• Anonym (mat)

extreemt billiga maträtter

Jag kanske kommer få försöka klara mig på 1 lön i 3 månader. så nu behöver jag de ultimata tipsen.
    Maträtter som gärna går på under 10kr per dag. vi är 2 personer så mycket mat krävs inte.
    Blodpudding vet vi är billigt men vi behöver fler råd.

• Svar på tråden extreemt billiga maträtter
  • Anonym

Tänkte oxå nämna att Willys hade grillkorv,scans för 5 kr
    och korvbröd för 5 kr...där har ni billiga middagar i några dagar, men såg att nån annan redan nämnt det

• Anonym (111)

kom på en sakt till i vår icabutik har dom ofta små ändbitar av korv,skinka o dyl för under 10 kr köp sånt o gör typ pyttipanna eller omelett!!

lever är ju oxå nånting som är billigt och köttben!!

• Anonym (mm)
    Anonym (111) skrev 2009-11-10 08:16:36 följande:
    kom på en sakt till i vår icabutik har dom ofta små ändbitar av korv,skinka o dyl för under 10 kr köp sånt o gör typ pyttipanna eller omelett!! lever är ju oxå nånting som är billigt och köttben!!
    kycklinglever kom jag att tänka på när du skrev lever. Det är inte så trådigt och läderartat som vanlig lever utan faktiskt riktigt gott.
    Billigt med,
    Kycklinglever
    Grädde
    lök
    färska champinjoner
    och ris till...

Enkelt och bra!
  • FrökenL

jag är rätt bra på billig mat.. är uppvuxen med en ensamstående mamma som pluggat .. alltså har ekonomin varit rätt tight ..och jag öever fortfarade på rätt snål mat för att göra roligare saker för pengarna ..

Ärtsoppa är billig mat som blir mycket och går att frysa, allt som behövs är gula ärtor, lök och en bit fläsk.. simpelt.

Köttsoppa är också biligt att göra nu då man får rotfrukter för ca 3kr/kg och man behöver inte alls något märkvärdigt kött, hellst nån typ högrev eller märgpipa brukar finnas på "fynd" hyllan i butiken.. Också jätteenkelt att göra, blir mycket och är nyttigt.

Köttfärs brukar finnas till rätt okej pris, och går att använda till mycket. Köttbullar, biffar, köttfärslimpa, soppa, paj, olika typer av "lådor", Chili con carne osv.

fläsk och potatispannkaka eller likande blir också mycket och billig mat.

Att baka eget bröd är ekonomiskt då man gör en egen limpa för ca 6-10 kr.

Kolla alltid fyndhyllorna i butiken där kan varor finnas till halva priset för att det är kort datum men det är ju inget fel på dom.

Kommer inte på så mkt mer just nu ..

• mosterYster

Kycklinglår (de där stora, inte bara drumsticksen) brukar man kunna hitta billigt. Krydda, stek i ugn 45 min, klart. En burk tomatkross och lite kryddor i det över kycklingen innan stekning och du har en färdig tomatsås dessutom.  

Kålpudding är billigt och lätt - vitkål, köttfärs och inte så mycket mer.  

Billig vitfiskfilé (Alaska Polloc tex) blir billig fiskgratäng. Gör en vitsås, smaksätt med tex kalles kaviar och dill, häll över fisken och grädda tills fisken är genomstekt och gratängen fått yta. Om fisken är klar innan gratängen fått färg kör man under grill en stund, om tvärtom lägger man över folie mot slutet, För att dryga ut kan man koka några ägg och hacka och lägga över innan servering, då räcker det till fler. Till: potatismos och gröna ärtor (tex).

Hemgjord pizza är jättebilligt. Deg på mjöl, kallt vatten, olja, jäst, salt  (i den ordningen) kostar ingenting. Jäs degen kallt över dagen (helst) eller i rumstemperatur 2 timmar. Gör tomatsås på passerade tomater, oregano, pressad vitlök, salt, peppar. Sätt ugnen på max, stoppa in en plåt på värmning. Kavla eller arbeta ut degen TUNT till pizzor på bakplåtspapper, lägg på tomatsåsen och strö över riven ost . Sist lägger du på den fyllning du kan hitta hemma. Ta ut den heta plåten och dra över bakplåtspapperet på den (här kan det vara bra med hjälp). Grädda tills pizzan ser färdig ut - mellan 5 och 10 min. Till: hemgjord pizzasallad: krama strimlad vitkål med salt till den är mjuk. Skölj litegrann (smaka så det inte är för salt). Blanda i liiiiiite ättika (vi snackar nån matsked eller så) och olja tills det känns som bra smakbalans. Salladen ska INTE vara blöt från början, den kommer att vätska ur sig och bli saftig. Peppra och blanda runt. Låt stå, helst minst 6 timmar. Det här är mina proffstips för god pizza och pizzasallad hemma, jag har hängt runt på juggepizzerior sedan barnsben då pappa snackade med "mina landsman".

Riv upp alla små ostkanter som aldrig går åt och lägg i en burk i frysen - när man behöver riven ost tar man fram burken och krafsar ur så mkt man behöver. Bra när man tex vill göra pizza.  Det går bra att fylla på burken efterhand, det gör absolut inget om det är olika ostar. Tänk bara på att blanda runt ibland så att bottenlagret inte blir liggande. 

• Rakad Apa
    Anonym (x) skrev 2009-10-26 20:16:04 följande:
    För att komma med nåt mer konkret. Ganska billig tonfiskröra:

1 burk tonfisk
    1 burk creme fraice
    1 liten gul lök
    några droppar pressad citron (flaska)
    salt och peppar

Blanda allt och koka upp. Sjud några minuter på spisen. Servera med pasta. Man kan garnera med lite fryst dill när den är klar om man vill. Rör runt bara så tinar den och det blir ännu godare.
    Testade den idag! Fan, den var enkel men riktigt god!!!
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym

gör pastasås på tomater (krossade eller färska) och morot, basilika och cremefrache.... ev lök eller annan smaksättare :)

• Anonym (Lyrebird)
    mosterYster skrev 2011-10-20 11:03:18 följande:
    Hemgjord pizza är jättebilligt.

Tack för tips på hur man gör pizza och pizzasallad!  =)
Svar på tråden extreemt billiga maträtter