• hemlis

Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 11

Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 11

Startar en ny tråd för oss med mycket extraslag på hjärtat

Jag startade tråden för ca 2 år sedan, då hade jag precis fött mitt tredje barn och fick plötsligt hur mycket extraslag som helst på hjärtat.
    Jag åkte till akuten vettskrämd med mitt nyfödda barn, jag hade ca 20 extraslag per minut då och dom tog massor av prover.
    Jag har nu träffat fler hjärtspeciallister och fått göra mycket undersökningar, jag har ofarliga extraslag.
    Det har tagit lång tid för mig att må bättre psykiskt bra trots alla extraslag som jag fortfarande ofta har.

Jag märkte när jag startade den förra tråden att jag inte var ensam, det var så skönt.
    Nu hoppas jag att alla ni gamla hittar hit och även nya förstås!

• Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 11
  • Cheva

Tror nog att det är nån typ av "förväntansångest" eller nåt liknande. Man har haft det så här igår och då går man bara och väntar att det ska ske idag också. Nån typ av själuppfyllande profetsia. Typ.
    För att det sitter i huvet är nog ganska klart.
    Mvh
    M

• pågmamman

Hej alla - & God fortsättning.... Har haft det bra so far i helgetid & inte mycket "väsen" från hjärtat (eller hjärnan som det ju kanske e?!)... Trött som att an bara & halv taskig sömn - men bättre än vanligt... Stel nacke tror jag oxå e ngt som ställer till det! Vi var på bio i går (Avatar - den var trollbinande - se den!) - den var LÅNG & då fick jag ngr konstiga känslor i bröstkorgen vid ngr tillfällen - men insåg att de kom uppe i från nacken.....

• Tilt
    Cheva skrev 2009-12-26 07:59:05 följande:
    Tack för välkommnandet. Nu i julhelgen här har det uppstått ett lite nytt mönster i det här med hjärtjoxet, nämligen att det börjar runt åttatiden på morgonen för att hänga i 3-4 timmar och sen ganska plötsligt upphöra. Har haft liknande "mönster" förr också att när det har varit på ett visst vis en dag upprepas det gärna under en period tills man vant sej vid det. Då verkar det som om kroppen hittar på nåt nytt mönster, allt för att man inte ska bli van utan få nån ny noja och fortsätta att vara rädd att det ska vara nåt allvarligt. Plågade mej igenom en st. mellandagsrea igår med en massa extraslag när man var i butikerna. Roligare kan man ha. Sen har julen aldrig vart nån vidare uppskattad högtid av mej i alla fall så det kanske beror på det. M
    Stresshormonerna arbetar som tusan på morgonen för att få dig att vakna. Det gör dom på alla människor det är så vi kommer upp och blir pigga. Stresshormonerna påverkar även ditt hjärta och det är nog på "riktigt" så att säga och sitter inte i huvudet, men detta sitter inte i speciellt lång tid, kanske 15minuter. Det som händer efter dom där 15 är en vanlig stress... som påverkar hjärtat på precis samma sätt och den kan sitta i hur länge som helst. Antagligen så vänjer sig din kropp vid den höga stressen efter 3-4 timmar.

Mitt är värst på morgonen när jag vaknar. Kan ha extrema hjärtrusningar med extraslag varannat och var tredje slag undertiden, fruktansvärt... men handlar just om stresshormonerna som arbetar på högfart. Jag vet det är så för mig, kanske är det samma för dig. Skulle tippa på att det är så för kroppen utsöndrar olika mängder i olika perioder i livet och beror mycket på hur man lever för stunden.

