• mejola

BF Juni 2010!

BF Juni 2010! Nu är jag med i så många Junitrådar att jag tänker jag samlar alla dessa underbara FL.are i en enda stor samlingstråd. Här är de som väntar barn i juni, alla är välkommna från förstföderskor till er omföderskor. BFlistan finner ni här, skriv gärna in er: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48244012.html Välkommen in i värmen, hoppas ni ska trivas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-25 20:19

Lite länkar:

Se hur bebisen växer i magen vecka för vecka:

www.babyvarlden.se/Verktyg/Se-barnet-vaxa-i-magen/uSeu-barnet-og-magen-din-vokse/

Se hur bebisen ser ut vecka för vecka:

pregnancyandbaby.sheknows.com/pregnancy/baby/Week-4--What-your-baby-looks-like-now-3084.htm

3dpregnancy.parentsconnect.com/calendar/1-week-pregnant.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 22:23

Träfftråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48588935.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 16:11

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 17:13
    Bildtråd (fungerande länk)

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48994554.html

• Svar på tråden BF Juni 2010!
  • JuliaIsabella
    Makaroon skrev 2009-12-03 22:16:53 följande:
    Hejsan! Har varit inaktiv ett tag pga tröttheten som nu ikväll fått sin förklaring. Jag har varit orolig ett par dagar pga lite blod och mer intensiva dragningar i magen än vanligt så när jag idag kom in för dateringsskanning så sa jag direkt att vi var lite oroliga. Skulle vi inte ha varit fick vi snart veta. Det tog inte många sekunder efter det att skanningen börjat så utbrast sonografen - nämen här har vi en överraskning (fast på engelska då). Vi väntar nämligen tvillingar, med varsin moderkaka och båda pigga, glada och poserande. De ser ut som ying och yang där dom ligger tillsammans på bilden så det är vad jag kallar dom nu! Maken är fortfarande smått chokerad eftersom vi nu definitivt inte kan bo kvar i ettan två trappor upp utan hiss. Tänker praktiskt gör han i alla fall. Jag ler mest maniskt och längar tills imorron då jag ska berätta för kollegorna hur det står till, lär ju knappast kunna hålla det hemligt mycket längre ändå.Klart slut, och nu när jag verkligen verkligen vet att dom finns där ska jag försöka vara mer härinne och lära mig mer om vad jag har att förvänta. Nån som redan är tvillingförälder och kan berätta hur det är?
    Fantastiskt stort grattis till er =) dubbel lycka men oxå dubbelt med jobb =) lycka til
  • MaraFara

Själv har jag visat tendenser till högt blodtryck.. Jag brukar i normala fall ligga på 110/60, men vid inskrivningen så låg mitt blodtryck på 120/80.. Trodde att det var en tillfällighet, men så kollade jag trycket igår på jobbet och det låg på 123/81 o en puls på 102.. Och då var jag inte stressad heller.. Läste nånstans att under andra trimestern så ska blodtrycket sjunka, för att sen stiga efter v 26.. Ska bli intressant att se vart mitt blodtryck tar vägen..
    Måste ringa Bm idag.. Är trött, mer trött än vad som är vanligt.. Känner dessutom att jobba som sjuksköterska på an akutmottagning o vara supertrött är inte riktigt bra.. Är inte alls alert, och med på allt..

• Juniblomma 2010

Summer
    Jag måste äta hela tiden för jag mår så illa annars, hoppas det går över snart.

Makaroon

Grattis till tvillingar
    Jag väntar också tvillingar, så roligt med fler i samma månad som väntar tvillingar.

MaraFara
    Usch inte roligt med högt blodtryck så tidigt i graviditeten, klart man oroar sig.

Nu har jag missat att svara massor här men jag har inte riktigt hängt med i gruppen men jag tittar in lite då och då, ska försöka vara lite mer delaktig från och med nu.

Jag har köpt en doppler och hört båda kottarna nu i v 11
    På måndag har jag ett ultraljud inbokat, längtar som en tok att få se dom små igen.

