RosaBabyfilt skrev 2012-06-08 13:08:18 följande:
Hakar på den här tråden och väcker liv i den eftersom det här är ett intressant ämne :)
Igår satt jag på BVC och läste nya numret av Vi Föräldrar där de intervjuade tre familjer som valt att endast ha ett barn. Vad jag märker är att många får utstå fördomar.
Att skaffa barn ska väl vara ett enskilt val mellan de som lever ihop och som vill/inte vill ha barn?
Jag och min man är lite oense om att skaffa fler barn. Vi har en flicka på 1 år och jag vill verkligen inte ha fler barn. Innan jag och min man gifte oss sade jag att jag vill ha måååånga barn, nu efter att vi har vår dotter har jag sagt att jag egentligen inte alls vill ha fler.
Han tar det egentligen med ro. Han har sagt att han kan vänta och se om jag vill om några år kanske. Låter helt okej för mig, bara han inte om några år blir besviken om jag fortfarande inte vill ha fler barn vilket jag inte tror att jag vill.
Jag älskar det barn vi har, hon är det finaste jag varit med om. Och i teorin vore det roligt att ha ett till barn, i mitt huvud leker vår dotter med en lillasyster precis som jag och min syster var goda vänner när vi var små. Men i praktiken vet jag att jag skulle bli tokig av ett till barn. Jag har inte annat än längtat ur föräldraledigheten och jag vantrivs med bebistiden. Vaknätter, matning, blöjor, ansvar, noll egentid, allt på barnets villkor... Det är inte min grej. Och det upptäckte jag först när jag fått barn. Jag är glad över att jag har den dotter vi har, men jag är också glad över att bebistiden nästan är över :)
Och jag finner i nuläget inga som helst skäl att gå igenom allt det där igen bara för att fixa ett syskon. Ensambarn betyder inget dåligt, får hon våra gener blir hon social och glad ändå eftersom hon ska gå på dagis snart och sedan förskoleklass innan grundskolan är det tänkt :)
Tack för tipset om artikeln i Vi föräldrar - ska kolla den!
Jag känner precis samma som du. Jag ville också ha många barn innan vår son kom men har nu upptäckt att jag inte alls vill det. Jag trivdes inte heller med föräldraledighet och bebistiden.
Dock är det, precis som du påpekar, inte riktigt okej att yttra sådana tankar. Folk brukar spärra upp ögonen och tolka det som att man ångrar sitt barn, vilket det naturligtvis inte handlar om. Jag har aldrig ångrat vår son utan är jättenöjd med att vara mamma MEN har samtidigt ett stort behov av att ta hand om mig själv och inte bara ge eftersom jag då inte mår bra. Tycker att det är bättre för min son att vara ensambarn med tanke på det eftersom jag inte vet hur det skulle fungera med två barn.