Cheva skrev 2009-12-26 07:59:05 följande:
Tack för välkommnandet. Nu i julhelgen här har det uppstått ett lite nytt mönster i det här med hjärtjoxet, nämligen att det börjar runt åttatiden på morgonen för att hänga i 3-4 timmar och sen ganska plötsligt upphöra. Har haft liknande "mönster" förr också att när det har varit på ett visst vis en dag upprepas det gärna under en period tills man vant sej vid det. Då verkar det som om kroppen hittar på nåt nytt mönster, allt för att man inte ska bli van utan få nån ny noja och fortsätta att vara rädd att det ska vara nåt allvarligt. Plågade mej igenom en st. mellandagsrea igår med en massa extraslag när man var i butikerna. Roligare kan man ha. Sen har julen aldrig vart nån vidare uppskattad högtid av mej i alla fall så det kanske beror på det. M
Stresshormonerna arbetar som tusan på morgonen för att få dig att vakna. Det gör dom på alla människor det är så vi kommer upp och blir pigga. Stresshormonerna påverkar även ditt hjärta och det är nog på "riktigt" så att säga och sitter inte i huvudet, men detta sitter inte i speciellt lång tid, kanske 15minuter. Det som händer efter dom där 15 är en vanlig stress... som påverkar hjärtat på precis samma sätt och den kan sitta i hur länge som helst. Antagligen så vänjer sig din kropp vid den höga stressen efter 3-4 timmar.
Mitt är värst på morgonen när jag vaknar. Kan ha extrema hjärtrusningar med extraslag varannat och var tredje slag undertiden, fruktansvärt... men handlar just om stresshormonerna som arbetar på högfart. Jag vet det är så för mig, kanske är det samma för dig. Skulle tippa på att det är så för kroppen utsöndrar olika mängder i olika perioder i livet och beror mycket på hur man lever för stunden.
Det blev kanske lite rörigt, men vadå det är lördagkväll och mycket snapsar blev det till julmaten :P