• Trojanen
    MaraFara skrev 2009-12-04 05:30:14 följande:
    Själv har jag visat tendenser till högt blodtryck.. Jag brukar i normala fall ligga på 110/60, men vid inskrivningen så låg mitt blodtryck på 120/80.. Trodde att det var en tillfällighet, men så kollade jag trycket igår på jobbet och det låg på 123/81 o en puls på 102.. Och då var jag inte stressad heller.. Läste nånstans att under andra trimestern så ska blodtrycket sjunka, för att sen stiga efter v 26.. Ska bli intressant att se vart mitt blodtryck tar vägen.. Måste ringa Bm idag.. Är trött, mer trött än vad som är vanligt.. Känner dessutom att jobba som sjuksköterska på an akutmottagning o vara supertrött är inte riktigt bra.. Är inte alls alert, och med på allt..
    Jag hoppas att det inte stämmer för alla, mitt blodtryck var väldans lågt vid inskrivningen, 85/60, så sjunker det mer lär jag väl inte kunna stå mer. Redan nu får jag verkligen tänka på att inte göra för snabba rörelser, då blir det snurrigt på en gång.
  • Xtra
    Själv har jag visat tendenser till högt blodtryck.. Jag brukar i normala fall ligga på 110/60, men vid inskrivningen så låg mitt blodtryck på 120/80.. Trodde att det var en tillfällighet, men så kollade jag trycket igår på jobbet och det låg på 123/81 o en puls på 102.. Och då var jag inte stressad heller.. Läste nånstans att under andra trimestern så ska blodtrycket sjunka, för att sen stiga efter v 26.. Ska bli intressant att se vart mitt blodtryck tar vägen.. Måste ringa Bm idag.. Är trött, mer trött än vad som är vanligt.. Känner dessutom att jobba som sjuksköterska på an akutmottagning o vara supertrött är inte riktigt bra.. Är inte alls alert, och med på allt..
    Jag har högt blodtryck och äter blodtryckssänkande. Mätte blodtrycket igår hos bm och det var 145/90, vilket är ett helt ok värde för mig. Har haft högt blodtryck i ett par år utan att någon vet varför. Utan mediciner ligger jag lätt på 180/110 o såna siffror... bbrrrr!
  • smurfensmamma

Juniblomma 2010 skrev 2009-12-04 08:15:50 följande:

SummerJag måste äta hela tiden för jag mår så illa annars, hoppas det går över snart.MakaroonGrattis till tvillingar Jag väntar också tvillingar, så roligt med fler i samma månad som väntar tvillingar.MaraFaraUsch inte roligt med högt blodtryck så tidigt i graviditeten, klart man oroar sig.Nu har jag missat att svara massor här men jag har inte riktigt hängt med i gruppen men jag tittar in lite då och då, ska försöka vara lite mer delaktig från och med nu.Jag har köpt en doppler och hört båda kottarna nu i v 11 På måndag har jag ett ultraljud inbokat, längtar som en tok att få se dom små igen.
    Var köper man en doppler?
  • AnAngel

Macaroon: Va kul med dubbel lycka! Grattis!

Stina och Summer: va roligt med lyckade KUB tester, oh va kul att ha fått se de lilla livet där inne! *längtar till 16:00 idag, då är de dags för mitt...*

Kela81: Kul att höra ifrån dig, bra att blödningen var ofarlig. Hoppas din dator snart är lagad!

När tar man prover och tittar järnvärdet (ej hb) de tog de kapillärt på mig vid inskrivningen... de tog även massa blodprover, men inte hört ngt om de... ska man då tänka att allt är bra? Blir ju bara tröttare och tröttare... men de kanske är så.. men trodde de skulle vända... inte gå åt andra hållet... haha... 13+0 idag!

• kristallen
    Makaroon skrev 2009-12-03 22:16:53 följande:
    Hejsan! Har varit inaktiv ett tag pga tröttheten som nu ikväll fått sin förklaring. Jag har varit orolig ett par dagar pga lite blod och mer intensiva dragningar i magen än vanligt så när jag idag kom in för dateringsskanning så sa jag direkt att vi var lite oroliga. Skulle vi inte ha varit fick vi snart veta. Det tog inte många sekunder efter det att skanningen börjat så utbrast sonografen - nämen här har vi en överraskning (fast på engelska då). Vi väntar nämligen tvillingar, med varsin moderkaka och båda pigga, glada och poserande. De ser ut som ying och yang där dom ligger tillsammans på bilden så det är vad jag kallar dom nu! Maken är fortfarande smått chokerad eftersom vi nu definitivt inte kan bo kvar i ettan två trappor upp utan hiss. Tänker praktiskt gör han i alla fall. Jag ler mest maniskt och längar tills imorron då jag ska berätta för kollegorna hur det står till, lär ju knappast kunna hålla det hemligt mycket längre ändå.Klart slut, och nu när jag verkligen verkligen vet att dom finns där ska jag försöka vara mer härinne och lära mig mer om vad jag har att förvänta. Nån som redan är tvillingförälder och kan berätta hur det är?
    Grattis till tvillingarna !!!
    Älskar mina barn och maken också
  • Sweetangel85
    Fast 120/80 är inte högt blodtryck, det e fullt normalt. så de behöver du inte oroa dig för!
  • AnAngel

Någon som vet hur man lätt kan räkna ut vad man får i mammapenning?
    Ringt försäkringskassan men de går ju inte att komma fram...
    Har poänglön på jobbet så lönen beror på vilka passa man har varje månad... sen såg jag även på fk hemsida att sgi inte påverkas de sista 6 mån före beräknad förlossning.... Ska jag då räkna på 2009 års inkomst totalt delat på 12? Funderar bara på om jag kan jobba lite mindre obekväma pass jan och feb om de ändå ej spelar roll på min sgi då... . TACKSAM för svar! Lägger ju de schemana nu....
    Tänkte så flitigt som de skrivs i denna tråden så måste ju ngn veta

Svar på tråden BF Juni 2010!