Det blev kanske lite rörigt, men vadå det är lördagkväll och mycket snapsar blev det till julmaten :P
  • Cheva

Tack för svaret Tilt, kan säkert vara en trolig förklaring just nu under ledigheten över jul.
    Sen får jag det här även på jobbet lite när som helst på dagen men det kan ju också var nån typ av stresspåslag som utlöser det. Har bara inte hittat nåt system i det. Kan se väldigt olika ut, ibland får man bara nåt enstaka xtra i timmen och ibland är det mängder i timmen för att sen plötsligt sluta och man mår nästan normalt.
    Däremot tycker jag att "sviterna" efter ett gäng dubbelslag kan hänga i hela dagen.
    Jag har läst mängder om det här och vet ju i teorin hur man ska hantera detta, alltså försök att inte bry sej om det för mycket och inte undvika nåt man vill göra på grund av detta. Men man är ju bara människa och när det väl sätter till känns det som om allt man lärt sej om det är som bortblåst och man är tillbaka på ruta ett igen.
    Det förstör en stor del av livskvaliten tycker jag.
    Mvh
    M

• LillaPinglan

Hej och God fortsättning! Läser mycket men skriver ju för sällan.. Hoppas iaf att alla haft en toppen jul! Vi har ätit alldeles för mycket god mat ;)
    Mit hjärta hoppar och rusar en massa sista tiden. Hur jobbigt som helst just nu, gravid och allt. Antar det blir värre med hjärtrusen när man väntar barn..Men läkaren säger iaf att det inte påverkar barnet något, tack och lov för det! Stackars barn annars. Snart är det nyår, och jag ser fram emot ett bättre år utan ett jobbigt hjärta för oss alla!

• Cheva

Nu har det vart för bedrövligt i nån vecka.
    Ni som äter nån typ av betablockerare, hjälper dom för er?
    Och fick ni testa en del olika innan ni hittade rätt?
    Ska till läkaren om nån vecka så jag undrar lite.
    Jag har ju testat Zeloken och Inderal och dom hjälpte på så vis att hjärtat inte slog så snabbt men mot extraslagen hjälpte det inte något.
    Tacksam för svar.
    Mvh
    M

• LiBä007

Hej !
    God fortsättning på er och välkommen hut Cheva.
    Nu när jag äntligen fått börja jobba igen känns det bättre, fattar inte vad det är med mig och ledighet... verkar bara som om min kropp funkar i högvarv och inte i lågvarv..

Jag har ätit Seloken Zoc och även Metroprorol men det har inte hjälpt mig mot extraslagen utan bara mot min höga puls.

Lilla pinglan:
    Hur långt in i graviditeten är du ?
    Vet att jag hade skitjobbigt innan magen sjönk ned o barnet fixerade sig.
    Tydligen att allt trycker uppåt o irriterar hjärtat.

Vill önska er alla ett riktigt gott nytt år, vi åker mot Hemsedal o en massa skidåkning på Onsdag...

Kram Kram

• snartvår

Hej!
    jag vet faktiskt inte hur mycket de hjälpte mig och inte. Hade iallafall dåliga perioder trots medicin. Det är jättejobbigt i dessa perioder jag vet exakt hur du känner. Har de sett besvären på 24 timmars ekg??

• Cheva

Tack för era svar.
    Misstänker också att betablockerare biter dåligt på extraslagen för jag har också haft riktigt dåliga perioder under medicinering men det tar i alla fall "hög puls" som det verkar.
    Jag har samma, det där att det verkar som om man inte kan gå på lågfart utan det är bättre när allt rullar på som vanligt. Brukar alltid vara problem med mängder av extraslag i början på semestern och lite längre ledigheter.
    Jo det kom med några stycken extraslag på 24-timmarsEKG men det tyckte dom inte var något konstigt. Naturligtvis hade jag en av mina bättre dagar under det dygnet. Ganska typiskt. Men det är väl också en indikator på att det är ganska mycket psykiskt betingat.
    Mvh
    M

• snartvår

Ja kan väl vara så, men i mitt fall var det likadant det ända man såg på 24 tim ekg var normala extraslag(bra dag) , men sedan hade jag tur att ha mitt 48 tim ekg på en dålig period och såg att jag faktiskt hade extra banor. Man hittade faktist tre under ablationen. Det är ett aber med dessa eländiga hjärtan:( . Jag abladerades i början av dec och mådde inte bra på 14 dagar efter, men nu känner jag inget längre .) vågar knappt tro det är sant!!!!!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 11