• mejola

BF Juni 2010!

BF Juni 2010! Nu är jag med i så många Junitrådar att jag tänker jag samlar alla dessa underbara FL.are i en enda stor samlingstråd. Här är de som väntar barn i juni, alla är välkommna från förstföderskor till er omföderskor. BFlistan finner ni här, skriv gärna in er: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48244012.html Välkommen in i värmen, hoppas ni ska trivas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-25 20:19

Lite länkar:

Se hur bebisen växer i magen vecka för vecka:

www.babyvarlden.se/Verktyg/Se-barnet-vaxa-i-magen/uSeu-barnet-og-magen-din-vokse/

Se hur bebisen ser ut vecka för vecka:

pregnancyandbaby.sheknows.com/pregnancy/baby/Week-4--What-your-baby-looks-like-now-3084.htm

3dpregnancy.parentsconnect.com/calendar/1-week-pregnant.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 22:23

Träfftråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48588935.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 16:11

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 17:13
    Bildtråd (fungerande länk)

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48994554.html

• Svar på tråden BF Juni 2010!
  • MaraFara

Låg å kände på magen nyss, och kände som en "kant" mellan naveln och blygdbenet, ganska precis i mitten.. Kan det vara livmodern? Är ju enl ultraljudet i fredags i v 14 (13+3).. har dock ingen aning om hur högt livmodern ska gå vid den här tidpunkten..

• Yossan

Dagens!

Har inte varit inne på ett tag. Är i vecka 13 (12+1) nu. Woho!

Är Buzzador och buzzar just nu Ifs gravidförsäkringar - och det måste jag ju göra även här!

Går gärna in på www.if.se/gravid och kika. Är någon intresserad av att en försäkringsrådgivare från If ska ringa upp och ge tips och råd kring gravidförsäkring, svara på andra frågor kring försäkringar o dyl - lämna ett meddelande i min inbox med mailadress alt telefonnummer så ordnar jag en kontakt!

Ha det så gott!

• annanazell

Jag tror det lutar åt att jag tänker behålla barnet. Känner att jag nog inte kan genomgå en abort. Sen får vi hoppas att karl tar sitt förnuft till fånga och kommer tillbaka.....:(

• Mamsterbabe

nu har jag äntligen lagt ut bilder på magen i mitt galleri, under starka bilder.
    Kan någon/några vara snälla & ta en titt & säg om ni tycker magen har växt?

vem vet, jag kanske går runt med en inbillad kula på magen? ;)
    skriv vad ni tror i min gb, jag hinner inte med att läsa i tråden ibland :)

Tack !

• Milliemolly
    Pepparkaksdeg skrev 2009-12-01 13:22:56 följande:
    Alltså jag fattar inte varför dom gör kub så "sent" som v 13 på många!Det hinner ju hända så mycket på utvecklingen av fostret mellan v11 och 13.Vid vecka 12 så har man ju satt den senaste gränsen för frivillig abort tex. Efter det så ska man ha väldigt starka skäl till abort efter som man är så långt gången. Tror tillockmed man måste överklaga till socialstyrelsen! Eller är jag helt ute och cyklar nu?Känns ju jätteviktigt att få KUB resultat så tidigt det bara går,alltså i början på v 11!
    Enligt min barnmorska finnse det ingen gräns för abort om det är "fel" på barnet..........jag fick RUL i vecka 19+2.......................shit och få reda på något så sent, HUGA!
  • JuliaIsabella

Lycka till alla ni som väntar på kubb en annan får vänta till vecka 16 och göra fvp så nervös!!!
    vecka 12+3 i dag tiden går sakta just nu tycker jag

• Milliemolly

hoppfull trots allt skrev 2009-12-01 15:05:35 följande:

För våran del har vi valt att göra FVP först och främst pga min ålder, kommer att ha fyllt 41 innan bebisen föds.. I min åldersgrupp är det ca 1 barn som föds med DS på ca 90 fullgångna graviditeter. Sen har jag 4 barn sen tidigare och det känns inte rättvist gentemot dom om vi skulle få ett skadat/sjukt barn som kräver väldigt mycket mer och vi bor så till att sjukvården hos oss är bara en vårdcentral öppet på dagtid, skulle barnet ofta behöva sjukvård har vi minst 10 mil enkel väg till närmsta större sjukhus, behövs ännu mer resurser är det minst 23 mil enkel väg.Vi har haft en enormt jobbig perid på 3 år med mina 2 äldsta töser så jag känner att jag inte räcker till heller som mamma i den sitsen jag varit i, men tack och lov har det börjat vända för dom.Så vi har bestämt innan att är det något fel så avbryter vi graviditeten, annars skulle jag inte riskera att göra provet heller. Missfallsrisken är ca 1 på 100 prov, på senare tid har dom börjat säga 0.5 på 100 men läkaren i går sa 1 på 100 till oss..I vårat landsting gör dom numera endast snabbanalysen, dvs koll på trisomi 13, 18 och 21 för det har visat sig att övriga fel är så jätteovanliga och oftast ärftliga, har man något ärftligt så gör dom dock fullständig kromosomodling vilket tar 3 veckor. Vid snabbanalysen har labbet svaret på 2 dygn, själv får du svaret inom en vecka.Du kan börja läcka fostervatten efter provet, lite är ingen fara. Sen ska du inte göra några fysiska ansträngningar på ett par dagar och inte lyfta.Jag hade också ett MA för 2 år sen men fick inte reda på någon anledning till varför. Detta var i v 14, graviditeten hade avstannat i v 10, fick reda på det på ul inför FVP. I vilken v fick du MA och hur fick du reda på att det berodde på DS? (om du vill svara på det)Detta var lite av infon vi fick igår.. hoppas du får några bra svar. Man kan ju bara ta ställning själv, jag respekterar andras val och hur dom ställer sig till det hela, detta är enbart utifrån mig och min situation. Vet att vad som helst kan hända under förlossningen och senare i livet och att det inte finns några garantier tyvärrKram!
    Det upptäcktes på KUb att fostret var sjukt. När jag skulle på "second opinion" 4 dagar senare på mitt hemsjukhus visade xcet sig att fostret hade avlidit av sig själv under de 4 dagarna. Eftersom fostret redan var dörr kunde fvp tas så tidigt (var i vecka 14). Jag fick 1:4 på NUPP och 1:2 på KUB vilket visade sig stämma med fvp som sa Downs syndrom.

Det var skönt att naturen själv tog han dom det så vi slapp ta ställning, men vi inne på abort. Vi har en 2-åring här hemma som också behöver oss. Jag respekterar andra människors val fullt ut och jag vet att de som har DS-barn hemma älskar dem och inte ångrar eller väljer bort alls..............

NU går jag här och väntar på blodprovsanalysen efter KUB................på KUB-UL såg det bra ut. hade bakgrundsrisk 1:111 och fick risken 1:549 efteråt. Naclspalten var 1,2mm. Förra gången var den 6,2. De såg också ett näsben nu, det gjorde de inte förra gången. SÅ jag sitter här och ber till högre makter att mitt blodprov var bra så att jag kan slappna av och glädjas av min graviditet!
  • Milliemolly
    mejola skrev 2009-12-01 16:58:17 följande:
    här verkar dom väldigt ovilligt vilja gära abort efter v.12, visseligen är de rätt bra, vid v.12 är de ju en fullt fungerande bebis som bara ska växa på sig. Men v.18 är ju den lagliga gränsen. ja skulle nog aldrig klara av att göra nått sånt efter v.12
    Det skulle du nog om t ex bebisen visade sig sakna hjärna. Våra bekantas foster saknade hela lillhjärnan. Då är beslutet inte så mycket att välja mellan.
  • Milliemolly
    Bustrollen skrev 2009-12-01 18:05:18 följande:
    Jag bakar faktiskt hellre bröd och så numera...har så dåligt tålamod Dock så tycker jag det är roligt att garnera tårtor för egen del, till mig själv utan prestationskravet. Om det är till andra så jämför de jämt med superkonditorer och marsipanskulturerare och det är inte jag...inte ens nära Knäck låter gott!
    Jag gjorde en sats på 75 st knäck i lördagskväll - de är slut och det är bara jag som ätit.................
  • JuliaIsabella
    Milliemolly skrev 2009-12-01 19:24:51 följande:
    hoppfull trots allt skrev 2009-12-01 15:05:35 följande:
    Det upptäcktes på KUb att fostret var sjukt. När jag skulle på "second opinion" 4 dagar senare på mitt hemsjukhus visade xcet sig att fostret hade avlidit av sig själv under de 4 dagarna. Eftersom fostret redan var dörr kunde fvp tas så tidigt (var i vecka 14). Jag fick 1:4 på NUPP och 1:2 på KUB vilket visade sig stämma med fvp som sa Downs syndrom. Det var skönt att naturen själv tog han dom det så vi slapp ta ställning, men vi inne på abort. Vi har en 2-åring här hemma som också behöver oss. Jag respekterar andra människors val fullt ut och jag vet att de som har DS-barn hemma älskar dem och inte ångrar eller väljer bort alls..............NU går jag här och väntar på blodprovsanalysen efter KUB................på KUB-UL såg det bra ut. hade bakgrundsrisk 1:111 och fick risken 1:549 efteråt. Naclspalten var 1,2mm. Förra gången var den 6,2. De såg också ett näsben nu, det gjorde de inte förra gången. SÅ jag sitter här och ber till högre makter att mitt blodprov var bra så att jag kan slappna av och glädjas av min graviditet!
    Kul håller tummarna för att allt är som det ska
    har en liten prins som fyller 1 år på fredag som har det lilla extra DS =) helt underbar
    men ska nu göra ett fvp den 28 dec har 3 barn och skulle inte gå med ett barn med ett svårt handikapp så vi håller tummarna
Svar på tråden BF Juni 2010!