Milliemolly skrev 2009-12-01 09:34:15 följande:
hoppfull trots allt skrev 2009-11-30 21:38:49 följande: Vad sa de på fvp infon? Jag är i valet och kvalet? Ska ni göra av spec. anledning? Vårt beror på vad blodprovet från kub säger. Vi hade ju
MA pga DS i våras. Varför är det risk för missfall?
För våran del har vi valt att göra FVP först och främst pga min ålder, kommer att ha fyllt 41 innan bebisen föds.. I min åldersgrupp är det ca 1 barn som föds med DS på ca 90 fullgångna graviditeter.
Sen har jag 4 barn sen tidigare och det känns inte rättvist gentemot dom om vi skulle få ett skadat/sjukt barn som kräver väldigt mycket mer och vi bor så till att sjukvården hos oss är bara en vårdcentral öppet på dagtid, skulle barnet ofta behöva sjukvård har vi minst 10 mil enkel väg till närmsta större sjukhus, behövs ännu mer resurser är det minst 23 mil enkel väg.
Vi har haft en enormt jobbig perid på 3 år med mina 2 äldsta töser så jag känner att jag inte räcker till heller som mamma i den sitsen jag varit i, men tack och lov har det börjat vända för dom.
Så vi har bestämt innan att är det något fel så avbryter vi graviditeten, annars skulle jag inte riskera att göra provet heller. Missfallsrisken är ca 1 på 100 prov, på senare tid har dom börjat säga 0.5 på 100 men läkaren i går sa 1 på 100 till oss..
I vårat landsting gör dom numera endast snabbanalysen, dvs koll på trisomi 13, 18 och 21 för det har visat sig att övriga fel är så jätteovanliga och oftast ärftliga, har man något ärftligt så gör dom dock fullständig kromosomodling vilket tar 3 veckor.
Vid snabbanalysen har labbet svaret på 2 dygn, själv får du svaret inom en vecka.
Du kan börja läcka fostervatten efter provet, lite är ingen fara. Sen ska du inte göra några fysiska ansträngningar på ett par dagar och inte lyfta.
Jag hade också ett MA för 2 år sen men fick inte reda på någon anledning till varför. Detta var i v 14, graviditeten hade avstannat i v 10, fick reda på det på ul inför FVP. I vilken v fick du MA och hur fick du reda på att det berodde på DS? (om du vill svara på det)
Detta var lite av infon vi fick igår.. hoppas du får några bra svar. Man kan ju bara ta ställning själv, jag respekterar andras val och hur dom ställer sig till det hela, detta är enbart utifrån mig och min situation. Vet att vad som helst kan hända under förlossningen och senare i livet och att det inte finns några garantier tyvärr
Kram!