straw2008 skrev 2011-01-22 20:55:45 följande:
Börjar helt klart se varför alla barn utan syskon är då himla bortskämda o självupptagna.... Det kommer ju helt löser från föräldrarna! Säkert på både gott o ont enligt föräldrarna, jag kan dock bara se det på ont. Joo jag är negativ men jag förstår inre hur man kan göra så mot sitt barn faktiskt.
Det finns även dom som har syskon men gärna sluppit dom. Jag har en syster som har avvikelser man inte kan sätta fingret på. Hon är normal utåt, förutom vissa talsvårigheter (kan slänga om orden i en mening). Men hemma var hon katastrofal, slog sönder saker dagligen, förolämpa alla och hade varken empati eller medkännsla. Det var bråk dagligen under hela tonåren. Hon ringde polisen nästan varje helg, för att hon inte fick åka på fest 10mil bort när hon var 14 år etc. Ja helt kaoitiskt och föräldrarna bråka pga henne. Och så fanns ju jag då, som inte existerade pga syrrans alla problem.
Efter den uppväxten känner jag inte alls att man måste ha flera barn, jag avundades min kompis som var ensamt barn som fick sina föräldrars fulla uppmärksamhet och närvaro, hela familjen var så harmonisk och lugn. Även om hon inte hade syskon så hade hon ju kompisar hemma, och vänner som sovöver under helgerna etc, Och hon har aldrig saknat syskon, hon hade exp. kusiner och bästisar som stog henne väldigt nära.