• ungmamma89

Snälla föräldrar, GE ER!

Jag har alltid levt efter regeln "Ät det som serveras, när det serveras, annars får du vara hungrig". Det är INGET fel i att göra så. Det finns inga barn i sverige som svälter.
    Att se folk som daltar med sina barn när det gäller mat, det gör mig riktigt illamående faktiskt. "äh, hon/han gillar inte det och det, så jag får skylla mig själv som lagat det... Hon/han kan äta det eller det istället" Vadå istället? Vad är det för stil att lära sitt barn att det är okej att gnälla över mat så att de får något annat istället? Tror ni att skolbespisningspersonalen resonerar likadant sen? Eller planerar du kanske att skicka med barnet egenlagad mat till skolan när det så blir dags?
    Skärpning, ni lär era barn att fnysa åt mat, att det är okej att gnälla över mat som folk slitit för att laga. Och ni lär era barn att det är okej att vara överkräsna när det gäller mat!

Förlåt om ni tar illa upp, men det finns inget värre än att laga mat till barn som anser att ingenting utöver pannkakor är acceptabelt. Seriöst... någon sorts variation får det väl vara?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 07:39
    Måste tillägga att jag inte pratar om att någon enstaka gång ge vika och kanske ge något annat, utan att jag stör mig på när det ALLTID blir så, att man inte ens säger åt barnet att smaka om det är någon ny maträtt, utan att man hellre gör en macka än att ta en diskussion.
    Självklart gör man ju undantag om man VET att barnet absolut inte gillar maten.

• Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!
  • Meadow

Kråkfot:

Vad är "äcklig" mat?

Min dotter blev jättebesviken här en dag när det serverades fisk, "JAG VILL INTE HA FISK; JAG VILL HA MAKARONER!". Hon är 2 år.

Tror du jag kokade makaroner?

NEJ.

Tror du hon åt fisken?

NEJ

Tror du jag serverade annat?

NEJ

Hon ville ha välling 30 min efter det, jag drog ut på det, och sedan fick hon välling-

Hade hon varit nog hungrig, så visst tusan hade hon ätit fisken. Hade jag gett med mig i det fallet hade jag nog haft samma diskussion dagen efter. Barn testar såklart!

• pluppfamiljen

Mina barn får äta det jag serverar och de äter allt som de får. jag brukar säga att en del saker måste man smaka 100 gånger innan man gillar om det är något de blir missnöjda med. Och äter man inte middagen så finns det ju kvällfika senare men det är sällan de överhuvudtaget vill äta innan de lägger sig.

5 barns mamma
  • irre42

hej jag vill bara säga att de finns visst barn som svälter i sverige och barn som aldrig får äta sig mätta ,vet flera fall där barnen fått svälta ,ena barnet var 2 år när de omhändertogs då väägde barnet ca 6 kilo är de normalt om barnet fått i sig den mat mängd som barnet krävde,andra barnet var också 2 år och vägde ca 7 kilo ingen av förädrarna är så växta eller tunna så de kan inte vara ärftligt ,kan nämna hur många som helst som jag vet inte ger barnen mat utan de får klara sig på skolmaten eller dagis maten ,nej de svälter kanske inte helt men i min mening är detta graav undernäring vilket tyder på att de inte får i sig tiillräkligt. ska tilllägga att barnen inte har några sjukdommar som gör att de var så tunna.

• Dr Mupp
    Meadow skrev 2009-11-10 07:16:17 följande:
    Kråkfot: Vad är "äcklig" mat? Min dotter blev jättebesviken här en dag när det serverades fisk, "JAG VILL INTE HA FISK; JAG VILL HA MAKARONER!". Hon är 2 år. Tror du jag kokade makaroner? NEJ. Tror du hon åt fisken? NEJ Tror du jag serverade annat? NEJ Hon ville ha välling 30 min efter det, jag drog ut på det, och sedan fick hon välling- Hade hon varit nog hungrig, så visst tusan hade hon ätit fisken. Hade jag gett med mig i det fallet hade jag nog haft samma diskussion dagen efter. Barn testar såklart!
    Skulle du äta det äckligaste du vet om du var tillräckligt hungrig? Hur hungrig ska man vara då. Jag skulle nog äta det äckligaste jag visste om jag svultiti i en vecka eller så, men jag skulle inte tycka maten var god för det utan ätit av ren överlevnadsintstinkt.
  • Söta Nasse

Våra barn får äta det som serveras och om de gnäller så brukar jag säga att "tror ni att det kommer annan mat till dagis bara för att du inte vill ha det som kommer?" och nej, det gör det ju inte.

Däremot får de ofta vad de vill när de inte mår så bra och har ätit dåligt.
    Min lilla son äter precis vad som helst, så där är det inga problem, men det är stora sonen som helst bara vill ha makaroner varje dag, men nu börjar det sakta släppa och han börjar äta mer kött och några få grönsaker. här får vi nöja oss med rivna morötter och majs i stora sonens mage.

tittmat är bra att köra med också, för till slut smakar de och när de har smakat några gånger kanske de börjar äta det. Tittmat är när de får lite på sidan av tallriken som man bara ska titta på och inte måste äta upp.

