• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • idupur
    Snuttjulla skrev 2009-12-06 22:42:09 följande:
    gjorde du snickerskakorna från Emelies blogg?
    Nej, jag tror inte det. Jag värmde socker, sirap och jordnötssmör. Sen blandade jag det med cornflakes och strödde ut det på en plåt. Sen smälte jag hälften mjölkchoklad och hälften mörk choklad och bredde på. Helt underbart gott!
  • Rigmor Mortis
    EKJ76 skrev 2009-12-06 14:59:04 följande:
    Om jag ska göra kola men vill ersätta receptets kakao med hushållsarom, behöver jag räkna om övriga proportioner torrt/vått då? Kakaon gör det ju lite torrare... och jag funderar på att göra om Salmiak73's dubbla femminuterskola i andra smaker - lakrits och viol kanske.
    Ingen som vågar sig på en gissning?
  • idupur

Världens godaste Karamell- croissant- pudding

För 2 väldigt sugna personer, 180 grader i ugnen

2 torra croissanter
    100 g socker
    2 msk vatten
    1,25 dl grädde
    1,25 dl mjölk
    2 msk whiskey
    2 vispade ägg

Bryt croissanterna i bitar och lägg i en ugssäker form.
    Blanda vattnet och sockret i en kastrull, snurra kastrullen lite så att sockret börjar brytas ned. Värm sockerblandingen på ganska hög värme. Karamellisera sockret utan att röra, tills det får en djup orange färg (typ knäckfärg). Det tar ca 3-5 min.
    Sänk värmen och häll i grädden, mjölken och whiskeyn. Oroa dig inte för om det skvätter en hel del, vispa ordentligt och låt kastrullen stå kvar på värmen så smälter allt tillsammans till en härlig röra. Ta bort från värmen och tillsätt de vispade äggen.
    Häll röran över croissanterna och om croissanterna är väldigt torra, låt stå i ca 10 min för att de ska dra i sig röran. Tillaga i ugn i 20 min.

Helt underbar efterrätt som min familj gillar tillsammans med vaniljglass. Själv tar jag en stor sked och äter direkt ur formen! Värmer gott efter en kall dag ute.

Perfekt för gravidisar som gillar whiskey smaken, eftersom man kokar whiskeyn så försvinner alkoholen men doften är ändå kvar. Man kan även använda rom, men då blir det lite för sött tycker jag. Bourbon är ett annat förslag.

• Sigrid
    littlemisstrouble skrev 2009-12-07 09:48:06 följande:
    vad ska man hälla upp maraboufudge i? långpanna eller något ?
    Klä en form, 15x25 cm, men smörpapper och häll i smeten.
  • idupur
    sevgilim skrev 2009-12-07 10:33:38 följande:
    Hej!Vad kan man ha för glasyr/frosting till mjuk pepparkaka- eller muffins?
    Någon philadelfia kräm skulle jag tycka vore gott
  • SofiaO
    sevgilim skrev 2009-12-07 10:33:38 följande:
    Hej!Vad kan man ha för glasyr/frosting till mjuk pepparkaka- eller muffins?
    Har svarat dig i andra tråden (Bak-tråd mums fillibabba)
Svar på tråden JULGODIS!