• mejola

BF Juni 2010!

BF Juni 2010! Nu är jag med i så många Junitrådar att jag tänker jag samlar alla dessa underbara FL.are i en enda stor samlingstråd. Här är de som väntar barn i juni, alla är välkommna från förstföderskor till er omföderskor. BFlistan finner ni här, skriv gärna in er: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48244012.html Välkommen in i värmen, hoppas ni ska trivas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-25 20:19

Lite länkar:

Se hur bebisen växer i magen vecka för vecka:

www.babyvarlden.se/Verktyg/Se-barnet-vaxa-i-magen/uSeu-barnet-og-magen-din-vokse/

Se hur bebisen ser ut vecka för vecka:

pregnancyandbaby.sheknows.com/pregnancy/baby/Week-4--What-your-baby-looks-like-now-3084.htm

3dpregnancy.parentsconnect.com/calendar/1-week-pregnant.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 22:23

Träfftråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48588935.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 16:11

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 17:13
    Bildtråd (fungerande länk)

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48994554.html

• Svar på tråden BF Juni 2010!
  • majess
    stina84 skrev 2009-12-01 10:33:29 följande:
    Å vilket härligt resultat! Hoppas jag får lika bra besked imorgon Innan har jag inte oroat mig inför kub, men ju närmare jag kommer dagen dessto oroligare blir jag Hoppas så att allt är bra med det lilla pyret ♥
    klart det kommer vara!!!! du kan va lugn!!! jag tror man ojjar upp sig ju närmre det kommer,när bm började med ul igår så låg jag med handen för ögonen o bad henne tala om ifall den levde el ej......så knäppa tankar får man nog!!! ska bli spännande att se ditt resultat sedan! du får skriva in det med en gång men oroa dig inte!
  • majess

btw,en lite udda sak som bevisar min alldeles galet sjuka humor/hjärna,på ul sa bm att den växte på rätt bra vilket får mig(klantarsel) att givetvis fläka ur mig att "ja den växer som en belgisk blå därinne" SMART!!! mannen höll på o skämmas ögonen ur sig o bm såg helt oförstående ut......
    på vägen hem i bilen sa gubben att det var synd att det var jag som var gravid o inte han för med mina läckra kommentarer i "fel" tillfällen hade jag inte fått följa med till bm....

• Pepparkaksdeg
    Joggi skrev 2009-11-30 20:39:52 följande:
    Pepparkaksdeg - Nej jag vet inte.. Skriver dom journal fast man bara har bokat ett privat UL när jag egentligen går nån annanstans? Orkar inte lägga ner mer energi på det stället. Den 7 Jan ska jag på RUL på ett annat ställe. Där vet jag att dom skriver mått på bilden=)
    [/cita

Nej det kanske dom inte gör. Jaja,du har ju dit RUL kvar,då får du ju definitivt veta som du sa
    AnAngel skrev 2009-11-30 21:10:09 följande:
    Längtar så till fredag när vi ska göra KUB, vill också veta hur "stor" den lill* är... är i v 13+0 den dagen. hur stor borde den vara då?Har sista 2 dagarna haft jätte mycket yrsel, maken har fått gått efter mig i trappan för jag har varit rädd att ramla! Någon annan som känt av detta? Inte haft de förut... Men de är säkert inget farligt (?)...va kul att alla börjar komma en bit på vägen nu...
    Oh ja! Det svartnar för ögonen både titt som tätt här också. Man är ju så himla känslig för tex lågt blodsocker. Själv klarar jag aldrig att vänta på maten till lunch. Sippar på jos mest hela dagen.Illa för tänderna men jag står inte ut annars.
    Sen på det så har man ju ofta även ett lägre blodtryck än vanligt och även det gör ju att man blir yrslig när man reser sig eller går upp för en trappa. Blä!
    Smoky Barrett skrev 2009-11-30 21:12:03 följande:
    Samma här, jordens huvudvärk.. Spelar ingen roll att jag tar alvedon, hjälper inte ett dugg. Hade ofta ont i huvudet tidigare i graviditeten, men det vart bättre och jag trodde jag hade sluppit det nu.. Har ni börjat handla julklappar än? Jag har verkligen inte kommit för mig att göra det än. Ska väl börja i veckan. Imorgon har sonen julspel i skolan. Han är såå taggad! haha. :D
    Har också ont i skallen till och från. Tycker inte heller alvedon hjälper.
    Kanske har blodsockret eller blodtrycket något att göra med saken även här ?
  • stina84
    majess skrev 2009-12-01 11:56:02 följande:
    klart det kommer vara!!!! du kan va lugn!!! jag tror man ojjar upp sig ju närmre det kommer,när bm började med ul igår så låg jag med handen för ögonen o bad henne tala om ifall den levde el ej......så knäppa tankar får man nog!!! ska bli spännande att se ditt resultat sedan! du får skriva in det med en gång men oroa dig inte!
    Ja du har rätt Jag ska försöka glädjas åt morgondagen Längtar så efter att bara kunna skrika ut att man är gravid!
    När ni fick alla era mått och resultatet, fick ni det nedskrivet på ett papper eller hur funkar det? Aldrig att jag kommer kunna komma ihåg alla mått i huvudet..
    ♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • stina84
    majess skrev 2009-12-01 11:59:39 följande:
    btw,en lite udda sak som bevisar min alldeles galet sjuka humor/hjärna,på ul sa bm att den växte på rätt bra vilket får mig(klantarsel) att givetvis fläka ur mig att "ja den växer som en belgisk blå därinne" SMART!!! mannen höll på o skämmas ögonen ur sig o bm såg helt oförstående ut......på vägen hem i bilen sa gubben att det var synd att det var jag som var gravid o inte han för med mina läckra kommentarer i "fel" tillfällen hade jag inte fått följa med till bm....
    haha riktigt roligt Min gubbe hade börjat asgarva om jag sagt något sådant, han hade inte kunnat hålla sig
    Pepparkaksdeg skrev 2009-12-01 12:59:33 följande:
    Pepparkaksdeg - Nej jag vet inte.. Skriver dom journal fast man bara har bokat ett privat UL när jag egentligen går nån annanstans? Orkar inte lägga ner mer energi på det stället. Den 7 Jan ska jag på RUL på ett annat ställe. Där vet jag att dom skriver mått på bilden=)[/citaNej det kanske dom inte gör. Jaja,du har ju dit RUL kvar,då får du ju definitivt veta som du sa Har också ont i skallen till och från. Tycker inte heller alvedon hjälper.Kanske har blodsockret eller blodtrycket något att göra med saken även här ?
    Jag får med blodtrycksfall. Fast "bara" när jag är på jobbet. Det blir när jag står upp länge, oftast håller man på att hjälpa någon gammal tant att ta sig fram och så måste man sätta sig mitt i allt för man håller på att svimma... Hoppas blodtrycket ökar snart så man slipper detta. När man är hemma går det ju bra, då lyssnar man ju på kroppens signaler hela tiden..
  • Pepparkaksdeg

