis- och purjolökssoppa. Överlag är ofta rotfuktsrätter billig och mättande mat. Man kan göra grytor, soppor och lådor med rotfrukter.

Svar på tråden extreemt billiga maträtter