• mejola

BF Juni 2010!

BF Juni 2010! Nu är jag med i så många Junitrådar att jag tänker jag samlar alla dessa underbara FL.are i en enda stor samlingstråd. Här är de som väntar barn i juni, alla är välkommna från förstföderskor till er omföderskor. BFlistan finner ni här, skriv gärna in er: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48244012.html Välkommen in i värmen, hoppas ni ska trivas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-25 20:19

Lite länkar:

Se hur bebisen växer i magen vecka för vecka:

www.babyvarlden.se/Verktyg/Se-barnet-vaxa-i-magen/uSeu-barnet-og-magen-din-vokse/

Se hur bebisen ser ut vecka för vecka:

pregnancyandbaby.sheknows.com/pregnancy/baby/Week-4--What-your-baby-looks-like-now-3084.htm

3dpregnancy.parentsconnect.com/calendar/1-week-pregnant.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 22:23

Träfftråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48588935.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 16:11

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 17:13
    Bildtråd (fungerande länk)

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48994554.html

• Svar på tråden BF Juni 2010!
  • Summer
    Joggi skrev 2009-12-03 17:22:54 följande:
    Kommer man göra nån gyn-undersökning under graviditeten? Alltså rutin...Trodde faktiskt man skulle göra ett bland dom första besöken innan när jag tänkte på det.. Men varför vet jag inte=) Cellprov har jag ganska nyss tagit så det behövdes inte.....Och vad händer på BM-besöken i framtiden? Intressant att veta vad som väntar=)
    Vad menar du med gynundersökning? Du har ju ett RUL =Rutinultraljud i v. 18-19 :)
  • Xtra
    Kommer man göra nån gyn-undersökning under graviditeten? Alltså rutin...Trodde faktiskt man skulle göra ett bland dom första besöken innan när jag tänkte på det.. Men varför vet jag inte=) Cellprov har jag ganska nyss tagit så det behövdes inte.....Och vad händer på BM-besöken i framtiden? Intressant att veta vad som väntar=)
    Jag fick göra en gynundersökning alldeles i början av min graviditet, när jag fick träffa MVC-läkaren, men jag vet inte om det är rutin. Jag är ju ett "specialfall" då jag är reumatiker och har högt blodtryck.

Vid de senare kontrollerna hos bm vet jag att de mäter magen o sånt... mer får någon mer berätta, för jag har aldrig varit gravid tidigare.
  • Smoky Barrett
    Kommer man göra nån gyn-undersökning under graviditeten? Alltså rutin... Trodde faktiskt man skulle göra ett bland dom första besöken innan när jag tänkte på det.. Men varför vet jag inte=) Cellprov har jag ganska nyss tagit så det behövdes inte..... Och vad händer på BM-besöken i framtiden? Intressant att veta vad som väntar=)
    Om man väljer att gå på ett läkarbesök brukar dom göra en gynundersökning, för att se hur livmodern ligger bl a tror jag? Jag kommer inte gå på ett läkarbesök denna gången, då både jag och bm tyckte det var onödigt. Läkaren på mott läser i journalen och om han tycker att han vill träffas iaf, så brukar det bli så.
    Bm brukar inte göra gynundersökningar om inte det, som du säger ska tas cellprov eller möjligtvis klamydiaprov.
    Sen vet jag inte riktigt hur resterande besök kommer att se ut. Jag antar att  jag nästa gång jag kommer dit, ska få höra hjärtljuden och så ska hon väl börja mäta sf-måttet.
  • Pepparkaksdeg

hoppfull trots allt skrev 2009-12-03 17:42:34 följande:

Hemofer har jag tagit tidigare i mina andra graviditeter då magen INTE säckar ihop av den men den är alldeles för mild för mig nu.. Kosttillskottet som jag äter dagligen innehåller tom mer järn+allt övrigt man behöver som folsyra od.. 18 mg är innehållet i ACO Kvinna mot Hemofers 9 mg. Jämför man det mot Niferex som innhåller 100 mg så blir det ju skillnad. Men har man bra Hb så är det säkert jättebra att hålla det i skick med Hemofer..
    Det järn som finns i Aco kvinna är inte hemjärn och tas inte upp av kroppen lika lätt alls som hemjärn. Så det går inte att jämföra.

Äter man hela dagsdosen Hemofer så kommer man upp i 36 mg. Varav den största delen är hemjärn.

Fast det är inte säkert att man fixar till sitt järnvärde med den ändå,speciellt inte som gravid. Då kan man behöva just den du skrev; Niferex

Vilken typ av järn innehåller Niferex?
    Och om det är av båda sorter; hur mycket av varje?
    Hur upplever du att magen fungerar när du äter Niferex?
    Nyfiken,hahaha
  • smultronet77
    Summer skrev 2009-12-03 15:20:49 följande:
    Hur mår ni idag? Jag (och bebis) har varit nere vid vattnet och fotat rimfrosten, så vackert! Kika gärna in på min blogg: www.detsannalivet.blogspot.comFör övrigt är jag mest trött idag, äter regelbundet typ var tredje timme så jag slipper må illa :)
    Vilken fin blogg du har! Finns det några andra trevliga gravidbloggar som någon kan tipsa om?