Alltså jag fattar inte varför dom gör kub så "sent" som v 13 på många!
    Det hinner ju hända så mycket på utvecklingen av fostret mellan v11 och 13.
    Vid vecka 12 så har man ju satt den senaste gränsen för frivillig abort tex. Efter det så ska man ha väldigt starka skäl till abort efter som man är så långt gången. Tror tillockmed man måste överklaga till socialstyrelsen! Eller är jag helt ute och cyklar nu?
    Känns ju jätteviktigt att få KUB resultat så tidigt det bara går,alltså i början på v 11!

• Pepparkaksdeg
    majess skrev 2009-12-01 11:59:39 följande:
    btw,en lite udda sak som bevisar min alldeles galet sjuka humor/hjärna,på ul sa bm att den växte på rätt bra vilket får mig(klantarsel) att givetvis fläka ur mig att "ja den växer som en belgisk blå därinne" SMART!!! mannen höll på o skämmas ögonen ur sig o bm såg helt oförstående ut......på vägen hem i bilen sa gubben att det var synd att det var jag som var gravid o inte han för med mina läckra kommentarer i "fel" tillfällen hade jag inte fått följa med till bm....
    Hahaha! Själv tycker ajg att det var en sjukt rolig kommentar!
  • stina84
    Pepparkaksdeg skrev 2009-12-01 13:22:56 följande:
    Alltså jag fattar inte varför dom gör kub så "sent" som v 13 på många!Det hinner ju hända så mycket på utvecklingen av fostret mellan v11 och 13.Vid vecka 12 så har man ju satt den senaste gränsen för frivillig abort tex. Efter det så ska man ha väldigt starka skäl till abort efter som man är så långt gången. Tror tillockmed man måste överklaga till socialstyrelsen! Eller är jag helt ute och cyklar nu?Känns ju jätteviktigt att få KUB resultat så tidigt det bara går,alltså i början på v 11!
    18 veckan är sista frivilliga veckan för laglig abort i Sverige och har varit så sedan någon gång av mitten på 70 talet.
    Men jag förstår ändå vad du menar. Om man nu kan göra ett kub i v.11 förstår jag inte varför de ska vänta in i det sista.. Ju längre man går desto jobbigare blir det ju..
  • Pepparkaksdeg
    stina84 skrev 2009-12-01 13:33:39 följande:
    18 veckan är sista frivilliga veckan för laglig abort i Sverige och har varit så sedan någon gång av mitten på 70 talet.Men jag förstår ändå vad du menar. Om man nu kan göra ett kub i v.11 förstår jag inte varför de ska vänta in i det sista.. Ju längre man går desto jobbigare blir det ju..
    OJ! Får man göra abort "utan starka skäl" så långt!
    Undrar vad jag fått v 12 ifrån?
  • hoppfull trots allt

Den svenska abortlagen

Den nu gällande svenska abortlagen antogs 1975. Den föreskriver att en kvinna får avbryta graviditeten före utgången av 18:e graviditetsveckan utan att behöva uppge sina skäl för det. Kvinnan fattar själv sitt beslut, men erbjuds stödsamtal före och efter utförd abort.

Efter 18:e graviditetsveckan kan abort ske om ”synnerliga skäl” föreligger. En kurator utreder då fallet och sedan är det Socialstyrelsen som beslutar om aborten får genomföras. Abort får dock inte utföras om fostret kan överleva utanför livmodern. I dag är den gränsen i praktiken satt vid 22:a graviditetsveckan i Sverige. Om havandeskapet dock kan medföra allvarlig fara för kvinnans liv eller hälsa, kan dock Socialstyrelsen ge tillstånd till att avbryta graviditeten oavsett hur långt graviditeten gått. Aborter efter 18:e veckan är dock mycket ovanliga i Sverige. De flesta graviditeter som avbryts sker tidigt.

Om man på rul hittar svåra skador och missbildningar så får man hjälp att ansöka hos socialstyrelsen om abort, det nekas inte men det måste ändå sökas tillstånd, har en bekant som råkade ut för det, bebisen visade sig inte ha någon hjärna och skulle inte klara sig länge utanför magen  
    hursomhelst så fixade sjukvården med tillstånd och allt så den biten slapp dom allafall

Svar på tråden BF Juni 2010!