• Anonym (mat)

extreemt billiga maträtter

Jag kanske kommer få försöka klara mig på 1 lön i 3 månader. så nu behöver jag de ultimata tipsen.
    Maträtter som gärna går på under 10kr per dag. vi är 2 personer så mycket mat krävs inte.
    Blodpudding vet vi är billigt men vi behöver fler råd.

• Svar på tråden extreemt billiga maträtter
  • Dilong
    Lallamen skrev 2009-10-29 01:10:42 följande:
    Men jag tycker inte riktigt att det stämmer att jämföra kilopriset på bacon med annat kött.
    Om det är smaken du gillar, så torde det vara billigare att köpa "liquid smoke"
  • Lallamen
    Dilong skrev 2009-10-29 01:27:54 följande:
    Om det är smaken du gillar, så torde det vara billigare att köpa "liquid smoke"
    Självklart gillar jag smaken i och med att jag ganska ofta använder mig av bacon.
    Men det är en betydligt "intensivare" råvara smakmässigt (och även fettmässigt) så jag ser ingen anledning till varför jag skulle trycka i mig ett helt paket på egen hand. Lika lite ser jag någon anledning till varför jag skulle dränka maten med liquid smoke istället...
  • Dilong
    Lallamen skrev 2009-10-29 01:37:54 följande:
    Lika lite ser jag någon anledning till varför jag skulle dränka maten med liquid smoke istället...
    Du anser alltså att det är bättre att den som levererar baconet gör det?

Har du funderat på att det kan vara dyrare att köpa kött som är preparerat?
  • Lallamen
    Dilong skrev 2009-10-29 01:56:41 följande:
    Du anser alltså att det är bättre att den som levererar baconet gör det? Har du funderat på att det kan vara dyrare att köpa kött som är preparerat?
    Har inga som helst planer på att låta någon hälla på rökarom på mitt kött. Jag köper rökt bacon helt utan smakförstärkare
    Visst är det oftast dyrare med råvaror som på något sätt förbehandlats. Rökt skinka är också dyrare än färsk skinkstek ändå köper jag det till barnens morgonmacka för jag har ingen lust eller möjlighet att starta eget rökeri här hemma
    Det jag menar är att då vi pratar en normal köttportion (125 g) så gäller det färskt kött som inte tillagats eller beretts på något sätt. Det går därför inte att rakt av jämföra kilopriset med en beredd matvara för där har man ofta en helt annan portionsberäkning. Jag har svårt att tro att du tar smma mängd färdig skivad rostbiff till potatissalladen som när du grillar en skiva entrecôte...
  • Dilong
    Lallamen skrev 2009-10-29 02:10:59 följande:
    Har inga som helst planer på att låta någon hälla på rökarom på mitt kött.
    Vad köper du för bacon?
  • Anonym

Sluta tjafsa och kom med fler bra idéer till billiga maträtter istället.

Rotfruktsbiffar: Riv någon rotfrukt, krama ur överflödig vätska, tillsätt ägg, lite vetemjöl, salt, kryddor och ev riven ost och stek i stekpanna tills de fått färg och är mjuka inuti.

• mamma030407

Anonym (mat) skrev 2009-10-28 21:05:57 följande:

Brukar du ha vanlig creme fraiche eller smaksat?
    japp vanlig cremefraishe:)..har testat med championer i med e super gott..blir ALLTID över så vi fryser in:)
  • Anonym

När jag och min sambo gör tex köttfärssås eller korvstroganoff, så kan det räcka till middag för oss i 3-4 dagar, slå man ut det så är inte det så dyrt, kanske inte så roligt och äta spagetti och köttfärssås i 3 dagar i sträck, men man kan ju frysa in det och ta det en annan dag under veckan.

• Becciz

Det finns hur mycket som helst som är billigt och gott...

Makaronilåda, Soppa, gratänger, osv.... HAr jobbat i kök länge och älskar att expremintera men olika varor...

• Nygge

Jag brukar göra sås på ett kilo rivna morötter, blanda med lök och krossade tomater och koka i drygt en halvtimme (massor med kryddor är gott förstås, jag brukar t ex använda buljontärning, vitlök, oregano och salt och peppar). Passar bra som pastasås, och då är det extra gott med creme fraiche, som hälls i när det i princip är färdiglagat. Och nästa dag kan man göra en pizzabotten och breda på såsen, och då är det förstås gott om man har lite ost också. Komplettera med bönor eller andra proteiner ibland.

Svar på tråden extreemt billiga maträtter