JULGODIS!
Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
Om inte annat så kommer det en tråd här!
Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!
Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
Om inte annat så kommer det en tråd här!
Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!
Underbar tråd! Här kommer två favoriter (särskilt den sistnämnda...):
Big mama's fudge
4 dl vispgrädde
5 dl socker
3/4 dl kakao
1 dl sirap
2 msk smör
Blanda grädde, socker, kakao och sirap i en stor kastrull. Koka upp och låt fudgen bubbelkoka ca 40 min. Fudgen har kokat färdigt när du kan göra en kula av en droppe smet som droppats ner i ett glas kallt vatten.
Lägg 2 msk smör i en skål. Häll ner fudgesmeten. Vispa med elvisp 5 - 10 min tills kolan släpper kanterna. Häll upp smeten på ett bakplåtspapper. Bred ut till en tjock fyrkant. Ställ kallt att svalna. Skär fudgen i små fyrkantiga bitar. Förvaras kallt, så länge det nu går -)
Vitchokladtryffel
200 g vit blockchoklad
50 g Svenskt Smör
1/2 dl Vispgrädde
2 msk frukt/bärlikör
Smält chokladen och smör i mikron (ca 2 minuter på medeleffekt) eller över vattenbad. Rör ihop smöret och chokladen till en jämn blank blandning. Häll i grädde och likör, rör igen så att chokladen blir blank. Låt svalna i kyl i minst 1 timme så att den får lagom konsistens för att rulla till bollar. Förvara tryfflarna svalt tills de ska serveras. Om man vill kan man doppa de underbara tryfflarna i smältchoklad av valfri färg/smak. Själv tänkte jag testa med smultronlikör som smaksättning i år och sedan doppa i någon mörk choklad som smaksatts med hallon eller liknande.
tack tack har inte ätit sen jag gick i 8:an haha fudgen alltså
mm vad gott det ska bli ska ha julbak på söndag ska försöka hinna med så mkt so möjligt då = )
Virriga Vera skrev 2009-12-06 12:56:51 följande:
Ja, jättebra tråd! I fredags kväll gjorde jag snickerskakor som blev helt underbara.. Jag gjorde också Leilas rocky road men bytte ut dumlen mot hemkola, blev inte riktigt så bra. Kolan blev jättehård (inte så oväntat egentligen..) när jag hade haft den i kylen och bara fastnar i tänderna när man äter. Är nog bättre med kondenserad mjölk, det blir ju kolaaktigt när man kokar den. Tips till andra! Jag gjorde knäck med men den blev aldrig riktigt hård, kokade i över en timme. Men det var gott ändå! Imorgon kväll blir det saffransbiscotti (= Åh, jag gjorde Leilas varma äppelcider också. Helt underbart!
Nu kan jag inte låta bli att fråga...
Kanske finns receptet på någon av alla 22 sidor, men....
Kan någon ge mig receptet på skumtomtefudge?
Låter ju alldeles förtvivlat gott...