straw2008 skrev 2012-06-10 08:51:00 följande:
Till alla er som talar er varma om hur fantastiskt det är med ett barn, att ni inte orkar kan eller ens VILL älska ett till barn ?? Jag vill bara säga att jag lovar o svär att man har kärlek till 5 barn!!!! Jag har två barn o även jag har sovit hela nätter sen de varit två månader. Vi har mkt egentid då en inte kräver mer än två gällande just tiden. Vi har sluppit trots o vabbråk,våra barn har inte varit trotsiga o vi slåss nästan om vabbdagarna!! Konstigt att ni radar upp massa fördelar man kan ha som förälder o sen tror på fullaste allvar att det har att göra med att ni har ett barn ???
Tack för påminnelsen om det där med kärleken, det hade jag helt missat.
Tror du på allvar att det är det som är grejen?
Att du har sovit hela nätter med dina barn, skulle det övertyga mig?
Eller att du och din man har massor av egentid?
Ni slåss om vabdagarna också, härligt.
Jag är uppvuxen i en skara på fyra. Innan vi fick barn var det 100% självklart att vi skulle ha fler. Men den kännedom om mig själv som föräldraskapet har bidragit med är jag glad för, eftersom det har fått mig att inse hur jag är och vad som fungerar för mig.
För vår del handlar det om att vi ska må bra som vuxna också. Vi ska ha tid för barnet och för varann. Vi ska känna att vi gör ett bra jobb. Hellre ger jag 100% till ett barn än känner mig ständigt otillräcklig med två eller fler.
Jag tycker snarast att det är ansvarstagande att INTE skaffa fler barn när man känner som vi självvalda enbarnsföräldrar gör. Varför måste standard vara att ha minst två?
Jag har en helt underbar unge. Jag funderar ofta på hur ytterligare en blandning av mig och min man skulle se ut. Och jag är övertygad om att min etta skulle bli ett jättefint storasyskon. Men jag måste också må bra.
Man ångrar inte sina barn säger de som vet. Och det tror jag inte att jag skulle göra om jag fick ett till. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att jag kan sitta där sen och ångra hela situationen. Inse att "f-n, jag visste att det skulle bli så här". Innan jag känner i hela min själ och hela min kropp att jag vill gå igenom hela den här processen igen så blir det inga fler barn. Hittills har jag inte känt så. Jag kanske gör det om en vecka eller om två år. Eller aldrig. Men min fina unge lider inte av att vara själv. Han har kusiner, vänner, dagiskompisar och en stor släkt i övrigt som finns för honom och som han är en naturlig del av.