• Trollet Ludenben
    Söta Nasse skrev 2009-11-10 08:12:48 följande:
    Våra barn får äta det som serveras och om de gnäller så brukar jag säga att "tror ni att det kommer annan mat till dagis bara för att du inte vill ha det som kommer?" och nej, det gör det ju inte. Däremot får de ofta vad de vill när de inte mår så bra och har ätit dåligt. Min lilla son äter precis vad som helst, så där är det inga problem, men det är stora sonen som helst bara vill ha makaroner varje dag, men nu börjar det sakta släppa och han börjar äta mer kött och några få grönsaker. här får vi nöja oss med rivna morötter och majs i stora sonens mage. tittmat är bra att köra med också, för till slut smakar de och när de har smakat några gånger kanske de börjar äta det. Tittmat är när de får lite på sidan av tallriken som man bara ska titta på och inte måste äta upp.
    smart med tittmat. det ska vi testa här...
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Meadow
    Dr Mupp skrev 2009-11-10 08:02:41 följande:
    Skulle du äta det äckligaste du vet om du var tillräckligt hungrig? Hur hungrig ska man vara då. Jag skulle nog äta det äckligaste jag visste om jag svultiti i en vecka eller så, men jag skulle inte tycka maten var god för det utan ätit av ren överlevnadsintstinkt.
    Men, det är väl klart att jag inte serverar "äcklig" mat åt mitt barn, men hon äter fisk, hon ville bara inte ha det då!!! SUCK!
  • JosieJosie

Om alla föräldrar accepterade att små barn inte "tycker om" t ex fisk när de säger det och aldrig gjorde några som helst påtryckningar att de skulle prova skulle vi har väääldigt många vuxna som inte åt annat än korv och makaroner. Trodde det var allmänt känt att små barn testar gränser. Självklart kan man inte bara lag mat som bara barnen vill ha varje dag.

Varför göra mat till en så stor grej? Vill dom inte ha slipper dom självklart. Men inte fasen laga något mer. Mat är föda, inte något annat. Så fort det blir något annat (straff, belöning) så bäddar man för problem med kosten och sociala problem. Gör det inte till en så stor grej.

"Ät annars får du inget godis." Idiotiskt.
    "Om du äter får du efterrätt!" Än mer idiotiskt.

• JosieJosie
    Dr Mupp skrev 2009-11-10 08:02:41 följande:
    Ganska stor skillnad på "jag vill inte ha" och "jag tycker inte om". Om du var hungrig men sugen på makaroner skulle du sannolikt äta potatis ändå, även om du inte var sugen på det just då.
  • weronica71
    ungmamma89 skrev 2009-11-09 07:23:22 följande:
    Jag har alltid levt efter regeln "Ät det som serveras, när det serveras, annars får du vara hungrig". Det är INGET fel i att göra så. Det finns inga barn i sverige som svälter. Att se folk som daltar med sina barn när det gäller mat, det gör mig riktigt illamående faktiskt. "äh, hon/han gillar inte det och det, så jag får skylla mig själv som lagat det... Hon/han kan äta det eller det istället" Vadå istället? Vad är det för stil att lära sitt barn att det är okej att gnälla över mat så att de får något annat istället? Tror ni att skolbespisningspersonalen resonerar likadant sen? Eller planerar du kanske att skicka med barnet egenlagad mat till skolan när det så blir dags? Skärpning, ni lär era barn att fnysa åt mat, att det är okej att gnälla över mat som folk slitit för att laga. Och ni lär era barn att det är okej att vara överkräsna när det gäller mat! Förlåt om ni tar illa upp, men det finns inget värre än att laga mat till barn som anser att ingenting utöver pannkakor är acceptabelt. Seriöst... någon sorts variation får det väl vara?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 07:39Måste tillägga att jag inte pratar om att någon enstaka gång ge vika och kanske ge något annat, utan att jag stör mig på när det ALLTID blir så, att man inte ens säger åt barnet att smaka om det är någon ny maträtt, utan att man hellre gör en macka än att ta en diskussion. Självklart gör man ju undantag om man VET att barnet absolut inte gillar maten.
    Hej jag har en son på 6år som kan säga att han inte gillar middan fast han älskade den föra veckan . Ibland inbillar jag mig att de är en makt sak att maten är de han kan kontrollera . jag brukar säga att då får han gå hungrig för det blir inget fören kvällsmat men då ätter han rejält men klagar ofta på morgonen att han har mag ont. Jag brukar säga till han att de är för att han ätter för mycket till kvälls mat , Det är svårt att försöka tvinga barnen att äta min mamma gjorde det och jag säger till henne att det är hennes fel att jag har vikt problem ha ha man blev tvingad till att äta fast man inte var hungrig eller att man inte gilla maten.
    Det där med att barn i Sverige inte svälter ihjäl sig gäller nog bara barn i normala familjer eller om där inte förekommer någon sjukdom för har barn tillgång till mat så ätter dom flesta när dom är hungriga.
Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!