• Pomea

Varför bara ett barn?

Ni som har ett barn!

Varför? Kan eller vill ni inte få fler?

Om ni inte VILL -varför? Vad är fördelarna med endast ett barn? Vad är NACKDELARNA?

Slutligen: Hur gamla var ni när ni skaffade ert barn? Min fördom säger att enbarnsföräldrar(utan planer på fler) är lite äldre än genomsnittet.

• Svar på tråden Varför bara ett barn?
  • Tillalamm
    Gladskit skrev 2012-06-13 20:56:08 följande:
    Tack för påminnelsen om det där med kärleken, det hade jag helt missat.
    Tror du på allvar att det är det som är grejen?
    Att du har sovit hela nätter med dina barn, skulle det övertyga mig?
    Eller att du och din man har massor av egentid?
    Ni slåss om vabdagarna också, härligt.

Jag är uppvuxen i en skara på fyra. Innan vi fick barn var det 100% självklart att vi skulle ha fler. Men den kännedom om mig själv som föräldraskapet har bidragit med är jag glad för, eftersom det har fått mig att inse hur jag är och vad som fungerar för mig.

För vår del handlar det om att vi ska må bra som vuxna också. Vi ska ha tid för barnet och för varann. Vi ska känna att vi gör ett bra jobb. Hellre ger jag 100% till ett barn än känner mig ständigt otillräcklig med två eller fler.

Jag tycker snarast att det är ansvarstagande att INTE skaffa fler barn när man känner som vi självvalda enbarnsföräldrar gör. Varför måste standard vara att ha minst två?

Jag har en helt underbar unge. Jag funderar ofta på hur ytterligare en blandning av mig och min man skulle se ut. Och jag är övertygad om att min etta skulle bli ett jättefint storasyskon. Men jag måste också må bra.

Man ångrar inte sina barn säger de som vet. Och det tror jag inte att jag skulle göra om jag fick ett till. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att jag kan sitta där sen och ångra hela situationen. Inse att "f-n, jag visste att det skulle bli så här".  Innan jag känner i hela min själ och hela min kropp att jag vill gå igenom hela den här processen igen så blir det inga fler barn. Hittills har jag inte känt så. Jag kanske gör det om en vecka eller om två år. Eller aldrig. Men min fina unge lider inte av att vara själv. Han har kusiner, vänner, dagiskompisar och en stor släkt i övrigt som finns för honom och som han är en naturlig del av.
  • korfu08

Vi har sjukdomar som gör att vi inte valt att skaffa fler barn och idag trivs vi jättebra, med ett barn och vi kan göra vad vi vill, vi reser mycket och vår dotter har det bra och vi mår bra själva. Jag känner att detta räcker och orkar inte gå igenom mer, än vad vi gjort och vi har mått dåligt och jag har varit jättesjuk nu är jag mycket bättre och har fått mitt drömjobb och vår dotter idag 6 år trivs med livet och har mycket kompisar och mina föräldrar älskar att vara barnvakter.

• Gumsegumsan

nu väntar jag nr två, men jag kände länge att det var tillräckligt med ett barn. jag håller fullständigt med Gladskit att det är bättre att skaffa barn i den utsträckning man mäktar med och har tid och pengar till. jag är själv uppvuxen i en trebarnsfamilj och detta har fått mig att inse att två barn är max för mig. 

• Astarte

Jag har ett barn som är tre och jag kommer inte skaffa fler. Jag var 30 när jag fick honom. Jag känner helt enkelt att jag inte orkar, framför allt inte när jag är ensamstående med jobb, hund, sjukdom och annat skit. Vi har pratat lite om det, men pappan vill inte heller ha fler (han har två till).

Det räcker bra med ett barn, och jag skaffar inte ett till för hans skull när jag inte vill själv.  

• helene 355

vi har bara ett barn nu som är tre månader men vet ej om de blir fel, äslakr honom så mycket och känner att jag skulle inta ha tid just nu. nu myser vi vid amning och pratra och leker på dagar och sover tillsammans på dagne och jag skulle inte kunn tänka mig ha en 1,5 eller 2 åring som springer omkring och ska ha uppmärksamhet med, måste underhålla en till när man ammar och laga mat och fixa allt till båda, känns som båda inte skulle få den tid dem förtjänar och uppmärksamhet. visst skulle de gå men jag känner att just jag vill inte de, iaf inte som de ser ut nu, kanske ändrar mig om 3 år och känner att dåå är pojken så stor att de skulle kännas okey men annars kanske de bara blir ett barn, min lilla prins. sen fick jag puppp i slutet av gravidditeten och blev igångsatt av de och efter som de är en kvinnosjukdom + graviditetsbesvär så forskas de ju knappt på sånt så man vet inte om man får tillbaka de men läst att många får tillbaka de och tidigare, hade tur och fick de bara 4 veckor innan han kom och hade besvär några veckor efter men mycket mindre.

• Gumsegumsan
    helene 355 skrev 2012-06-22 21:11:42 följande:
    vi har bara ett barn nu som är tre månader men vet ej om de blir fel, äslakr honom så mycket och känner att jag skulle inta ha tid just nu. nu myser vi vid amning och pratra och leker på dagar och sover tillsammans på dagne och jag skulle inte kunn tänka mig ha en 1,5 eller 2 åring som springer omkring och ska ha uppmärksamhet med, måste underhålla en till när man ammar och laga mat och fixa allt till båda, känns som båda inte skulle få den tid dem förtjänar och uppmärksamhet. visst skulle de gå men jag känner att just jag vill inte de, iaf inte som de ser ut nu, kanske ändrar mig om 3 år och känner att dåå är pojken så stor att de skulle kännas okey men annars kanske de bara blir ett barn, min lilla prins. sen fick jag puppp i slutet av gravidditeten och blev igångsatt av de och efter som de är en kvinnosjukdom + graviditetsbesvär så forskas de ju knappt på sånt så man vet inte om man får tillbaka de men läst att många får tillbaka de och tidigare, hade tur och fick de bara 4 veckor innan han kom och hade besvär några veckor efter men mycket mindre.

men han är ju bara 3 månader, mycket kan hinna ändras  tror inte det är helt ovanligt att man känner som du när man har en sån liten bebis!

min son har varit väldigt krävande i perioder och jag hade en förlossning där jag var glad att jag överlevde och jag var länge övertygad om att aldrig göra om det, men nu sitter jag här med bf om 6 dagar  
    min son ser också fram emot att bli storebror och det har varit skoj att få ta del av honom under graviditeten och höra hans tankar kring det. 

• helene 355

nej precis som jag skrev man kan ju ha ändrat sig om 3 år men innan dess så tror jag inte jag kommer byta åsikt mannen tycker oxå att ett barn skulle räcka gott och väl men man vill gärna ha syskon men just nu så  känns de ej så, kanske då om nå år då han är större och jag glömt ort hur dåligt jag mådde i sista 4 veckorna. förlossningen skulle jag kunna göra om närsomhelst och graviditeten om jag slapp puppp. mådde väldigt bra och var hur rörlig  pigg som helst annars.

grattis :) lycka till och hoppas att dne lilla vill titta ut   snart :)

• 2012mamma

Vill tipsa om att Amelia har en artikel om ensambarn den här månaden och ja tror en del citat är hämtade från familjeliv.

Svar på tråden Varför bara ett barn?