Själv har jag gjort KUB-testet idag och fick jättebra resultat 1:14000, så jag är så lättad! Det var verkligen värt att göra det (så här i efterhand...). Han/hon låg och sov därinne, så den sprattlade inte runt så mycket. Har redan gjort 4 UL! Hade en blödning i vecka 6 och åkte till akuten, men då såg de inga hjärtljud, så vi fick komma tillbaka en vecka senare och göra ett till VUL. Då såg man hjärtat slå! Vi har gjort IVF, så jag fick även göra ett VUL i vecka 10. Skulle gärna göra flera, för det är ju så kul att se den lilla!
  • Joggi
    Summer skrev 2009-12-03 18:10:59 följande:
    Vad menar du med gynundersökning? Du har ju ett RUL =Rutinultraljud i v. 18-19 :)
    Menade vaginal undersökning, klumpigt uttryckt kanske=)
    Xtra skrev 2009-12-03 18:21:16 följande:
    Jag fick göra en gynundersökning alldeles i början av min graviditet, när jag fick träffa MVC-läkaren, men jag vet inte om det är rutin. Jag är ju ett "specialfall" då jag är reumatiker och har högt blodtryck. Vid de senare kontrollerna hos bm vet jag att de mäter magen o sånt... mer får någon mer berätta, för jag har aldrig varit gravid tidigare.
    Smoky Barrett skrev 2009-12-03 18:23:36 följande:
    Om man väljer att gå på ett läkarbesök brukar dom göra en gynundersökning, för att se hur livmodern ligger bl a tror jag? Jag kommer inte gå på ett läkarbesök denna gången, då både jag och bm tyckte det var onödigt. Läkaren på mott läser i journalen och om han tycker att han vill träffas iaf, så brukar det bli så. Bm brukar inte göra gynundersökningar om inte det, som du säger ska tas cellprov eller möjligtvis klamydiaprov.Sen vet jag inte riktigt hur resterande besök kommer att se ut. Jag antar att  jag nästa gång jag kommer dit, ska få höra hjärtljuden och så ska hon väl börja mäta sf-måttet.
    Tack för svaren
  • Milliemolly

Leverpastej, rött kött, broccoli, spenat, gröna grönsaker, blodpudding osv..........är järnrika och ät en clementin eller drick lite juice till så tas järnet upp bättre!

Jag hade superdåligt järnvärde med dottern. Var upp i 3X duroferon om dagen, tagna med c-brus utan måltider till för att det skulle tas upp.

Fick 4 blodtransfusioner på BB efter förlossningne pga mitt låga HB. Var vit som ett lakan i ansiktet

Hemofer och Niferex är ju relativt milda.

Det finns även järn som en brustablett som min BM rekommenderade. Likså Blutsaft.

SUCK.............ännu inget brev om det slutgiltiga KUB. Jobbig väntan om det ska höja eller sänak resultatet!

• NellieMonique
    stina84 skrev 2009-12-03 10:32:58 följande:
    Det var inget högt järnvärde dt inte. Du måste känna dig jätte trött?Jag har med väldigt lågt tryck nu. Ligger endast på 100/50 så jag blir väldigt lätt svimfärdig. Jobbigt när man jobbar inom hemtjänsten. Ska berätta på jobbet nu, så om det går får de ta det tyngsta åt mig.
    Ja jisses vad trött jag är,kanske inte sov trött bara slö. Men ska till Bm på tisdag och ta nytt hb och hoppas att det gått upp lite.
    Ja jag jobbar med inom vården och det är mycket upp och ner från golvet och då svartnar det framför ögonen på en.Obehagligt!
  • Yossan

Någon mer än jag som är sjukt trött!?
    Är i v 13. Ferritinprovet var bra, 45, och Hb 138. Inget att klaga på. Somnar dock gärna vid 21-tiden och är trots det helt slut på morgonen, när jag går upp vid 6-tiden. Är så trött att jag tror att jag snart ska gå sönder. Är rädd för att göra misstag på jobbet pga tröttheten. Och att vara trött gör ju inte direkt humöret på topp. Är superkänslig och blir gråtfärdigt för minsta lilla. Hör jag ett litet barn gråta så knyter det sig i magen. Vad är det som händer!?

• hoppfull trots allt
    Pepparkaksdeg skrev 2009-12-03 18:45:02 följande:
    hoppfull trots allt skrev 2009-12-03 17:42:34 följande: Det järn som finns i Aco kvinna är inte hemjärn och tas inte upp av kroppen lika lätt alls som hemjärn. Så det går inte att jämföra.Äter man hela dagsdosen Hemofer så kommer man upp i 36 mg. Varav den största delen är hemjärn.Fast det är inte säkert att man fixar till sitt järnvärde med den ändå,speciellt inte som gravid. Då kan man behöva just den du skrev; NiferexVilken typ av järn innehåller Niferex?Och om det är av båda sorter; hur mycket av varje?Hur upplever du att magen fungerar när du äter Niferex?Nyfiken,hahaha
    man får lära sig något nytt varje dag
    Jag har faktiskt ingen aning vilken sort det är i Niferex men det stod något om tvåvärt järn.. har ju precis börjat med det, det jag känner än är en läskig järnsmak i munnen Jag har tidigare blivit lös i magen av järn så vi får väl se.. diarre eller förstoppad är väl som pest eller kolera?

Hittade faktiskt en bra sida,järnvärdet ska ligga över 10 på kvinnor och 30 på män.. Stod också en hel del om vilken mat som innehåller mycket hemjärn också. Järn som järn har jag alltid trott!

http://www.erol.se/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=26
Svar på tråden BF Juni 2010!