• Anonym (mat)

extreemt billiga maträtter

Jag kanske kommer få försöka klara mig på 1 lön i 3 månader. så nu behöver jag de ultimata tipsen.
    Maträtter som gärna går på under 10kr per dag. vi är 2 personer så mycket mat krävs inte.
    Blodpudding vet vi är billigt men vi behöver fler råd.

• Svar på tråden extreemt billiga maträtter
  • Anonym
    StefanH skrev 2009-10-27 11:46:15 följande:
    HejVerkar inte som om någon levt på låg budget förr.Köp en säck ris.Köp ett storpack lökKoka ris och stek lök.Krydda med grillkrydda eller aromat (enbart salt om du vill snåla).Klart. Kostar ca 3-4 kronor per måltidHjälpte mig igenom åtta månader av studietiden. Dock måste jag tillägga att jag bara åt det sex dagar i veckan, lite bättre vill man ju unna sig en dag per vecka i alla fall.
    Men så kan man ju inte leva en längre tid. Har du hört talas om vitaminer och protein? Nog för att det blir billigt, men man ska ju må bra också..
  • Camillis75

Jag gjorde en jättegod rotfruktsgratäng för ett tag sedan. Det är lätt att variera hur stor gratäng man gör.

1/3 potatis
    1/3 morötter
    1/3 palsternacka

strimla och lägg i en form, häll över mjölk eller grädde och toppa med lite riven ost och in i ugnen.

Jättegott och enkelt, självklart kan man byta ut till de rotfrukter man får tag på och variera mängderna.

• StefanH
    Det var billigt ja :D En nyfiken fråga, hur länge räcker en säck ris och ett storpack lök? Vad hade du för månadskostnad på mat liksom?
    Börjar var ett tag sedan.
    Rissäcken var på 20 eller 25 kilo. Kan vara svårt att hitta men tidigare hade willys säckar, kan även finnas på importvaruhus. Samma sak med lök, willys har oftast 5 kilos säckar, men i enstaka fall 10 kilo. Det som är bra med ris och lök att det inte så kort hållbarhet. Sedan är det bara att räkna på hur mycket man äter så får du hur länge det räcker.

Då hade jag just över 300 i månaden på mat. Frukost var havregrynsgröt med saft i stället för mjölk.
    En rolig grej var att jag hoppade in som datalärare och just då lärde ut budget. Jag förstod att jag hade låg matkostnad så jag dubblade det innan jag skrev i Excel-arket. Många undrade hur sjutton man kunde leva på så lite för mat. Jag var bara tyst och sa inte att jag redan hade dubblat kostnaden mot vad jag egentligen hade.
  • Anonym (mat)
    Camillis75 skrev 2009-10-27 12:06:23 följande:
    Jag gjorde en jättegod rotfruktsgratäng för ett tag sedan. Det är lätt att variera hur stor gratäng man gör.1/3 potatis1/3 morötter1/3 palsternackastrimla och lägg i en form, häll över mjölk eller grädde och toppa med lite riven ost och in i ugnen.Jättegott och enkelt, självklart kan man byta ut till de rotfrukter man får tag på och variera mängderna.
    mm det blir lite som potatis gratäng då va? ska man ha något till eller blir den bra som den är? lät jätte gott.
    Och Tack alla för helt underbara tips!
  • Anonym (mat)
    Anonym skrev 2009-10-27 10:36:33 följande:
    Var och handlade. Man kan köpa 1 kg oxfilé för 50 kronor. Det räcker till 5-10 måltider, beroende på vad man gör med den. Oxfile med pasta för 2:50 g oxfilé 2.50 kr1/2lök 50 örechampinjoner 1.50 kr2 dl grädde 3 krpasta 200 g 2 krTotalt 9.50 för 2 portioner. Handla lika smart som jag så kommer ni undan med max 10 kr på er båda.
    Lät gott, jag får nog plocka fram min oxfile bit i frysen någon dag och göra detta :)
  • mosterYster
    Hej Verkar inte som om någon levt på låg budget förr. Köp en säck ris. Köp ett storpack lök Koka ris och stek lök. Krydda med grillkrydda eller aromat (enbart salt om du vill snåla). Klart. Kostar ca 3-4 kronor per måltid Hjälpte mig igenom åtta månader av studietiden. Dock måste jag tillägga att jag bara åt det sex dagar i veckan, lite bättre vill man ju unna sig en dag per vecka i alla fall.
    Hello skörbjugg...
  • mosterYster
    mosterYster skrev 2009-10-27 12:42:17 följande:
    StefanH skrev 2009-10-27 11:46:15 följande: Hello skörbjugg...
    Iofs, kom just på att jag som studentnödmat åt havregrynsgröt - med ketchup. Det var inte speciellt gott, men jag överlevde!
  • mosterYster

Mer billighetstips då:
    Har du möjlighet att handla på ÖB el liknande: bunkra konserver. I en smakrik currysås (fräs vanlig billig curry i 2 msk smör/olja, ner med 2 msk mjöl, vispa ordentligt, späd med mjölk tills lagom tjockt, salta, peppra) kan man häva ner nästan vad som helst för det smakar ändå bara curry. Burkskinka, billig kyckling, tonfisk, vad än du hittar på som är billigt. Ner med lite billiga grönsaker också, så drygar du ut det hela. Ris till.

För övrigt tycker jag nog att du har fått ungefär alla tips man kan ge, många jättebra faktiskt!

• Camillis75

Anonym (mat) skrev 2009-10-27 12:16:51 följande:

mm det blir lite som potatis gratäng då va? ska man ha något till eller blir den bra som den är? lät jätte gott.Och Tack alla för helt underbara tips!
    Precis, jättegott med rotfrukterna i. Vi hade kyckling till men det går nog med det mesta.
  • Anonym (oj oj)
    HejVerkar inte som om någon levt på låg budget förr.Köp en säck ris.Köp ett storpack lökKoka ris och stek lök.Krydda med grillkrydda eller aromat (enbart salt om du vill snåla).Klart. Kostar ca 3-4 kronor per måltidHjälpte mig igenom åtta månader av studietiden. Dock måste jag tillägga att jag bara åt det sex dagar i veckan, lite bättre vill man ju unna sig en dag per vecka i alla fall.
    Skulle inte rekomendera det till någon.
    Vad hände med matpyramiden? grönsaker,kolhydrater, protein....
    + att man bör nog variera kosten om man inte vill dra på sig nån slags näringsbrist eller bli sjuk.
Svar på tråden extreemt billiga maträtter