• Anonym (mat)

extreemt billiga maträtter

Jag kanske kommer få försöka klara mig på 1 lön i 3 månader. så nu behöver jag de ultimata tipsen.
    Maträtter som gärna går på under 10kr per dag. vi är 2 personer så mycket mat krävs inte.
    Blodpudding vet vi är billigt men vi behöver fler råd.

• Svar på tråden extreemt billiga maträtter
  • Radha

Alaska pollock, potatis, purjolök, vitlök, cayennepeppar, salt, vitpeppar, lite grädde eller cremefraishe kan man göra en billig och god soppa av.

Kikärtor som får ligga i blöt över natten kan man koka och sen tillsätta grönsaker och krossade tomater, vitlök, ingefära, spiskummin och koriander, koka lite till och få en god indisk gryta.

Kycklingklubbor kostar bara ca 20 kr för ett kilo. Kan ex tillagas i ugnen med lite olja och kryddor. Gör en sås av något slag till: ex lök, grädde och apelsin, eller en currysås eller tomatsås.

Choritzo som man steker med lök, vitlök och grön paprika, blandar med kokt pasta, cremefraishe med chili/paprika smak, salt och peppar och riven ost. grädda i ugnen ca 10 minuter.

• majasmamma

Lägg ett fiskblock i en ungsform, koka upp en burk krossade tomater med lite vinäger, socker, salt och valfria kryddor. Jag brukar använda grovmalen svartpeppar och italiensk salladskrydda. Häll på såsen på fisken och baka av i ugnen. Servera med potatis.

Första gången jag gjorde det här receptet så hade jag musslor i formen och sist så hade jag räkor och skivad purjolök. Man kan ha i princip vad man vill. Gott och billigt! Och väldigt nyttigt!
    BF 100225
  • EJai
    våren1987 skrev 2009-10-28 12:19:02 följande:
    Mammut och Papput skrev 2009-10-22 19:04:55 följande:
    Skall prova denna å får vi se vad vi kan ge den för betyg
    Tonfisk grytan va okej den gick ner och med rätt krydder så smaka den bra. ( några av mina som jag hade kunnat tänka mig i va slut. Jag hade nog hellre ätit denna som soppa och sedan käkat knäcke bröd med en ost skiva på.
  • Dilong

En del rekommenderar fisk, någos som jag tycker är ganska dyrt, tyvärr.

Någon som har koll på om man kan köpa billig fisk på torget?
    En fördel med att köpa hel fisk är att man kan göra helt underbar soppa på benen.

• trollflikka
    Anonym skrev 2009-10-27 02:27:34 följande:
    Är det svårt att göra?
    Det är inte svårt att göra...gjorde det i helgen och det var väldigt lätt.
    Jag gjorde efter detta receptet www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=4334
    ♥ 090908 Ian ♥ Blogg: trollflikka.blogg.se
  • Anonym (....)
    Dilong skrev 2009-10-28 15:53:50 följande:
    En del rekommenderar fisk, någos som jag tycker är ganska dyrt, tyvärr. Någon som har koll på om man kan köpa billig fisk på torget? En fördel med att köpa hel fisk är att man kan göra helt underbar soppa på benen.
    man kan ju lyckas få tag på hyffsat billig fisk vid erbjudanden men tyvärr inte så ofta som man önska. här har vi inget torg vi kan handla fisk på tyvärr.
  • guppyn

Pangasiusfilé är väl billigare än andra fiskar? Ibland har willys påsar på extrapris 29.90, fast nu kostar det 49 för omkring ett kilo. Den fisken är god och man kan göra allt möjligt med den.

• Anonym (uppsala)

I uppsala har både coop i boländerna och i gränby en "kort datum disk" där är alltid värt att titta. Ibland har dom bara skräp och ibland kan man göra jättefynd.

• pluppfamiljen

kött soppa på fläskben

5 barns mamma
  • Dilong
    pluppfamiljen skrev 2009-10-28 19:18:39 följande:
    kött soppa på fläskben
    Oh, det är ju dessutom sjukt gott.
Svar på tråden extreemt billiga maträtter