• Pomea

Varför bara ett barn?

Ni som har ett barn!

Varför? Kan eller vill ni inte få fler?

Om ni inte VILL -varför? Vad är fördelarna med endast ett barn? Vad är NACKDELARNA?

Slutligen: Hur gamla var ni när ni skaffade ert barn? Min fördom säger att enbarnsföräldrar(utan planer på fler) är lite äldre än genomsnittet.

• Svar på tråden Varför bara ett barn?
  • underverket 06

Vi har bara ett barn för att det inte blir fler! Vi har en underbar son på snart 4. Det har inte blivit några syskon trots 4 provrörsförsök o 3 år av försök själva, så vi får nog inse att det bara blir han. Jag är nu 42 fyllda, så chansen att vi ska lyckas naturligt är minimal. /vår son är också provrörsbarn, så kampen att få honom tog också sin tid. Vill jättegärna ha ett syskon o har nog trott att vi skulle lyckas med syskon. Nu är det dock som det är o vi får nog vara tacksamma för det barn vi har. Det är ganska bekvämt med ett barn också måste jag inse o även om min högsta dröm är ett barn till tror jag det skulle bli ganska tufft att börja om med en liten bebis vid 43 års ålder. Men vi får se hur det blir. Än har vi inte gett upp hoppet.

• Kinya

Jag svarar med en motfråga: Varför fler barn än ett? Det är en precis lika relevant fråga som "Varför bara ett barn?". 

• Tillalamm
    Kinya skrev 2012-10-07 14:14:21 följande:
    Jag svarar med en motfråga: Varför fler barn än ett? Det är en precis lika relevant fråga som "Varför bara ett barn?". 
  • Veritaslux
    Tummen upp på den! Jag har ställt den frågan några gånger och så värst genomtänkta svar får man faktiskt inte.

Har för övrigt en 15-månaders och har ännu inte "ångrat" mig som alla tror att jag ska göra. Åh, jag bara längtar efter att hon blir lite större så att vi kan börja resa massor tillsammans. Precis som jag gjorde mycket med mina föräldrar som barn.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • lilja87

Jag blev gravid när jag var 19 och födde min son när jag var 20. Min son är nu 5 år gammal. Jag ville länge bara ha ett barn, men jag separerade från sonens pappa i april i år och träffade en ny man.Nu känner jag att jag absolut vill ha fler barn :)! Dock om några år. Ska vidareutbilda mig först så jag kan erbjuda de kommande barnen en bra start.

• Tillalamm
    Eller hur. Det är precis som att man måste förklara sig därför att man väljer något som många ser som "annorlunda".
  • korfu08

Kinya jättebra motfråga, har ställt den många ggr och inte fått nåt vettigt svar och vet ni varför för folk  inte vet vad de skall svara, de känner sig dumma. Man har rätt att bestämma själv om man kan hur många barn man vill ha, en del gånger kanske man bara får ett barn trots en massa försök att få flera. Det kan finnas många orsaker att ha ett barn och vad är felet ? Jo samhället är uppbyggt för flerbarnsfamiljer och man är konstig om man avviker i landet lagom och där alla skall vara likadana. Man går väl sin väg och jag är stolt över att vara enbarnsmamma och vi är en harmonisk familj och trivs med att vara tre behöver jag säga mer ???

• Kinya

Jag ser att jag glömde svara på den sista frågan i TS: Jag och min man var 27 år när vår dotter föddes.  

• Alinda

Jag är 24 år och har en dotter på 2 år. Jag känner just nu att det räcker med bara ett barn. Dels för att mammaledigheten för mig var väldigt jobbig och även trotsålder osv. 

Jag anser att alla familjer är inte gjorda för fler barn, visst kanske jag känner anorlunda om 10 år men det får vi ta då.

visst skulle jag vilja ha ett syskon men jag är bättre mamma till ett barn än till två. 

• jkp

Jag var 23 när jag fick min dotter och är nästan 30 idag, fortfarande inte sugen på en till.... tycker vi har det så himla bra i vår lilla familj + att jag efter många års studier vill satsa på karriär.

Kanske blir det ett till bra lite längre fram, men inte just idag.

Svar på tråden Varför bara ett barn?